Říká se, že kola dělají auto, a proto se řada motoristů dříve či později rozhodně ta stávající, dodaná výrobcem, vyměnit za jiná. Při výběru kol je ale potřeba položit si otázku, zda padl výběr nejen na ta, která se nám nejvíce líbí, ale zároveň na ta, která jsou na vůz schválena. Pokud je totiž auto obuto do kol, která nejsou zapsána ve velkém techničáku, může to být v případě nehody, policejní kontroly nebo kontroly na STK problém.
Zůstaňme zatím u situace, kdy na to motorista chce jít dle pravidel. Pokud si vybere kola, která se mu líbí a vyhovují, ale nemá je zapsaná v techničáku, může to vyřešit. Stačí si u výrobce kol, někdy s tím pomůže i prodejce, vyžádat takzvaný typový list. Jde o úřední dokument, který dokládá, že jsou kola homologovaná, tedy schválená pro provoz.
„Typový list si tedy v ideálním případě objednáte společně s alu koly, vyjde vás na nižší stovky korun. Máte (svépomocí namontovaná) alu kola a typový list sháníte zvlášť? Připravte se na výdaj v řádu jednotek tisíc,“ upozornila Kristýna Vondrová z Rixa.
Ve chvíli, kdy máte v ruce typový list a kola na autě, je potřeba zajet na STK a teprve po potvrzení dokumentů je nutné dojít na dopravní inspektorát, kde kola zapíšou do techničáku. Kola schválená pro Evropu jsou v takzvaném KBA seznamu. Může se ale stát, že v tomto seznamu nejsou, což ale neznamená, že je nutné se vzdát. V těchto případech je ale nutné prohlášení autorizovaného dovozce, který tak potvrdí, že jsou kola pro daný model v pořádku. To ale může být minimálně na komunikaci výrazně složitější proces.
Policisté to poznají
Možná vás napadlo, že výše popsaný proces je zbytečný. Vždyť přece policista při kontrole nemůže poznat, zda jsou kola na autě schválená nebo ne. To je ale omyl. „Policisté zabývající se kontrolou technického stavu jsou vyškoleni k provádění technické silniční kontroly a definování závad v technickém stavu vozidla. Za tímto účelem se účastní i specializačních školení,“ popsala Hana Rubášová z Policejního prezidia a dodala: „Nelze-li účelu technické silniční kontroly dosáhnout použitím prostředků nebo zařízení, které má policista k dispozici v místě kontroly, a jsou-li důvodné pochybnosti o technické způsobilosti vozidla, lze technickou silniční kontrolu provést rovněž ve stanici technické kontroly.“
A problém by byl i při nehodě. Pokud totiž policie či pojišťovna zjistí příčinnou souvislost nehody s nesprávným rozměrem gum nebo kol, může krátit, ale i zcela odmítnou plnění. A problém bude i při kontrole na STK, kterou auto s nesprávným rozměrem kol nebo gum samozřejmě neprojde.