Německá organizaci Deutsche Umwelthilfese povedlo prosadit zákaz jízdy aut se starším naftovým motorem v některých německých městech. To se ale nelíbí německému autoklubu a jednomu z německých politiků, kteří tento zákaz chtějí zrušit. Návrh už je u soudu.
Aktivistická organizace Deutsche Umwelthilfe má za sebou v Německu několik desítek soudních sporů, v rámci kterých se jim povedlo nechat zakázat vjezd aut s naftovými motory do center některých tamějších měst, do tzv. „zelené zóny“. Od ledna 2023 se to bude týkat také Mnichova, kam nebudou moci automobily s naftovými motory, které splňují emisní normu Euro 4 a nižší. Už od října 2023 se má ovšem zákaz rozšířit také na auta, která splňují emisní normu Euro 5, tedy ta, která byla vyrobena ještě v roce 2014.
To se ale některým lidem logicky nelíbí. Jedním z nich je křesťansko-demokratický politik Robert Brannekämper z CDU, který pochází z Mnichova. Ten vlastní starší SUV, které splňuje normu Euro 5, takže od podzimu příštího roku se do centra Mnichova, kde bydlí, také nedostane. „Auto používám na rodinné výlety, na dlouhé služební cesty i na dovolené. Je stále v dobrém stavu a chtěl jsem s ním najezdit alespoň 100 tisíc kilometrů,“ řekl pro Bild. Teď si ovšem bude buď muset koupit nové nebo alespoň novější auta. „Ale je to ekologické?“ pokládá řečnickou otázku. I proto se rozhodl, že se pokusí tento zákaz soudní cestou napadnout.
Roberta Brannekämpera bude u soudu zastupovat dlouholetý odborník na environmentální právo a specializovaný právník Claus-Peter Martens. Ten už podal žalobu i v Berlíně, kde Deutsche Umwelthilfe také se zákazem uspěli. Podle něj je důležité to, aby limity škodlivých emisí nebyly překračovány, nikoliv to, aby byla přijímána preventivní opatření. Upozornil také na to, že někteří majitelé dotčených naftových aut jsou nuceni místa se zákazem vjezdu objíždět delší cestou, takže emisí nakonec vznikne ještě více.
Zákazy vjezdu naftovým autům do center měst se nelíbí ani německému autoklubu Mobil in Deutschland. Jeho šéf Michael Haberland tvrdí, že tento zákaz se dotkne až 140 tisíc řidičů. Oba tvrdí, že pro takový zákaz neexistuje v Mnichově žádný relevantní důvod, protože hodnoty oxidu dusičitého tady splňují všechny limity Evropské unie i federálních zákonů o kontrole emisí.