Německý autoklub často upozorňuje na ty věci, které jsou podle něj v provozu, a tedy pro řidiče nebezpečné. Jen před nedávnem to byly reflexní vesty, které, jak se ukázalo, v řadě případů vůbec nefungují. Tentokrát se autoklub zaměřil na zapuštěné kliky dveří, které mají třeba modely Tesla, Mercedes-Benz, ale i Kia nebo Range Rover. Podle německého autoklubu jsou v případě nehody extrémně nebezpečné.
Elegantní, ale u nehody jsou problém
Výrobci se snaží své vozy dělat praktické, sportovní, schopné v terénu, elegantní, ale hlavně bezpečné. Jenže německý ADAC s tím posledním u automobilek, které nabízí zapuštěné kliky do dveří, nesouhlasí. Zmiňuje hlavně Teslu, ale připouští, že totožný problém může tento systém způsobit i u jiných značek.
ADAC tvrdí, že při vyprošťování posádky z havarovaného vozu je důležité, aby záchranáři mohli pracovat intuitivně. Zjednodušeně řečeni ideálně sáhnout na kliku a s její pomocí otevřít auto. Podle autoklubu je tento systém klik tak v konečném důsledku nebezpečný. Snadněji se může zaseknout a jakkoliv jsou sice hasiči schopni rychle rozbít okno, otevření dveří je přeci jen efektivnější, rychlejší a bezpečnější pro všechny zúčastněné.
„Některé kliky je možné otevřít rukou, jiné jsou ale ovládány elektrickými motorky a senzory. Pokud by auto přišlo o elektrickou energii, mohou zůstat zasunuté a zabránit tak složkám IZS, aby se co nejrychleji dostali k posádce vozu,“ popsal autoklub ADAC.
Faktem je, že tento systém klik je v rámci Euro NCAP testován, respektive je kontrolováno, zda se v případě nehody kliky otevřou, zda se auto odemkne a zda tedy dveře půjdou otevřít. Při testech zatím tento systém otevírání dveří nevykazoval žádné větší problémy ani abnormality. ADAC přesto tvrdí, že klasické mechanické kliky jsou pro záchranáře lepší a pro cestující bezpečnější. I proto, že první na místě často bývají náhodní svědci, kteří si se schovanými klikami neporadí.