Německo je poslední zemí, která má na dálnicích neomezenou rychlost. Tedy přesněji řečeno, na některých úsecích, kterých je čím dál méně. Častěji se dnes setkáte s omezením rychlosti na 120 km/h, případně i méně. Jenže ona neomezená rychlost, ale i další rychlostní limity mimo dálnice, leží v žaludku ekologickým skupinám i některým tamním policejním odborům. Argumentují bezpečností, ale také emisemi.
Čerstvé požadavky směrem k vládě předložila nedávno německá neziskovka Deutsche Umwelthilfe, která má za cíl ochranu životního prostředí a spotřebitelů. Ta má pod sebou mimo jiné i policejní odboráře, Svaz ochrany přírody a biodiverzity, ale i Federaci pro životní prostředí. Ti všichni mají za to, že je v Německu potřeba okamžitě snížit veškerou maximální povolenou rychlost. Ta má být na dálnicích maximálně 130 km/h, ideálně však 120 km/h, případně 100 km/h. Na okreskách se podle nich má jezdit maximálně 80 km/h a ve městech je dle návrhů potřeba zavést – co nejvíce je to možné – maximálně 30 km/h. Tato omezení mohou podle návrhu okamžitě a velmi efektivně ochránit klima, ale zároveň „zachránit bezpočet životů na německých silnicích“.
Jürgen Resch, spolkový výkonný ředitel Deutsche Umwelthilfe, k tomu v prohlášení řekl: „Nejnovější údaje Spolkové agentury pro životní prostředí dokazují, že omezení rychlosti 100/80/30 může ušetřit 11,7 milionů tun CO2 ročně. Toto jediné opatření by samo o sobě mohlo do roku 2030 odstranit přibližně třetinu klimatické mezery v odvětví dopravy. Pokud nová federální vláda nepodnikne žádné kroky, prosadíme omezení rychlosti našimi probíhajícími klimatickými žalobami.“
150 km/h na českých dálnicích už v polovině letošního roku, potvrzuje ministr dopravy
Olaf Bandt, předseda Federace pro životní prostředí pak dodal: „Průzkumy ukazují, že jasná většina v této zemi je pro omezení rychlosti na dálnicích. Nová federální vláda se proto musí konečně emancipovat od automobilové lobby. Omezení rychlosti je jednoduché, společensky přijatelné a okamžitě účinné opatření ke snížení emisí CO2. Požadujeme obecné omezení rychlosti na 120 km/h na dálnicích, 80 km/h na venkovských silnicích a standardní rychlost 30 km/h v městských oblastech.“ Pro doplnění uvádíme, že se opírá o průzkumy, dle kterých je 63 % dotázaných pro nastavení nějaké maximální rychlosti na německých dálnicích.
Zástupce německých policejních odborů Michael Mertens dodal: „Podporujeme obecná omezení rychlosti v městských oblastech i mimo ně. Nemyslíme jen na bezpečnost účastníků silničního provozu, ale také na bezpečnost práce policie. Ať už se jedná o zajišťování míst nehody nebo řízení dopravy – nepřiměřená rychlost a neřízená jízda výrazně zvyšují rizika pro policisty.“
Kromě uvedených přínosů jde i o úsporu času, který dosud lidé tráví zbytečně v zácpách. Kapacita komunikací je nejvyšší, když auta jedou stejnou rychlostí a nebrzdí.
Společensky přijatelné? No potěš. Za chvilku se budeme plazit jak želvy.