Z mimořádné státní dotace čtyř miliard korun určených na krajské silnice, dostane nejvíce Středočeský kraj, Jihočeský a Plzeňský kraj. Vyplývá to z propočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, který opět navrhuje rozdělit peníze podle délky silnic II. a III. tříd v jednotlivých krajích. Nově bude přidělení peněz podmíněno mimo jiné odstraňováním nelegálních billboardů z pozemků krajů. Návrh bude ještě schvalovat vláda a Výbor SFDI.
„Už čtvrtým rokem pomůžeme krajům opravit stovky kilometrů jejich silnic a mostů. Doposud jsme z úspor věnovali na silnice II. a III. třídy bezmála 11 miliard korun a další čtyři dostanou kraje letos. Mezi podmínky k získání prostředků patří mimo jiné i koordinace oprav prostřednictvím geoportálu a zároveň nově i povinnost odstraňovat z krajských pozemků nelegální reklamu,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Čtyři miliardy korun určeny na krajské silnice jsou složeny z vládních úspor jednotlivých ministerstev a jednu miliardu pak poskytne Státní fond dopravní infrastruktury. Stejně jako v předchozích letech budou peníze rozděleny podle délky krajem spravovaných silnic. Nejvíce tedy opět dostanou Středočeský kraj (678 milionů korun), Jihočeský kraj (428 milionů korun) a Plzeňský kraj (362 milionů korun). Přes 170 milionů korun dostane také hlavní město Praha na komunikace plnící funkci nevybudovaného okruhu okolo Prahy.
Kraje získávají peníze na obnovu svých silnic z rozpočtového určení daní a na opravy mají k dispozici také evropské prostředky v regionálních operačních programech. Přesto i ministerstvo dopravy už čtvrtým rokem za sebou poskytne významnou, mimořádnou podporu. V roce 2015 to bylo 4,4 miliardy korun, v roce 2016 3 miliardy, v loňském roce 3,4 miliardy. Celkem tak již putovalo na opravy a modernizace krajských silnic bezmála 11 miliard korun.
Stejně jako v předešlých letech budou muset kraje koordinovat harmonogramy jednotlivých oprav se správci dotčené dopravní infrastruktury zejména s Ředitelstvím silnic a dálnic. K tomu slouží speciální geoportál, kam se vkládají informace o plánovaných rekonstrukcích. Předchází se tak dopravním komplikacím a souběhům s opravami na dálnicích a silnicích I. tříd.
Novinkou mezi podmínkami pro získání přidělené částky je povinnost krajů odstranit ze svých pozemků veškerá reklamní zařízení, která se nachází v ochranných pásmech dálnic a silnic I. tříd.
Státní podpora pro krajské silnice je mimořádným opatřením, jak regionům pomoci. Péče o silnice nižších tříd je dle zákona svěřena krajům, které s nimi mají hospodařit, zatímco stát se stará o dálnice a silnice prvních tříd. Prostředky v SFDI jsou primárně určeny na dopravní infrastrukturu ve vlastnictví státu.
Kraje vč. hl. m. Prahy | Délka silnic II. a III. třídy [km] | Podíl silnic II. a III. třídy v rámci ČR | Rozdělení finančních prostředků ve výši |
3 826 087 | |||
Středočeský | 8 626 | 17,71% | 677 717 |
Jihočeský | 5 445 | 11,18% | 427 814 |
Plzeňský | 4 604 | 9,45% | 361 746 |
Karlovarský | 1 847 | 3,79% | 145 093 |
Ústecký | 3 650 | 7,50% | 286 791 |
Liberecký | 2 076 | 4,26% | 163 140 |
Královéhradecký | 3 301 | 6,78% | 259 355 |
Pardubický | 3 126 | 6,42% | 245 605 |
Vysočina | 4 562 | 9,37% | 358 414 |
Jihomoravský | 3 868 | 7,94% | 303 864 |
Olomoucký | 3 093 | 6,35% | 242 997 |
Zlínský | 1 765 | 3,62% | 138 689 |
Moravskoslezský | 2 735 | 5,62% | 214 862 |
Celkem kraje | 48 697 | 100,00% | 3 826 087 |
Praha* | 173 913 | ||
Celkem | 4 000 000 | ||
* pro hl. m. Prahu připadá 4,35 % z celkové částky dle modelu rozdělení z minulých let |