Byť se na Evropskou komisi (EK) sype kritika jak ze strany automobilek, tak i některých politiků, komisaři si stojí za svým a zákaz spalovacích motorů – stejně jako velmi přísné emise platné už od příštího roku – hodlají zachovat. Znovu se do toho ale vložila i největší politická skupina Evropského parlamentu Evropská lidová strana (EPP). A jde tvrdě proti komisním nařízení.
Agentura Reuters získala návrh (zatím interního) dokumentu strany EPP, která požaduje zrušení zákazu spalovacích motorů. Ten by měl začít platit od roku 2035, ale EPP chce komisaře přesvědčit, že by tyto motory měly být dostupné i v druhé polovině příštího desetiletí. Důvod je prý prostý a viditelný už dnes. Klesající prodeje (nejen) elektromobilů snad u všech automobilek jsou jasným důkazem, že evropský automobilový trh opravdu není v nejlepší kondici. Dokonce i Volvo, které ještě před pár lety ohlašovalo své čistě elektrické plány na budoucnost, zařadilo zpátečku a v tuto chvíli opatrně tvrdí, že spalovací motory nabídne i po roce 2030.
EPP dále požaduje, aby emisní limity nařízené už na příští rok byly odloženy ideálně až na rok 2027. Tedy tak, aby automobilky měly více času se na ně připravit a hned neplatily obrovské emisní pokuty, kterým se v současném nastavení prostě nevyhnou. Už teď je stanoveno, že výrobci aut budou platit 95 eur (cca 2400 Kč) za každý jeden gram, který překročí emisní cíle nastavené EK. Vzhledem k tomu, že pokuty se počítají na každé jedno prodané auto, může jít i o vyšší desítky nebo nižší stovky milionů eur. Například generální ředitel Renaultu Luca de Meo odhaduje, že autoprůmysl by jen příští rok mohl na pokutách zaplatit až 15 miliard eur.
EPP je velmi vlivnou a velkou politickou stranou, EU k tomu má novou Evropskou komisi. Pořád je ale otázka, jestli požadavky politiků – včetně českého ministra dopravy Martina Kupky – pohnou s ledy, kterými je komise obklopená. Faktem ale je, že rozhodnutí komise, ať už tedy ve finále bude jakékoliv, bude mít globální dopady. Jen nejspíš ne na čistotu ovzduší, ale spíše na zaměstnanost, ekonomiku jednotlivých států a s tím v konečném důsledku i tu světovou. Nejčernější scénáře mluví o konci evropského autoprůmyslu, což by se významně dotklo třeba i České republiky.