Během prvních tří měsíců letošního roku výrazně rostl počet dovážených ojetých vozidel. Ačkoli růst dovozů ojetin přetrvává již od roku 2015, až do letošního roku tempo růstu postupně sláblo. Letos naopak výrazně zrychlilo. Zatímco loni byl ve stejném období meziroční nárůst „jen“ 4 %, tento rok se podle statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) dovozy zatím navýšily o 10,9 %.
„Bohužel to znamená, že se do České republiky může dostávat ještě více problematických aut ze zahraničí. Samozřejmě nelze říci, že všechny dovážené vozy jsou špatné, avšak kvůli tomu, že u některých lze obtížně ověřit jejich historii, je u nich častější stáčení tachometrů, zatajování havárií či skutečné země původu a řada dalších podvodů. Koupě dovezeného auta bývá pro zákazníky rizikovější než koupě auta českého původu, u něhož lze zpravidla dohledat jeho historii. Podle aktuálních dat SDA se navíc zvyšuje podíl dovezených aut, která jsou starší 15 let, což může mít neblahý vliv na bezpečnost provozu,“ komentuje aktuální trend na trhu ojetin Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Podle něj lze také očekávat, že Českou republiku mohou zaplavit ojeté diesely z Německa. V Česku je totiž stále poptávka zejména po ojetých autech na naftu. V prvním kvartálu tvořily takové vozy 61,5 % prodejů. „Spolu s ojetinami z Německa se na český trh může dostat také více aut z jiných zemí, zejména jižní a východní Evropy. U těchto vozidel je vysoká pravděpodobnost, že budou zákazníkům nabízena jako auta s německým původem,“ uvádí dále Martin Pajer.
Dalším trendem prvního čtvrtletí letošního roku je zvýšení průměrného stáčení najetých kilometrů na 116 tisíc. Podíl aut se stočeným tachometrem se však dlouhodobě nemění. Ačkoli byla průměrná hodnota udávaná na tachometru 158 tisíc kilometrů, reálná hodnota je 204 400 kilometrů. Průměrná cena ojetých vozidel se v tomto období vyšplhala na 204 800 Kč, což představuje meziroční nárůst o 8,2 %.
V prvním kvartálu letošního roku byly nejprodávanějšími ojetými vozy Škoda Octavia a Fabia. Na třetí pozici se umístil Volkswagen Golf, který si meziročně polepšil o dvě pozice. Naopak relativně významný propad zaznamenal Ford Focus, který si pohoršil o 1,2 procentního bodu, což ho dostalo ze čtvrtého nejprodávanějšího modelu až na šestý. Mezi 10 nejprodávanějších modelů se nově dostala Škoda Rapid a Volkswagen Touran. Naopak v těsném závěsu zůstaly korejské značky Hyundai a Kia.
Zatímco v loňském roce lidé kupovali nejvíce bílé ojetiny, nejoblíbenější barvou prvního kvartálu letošního roku se stala šedá (z 16 na 19 %). Výrazně vzrostl podíl černých aut (z 9 na 17 %). Naopak podíl bílých aut se snížil o tři procentní body na 17 %.
U nových aut je podle SDA situace trochu jiná. Prodejům aut z továren vévodí bílá barva (29 %). Dále je zájem zejména o šedá auta (24 %), modrá (14 %), černá (12 %) a červená (11 %).