nehoda

Nejmladší řidiči můžou za téměř třetinu dopravních nehod z důvodu nepřiměřené rychlosti. Je to zdaleka nejvíce v porovnání s ostatními věkovými skupinami. Tyto nehody pak mají často nejtragičtější následky. Na rizikové chování tzv. prvořidičů chce upozornit kampaň České asociace pojišťoven „Zpomal, ještě je brzo“, která v Česku právě startuje.

Oficiální zahájení kampaně, která volně navazuje na úspěšný loňský ročník s názvem „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“, proběhne 18. května 2022 v rámci premiéry interaktivní show pro studenty středních škol a autoškol. Tu bude možné tento den zhlédnout na Mall.tv, Stream.cz a také na webu 13 MINUT. Učitelům budou k dispozici učební materiály, jejichž prostřednictvím mohou téma snadno zakomponovat do výuky.

Přečtěte si také:  Velikonoce jsou často ve znamení alkoholu. Řidiči by si jej ale měli odpustit, jejich škody pojišťovny nehradí

Také letos Česká asociace pojišťoven na kampani úzce spolupracuje s BESIPem a Policií ČR formou preventivně bezpečnostních akcí přímo v provozu a také vzdělávacími aktivitami na školách. Podporu letošní kampani poskytli i další partneři, a to Asociace autoškol, Česká středoškolská unie, Hasičský záchranný sbor ČR nebo nadační fond Kolečko. „Kampaň proti nepřiměřené rychlosti musí pokračovat právě kvůli mladým lidem, kteří jsou rizikovějšími řidiči, ale také patří k nejzranitelnější skupině v silničním provozu,“ vysvětluje Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

Nebezpečná spolujízda

Nepřiměřená rychlost je u všech řidičů příčinou dopravních nehod v 17 procentech (16,7 %) a u řidičů ve věkové skupině 18–20 se téměř zdvojnásobuje (na 29,7 %). Vyplývá to z dat Portálu nehod, který na základě dat od policie a pojišťoven sleduje čísla o nehodovosti a vyhodnocuje nejrizikovější místa na českých silnicích.

Za volant v České republice možná už brzy usednou již 17letí řidiči

Ovšem rychlá jízda mladých řidičů není nebezpečná pouze pro ně samotné. Statistiky Portálu nehod upozorňují také na riziko spolujízdy u mladistvých, kdy mezi účastníky nehod z důvodu nepřizpůsobení rychlosti často figurují vrstevníci začínajících řidičů. I z tohoto důvodu se letos kampaň České asociace pojišťoven zaměřuje nejen na začínající řidiče, ale také na ty, kteří s nimi do auta nasedají a budou se v příštích letech na získání řidičského průkazu teprve připravovat.

Speciální obsah i forma na míru pro mladé

Velká část komunikace bude probíhat na středních školách, v autoškolách, ale také v online prostředí. Sociální sítě doplní i TikTok a spolupráce s influencery. Speciální obsah bude vytvářen i ve spolupráci s hasiči, kteří u vážných dopravních nehod zasahují mezi prvními. Režie interaktivní show pro střední školy se ujal režisér a kameraman Markus Krug, který je známý především svou spoluprací s Jankem Rubešem na pořadu Praha vs. prachy, za kterou získal i ocenění Křišťálová Lupa, nebo jako tvůrce pořadu One Man Show. Dvacetiminutovým online pořadem provede diváky dvojice standupových komiků Tigran Hovakimyan a Jiří Jakima. Mezi hosty pořadu se objeví například automobilový závodník, novinář a instruktor Jan Červenka. Na komunikaci v průběhu roku navážou preventivní aktivity BESIPu a Policie ČR.

Přečtěte si také:  Škodu po srážce se zvěří řidič požaduje uhradit po ŘSD. Na nově otevřené dálnici totiž nebyl plot

Projekce dokumentu 13 MINUT na školách

Dokument Víta Klusáka o vinících tragických dopravních nehod, který vznikl v rámci loňského ročníku kampaně, vidělo zatím více než milion diváků. Letos by se měl dostat zejména mezi začínající řidiče, a proto se ve spolupráci s partnery plánují speciální projekce tohoto celovečerního filmu pro střední školy a studenty autoškol. Cílem této i navazující kampaně je změnit chování řidičů, protože nepřiměřená rychlost patří mezi nejtragičtější příčiny dopravních nehod. Může za 40 % nehod, které končí smrtí. Rychlost přitom pravidelně překračuje 86 % řidičů. Za šest měsíců trvání kampaně v loňském roce poklesl počet nehod způsobených nepřiměřenou rychlostí o 9 %. Celkově kampaň zasáhla 44 % populace. V závěrečném průzkumu pak 56 % respondentů uvedlo, že kampaň změnila jejich postoj ke spěchu za volantem.

Přidat komentář