nova-silnice-dalnice

Nejdelší dálniční tahy planety: některé vás nadchnou, jiné raději ani nezkoušejte

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: jalopnik.com, slashgear.com, Wikipedia - Foto: Pexels - 24. 12. 2025


Silnice a dálnice dokážou propojit svět úplně jiným způsobem než vlak, loď nebo letadlo. Tyhle dopravní prostředky vás přepraví z bodu A do bodu B, ale „road trip“ je spíš o cestě samotné. Ukáže, jak se postupně mění krajina, jak se střídají jazyky, dopravní zvyklosti, vozový park i kvalita asfaltu. A také je to o tom, že když je cíl na stejném kontinentu jako start, často se tam dá dojet „jen“ autem a s velkým rozpočtem na palivo a mýtné nebo dálniční známky.

Dálniční sítě se někdy přirovnávají k cévám kontinentu. Jednotlivé tahy fungují jako dlouhé tepny, které se táhnou přes celé státy. V době, kdy se může svět jevit izolovaně, je až paradoxně jednoduché vyrazit po silnici a po tisících kilometrů zjistit, že vás pořád vede stejná trasa. Silnice zůstává, přestože prostředí se mění, stejně jako třeba přijdou komplikace jako opravy, nevyzpytatelný provoz, politika, počasí a občas i fakt, že silnice sice třeba existuje na mapě, ale vlastně se v jednom kuse nedá projet.

Dlouhé silnice, které definují kontinenty

Pojďme se společně podívat na ty nejdelší silnice a dálnice světa, po kterých se můžete projet.

Zlatý čtyřúhelník (Indie)

Pokud někdo cestuje po Indii autem nebo na motorce, je velká šance, že se dřív nebo později potká s tzv. Zlatým čtyřúhelníkem. Jde o obří okruh, který propojuje Dillí, Bombaj, Kalkatu a Čennaí. V materiálech se objevuje, že jeho délka je zhruba 3633 mil (asi 5846 km). Tah je poměrně mladý, velká část byla hotová do roku 2004 a dokončení se uvádí v roce 2012. Mnohé úseky mají čtyři až šest pruhů a výrazně v Indii zlepšily dopravní spojení.

Jenže pohodový obraz kazí rozdíly v kvalitě. Například úsek mezi Bombají a Gudžarátem byl ještě v roce 2024 popisován jako ve špatném stavu, s hlubokými výmoly, které způsobovaly nehody i zácpy. K tomu se váže i temnější kapitola: projekt provázely údajné případy korupce v prostředí indické správy dálnic. Inženýr Satyendra Dubey se v této věci začal vyptávat a stal se terčem takzvaného „Mafia Raj“. V roce 2003 byl ve 31 letech zavražděn. Nikdo z indické mafie sice nebyl za čin formálně obžalován, Dubey se ale stal posmrtně symbolem a jeho příběh se dostal do dokumentů i do hudby Rabbyho Shergilla.

Transkanadská dálnice (Kanada)

Název nelže. Pokud někdo chce přejet Kanadu z pacifického pobřeží na atlantické, Transkanadská dálnice je k tomu ideální volbou. Zdroje uvádějí, že je dlouhá zhruba 4860 mil, Wikipedie udává 4645 mil), což je mezi 7500 až 8000 km. Do údajů totiž vstupuje fakt, co se přesně počítá do celé „trasy“.

D1 je po 58 letech kompletní. Poslední úsek u Přerova se otevřel dřív, než se čekalo

Práce na této dálnici začaly v roce 1949 a při prvním otevření v roce 1962 šlo o nejdelší souvislou národní dálnici na světě. Kompletně hotová byla až v roce 1971. Zajímavé je, že součástí jsou i převozy trajektem, které přepraví auto třeba na Newfoundland nebo na Vancouver Island. Trasa navíc zahrnuje i pobřežní spojení a další větve, které jsou stále „oficiálně“ součástí systému.

Evropské trasy E60 a E40 (Evropa a Eurasie)

Evropské silnice s označením „E“ jsou součástí mezinárodní sítě, kterou zastřešuje Hospodářská komise OSN pro Evropu. První dohoda definující tyto trasy byla podepsána v roce 1950 a moderní systém číslování přišel v roce 1975. Smysl byl jasný, měl sjednotit mezinárodní silniční dopravu a podpořit poválečnou ekonomickou spolupráci.

Silnice E60 vede z Brestu ve Francii až do Irkeštamu v Kyrgyzstánu na hranici s Čínou, zhruba 5100 mil, tedy 8160 kilometrů. Na cestě protíná mimo jiné Švýcarsko, Rakousko, Německo, Maďarsko a Rumunsko.

Nejdelší evropskou silnicí by měla ale být ta s označením E40. Je dlouhá kolem 5400 mil, tedy 8690 km, a vede z Francie přes Německo, Polsko a Ukrajinu dál přes Rusko až do Kazachstánu. U E40 se ale v posledních letech vyskytly komplikace, které souvisí s ruskou invazí na Ukrajinu, která trasu narušila. Část vede přes Donbas, který Rusko od roku 2014 okupuje, a právě na ukrajinském úseku tahle silnice nejde projet.

Cairo–Dakar (Afrika) a Cairo–Cape Town (Afrika)

Silnice Cairo–Dakar má mít 5366 mil, tedy 8636 km, a vede podél severního a západního pobřeží Afriky. Z jedné strany láká svými výhledy na Středozemní moře a Atlantský oceán, včetně šance zahlédnout u pobřeží Maroka nebo Egypta velryby nebo delfíny. Z druhé strany dokáže být tvrdá: některé úseky jsou nezpevněné, jinde hrají roli politická rizika, projíždí se totiž například i zeměmi jako Mali a Burkina Faso. A do toho je tu největší praktický problém, který zní skoro absurdně: hranice mezi Alžírskem a Marokem je od roku 1994 uzavřená, takže celou trasu nelze v jednom tahu projet.

Změna, kterou nikdo nečekal. Česko staví dálnice rychleji než jeho sousedi

A pak je tu Cairo–Cape Town, označovaná také jako Trans-African Highway 4, se popisuje jako nejdelší africká silnice, kterou lze v jednom kuse projet. Je dlouhá kolem 6355 mil, tedy 10 168 kilometrů. Nejde však o jednu dálnici, ale o síť národních silnic napříč několika africkými zeměmi. Přestože velká část už fyzicky existuje, některé úseky zůstávají nedokončené, nezpevněné nebo špatně udržované kvůli ekonomickým limitům některých zemí, infrastrukturním problémům a nestabilitě, což platí například pro Jižní Súdán.

Národní silnice 219 (Čína)

Nepřekvapivě je tady i Čína. Tamní National Highway 219 vede z Kom-Kanas na severozápadě až do Dongxingu na jihu u vietnamské hranice. Uvádí se zhruba 6214 mil, což je 9942 kilometrů, s tím, že výstavba a úpravy stále pokračují. Silnice vznikala mezi lety 1951 a 1957, kompletní asfaltování se uvádí až v roce 2013. Původně měla výrazný logistický a bezpečnostní význam pro armádu, dnes slouží i civilní dopravě a turismu.

Transsibiřská dálnice (Rusko)

Transsibiřská dálnice je spíš neoficiální název pro síť federálních silnic od Moskvy po Vladivostok. Často se staví do kontrastu s Transsibiřskou magistrálou (železnice), která funguje od roku 1916. Silniční varianta byla plně vyasfaltovaná až v roce 2010. Uvádí se délka 6800 mil (10 880 km), zatímco železnice má 5772 mil (9235 km).

Highway 1 (Austrálie)

Australská Highway 1 v podstatě objíždí celý kontinent. Uvádí se přes 9000 mil, tedy asi 14 500 km, a protože jde o propojenou soustavu silnic, objevuje se přezdívka „The Big Lap“, volně přeložené jako velký okruh. První zmínky se pojí už s rokem 1955. Zajímavý detail je sportovní motivace některých skupin: v roce 2017 tým „Highway 1 to Hell“ (jako pocta skladbě „Highway to Hell“) zajel celé kolečko za pět dní, 13 hodin a 43 minut.

Část Australanů ale řeší i něco mnohem přízemnějšího: „národní“ kouzlo označení prý oslabily změny v systému značení. Silnice je pořád jedna souvislá síť, jen na různých úsecích nese různé názvy a alfanumerická schémata.

Konec německé dálnice bez limitu? Většina lidí už chce omezit rychlost na 130 km/h

Panamerická dálnice (Severní a Jižní Amerika)

Panamerická dálnice se nejčastěji zmiňuje jako nejdelší silniční síť na světě. Pracuje se s úctyhodnou délkou kolem 19 tisíc mil, tedy přibližně 30 tisíc kilometrů. Jde dokonce o nejdelší silnici i podle Guinnessovy knihy rekordů. Má to ale háček, který je poměrně zásadní: Dariénská proluka. Je tady totiž přibližně 100 km neprostupného území mezi Panamou a Kolumbií, což je místo, které se nedá projet autem. Kdo chce propojit sever a jih v jednom tahu, musí tento úsek objet lodí. V praxi to znamená, že i když síť propojuje „dvě Ameriky“, souvislá jízda bez přerušení fakticky není možná.

Co je vlastně „nejdelší silnice“?

Jakmile se začne porovnávat délka, naráží se na definice. Někde jde o jednu trasu, jinde o síť několika silnic. Některé „dálnice“ jsou přerušované mořem a lze je projet jen s trajekty. A některé existují spíš jako ambice než jako hotová realita.

I přehled z Wikipedie ukazuje, jak pestré to je: vedle Panamerické dálnice se objevuje například Asian Highway 1 (20 557 km), která je přerušená Japonským mořem, nebo Asian Highway 2 (13 177 km), která je rozkouskovaná mořskými úseky mezi ostrovy. V seznamu je také Transsibiřská dálnice jako nejdelší neokružní trasa v jedné zemi, National Highway 219 jako nejdelší trasa v Číně (s tím, že některé části jsou stále ve výstavbě), nebo Tripoli–Cape Town Highway (10 808 km), kde se výslovně uvádí, že některé její části zcela chybí.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru