Provoz na našich silnicích neustále zrychluje, je méně přehledný a vyžaduje absolutní pozornost a soustředění. Každý řidič by se, i dle zákona, měl věnovat výhradně řízení, počínat si tak, aby neohrožoval sebe a ostatní. Přesto existují skupiny řidičů, pro které to není samozřejmostí. Někdy kvůli nevyzrálosti, jindy pro zhoršený zdravotní stav. Zeptali jsme se v pojišťovnách, jak ony vnímají nebezpečné skupiny řidičů a které to podle jejich dat vlastně jsou.
Mladí jsou si až příliš jisti sami sebou
Srovnávač pojištění klik.cz popisuje pojem riziková skupina řidičů velmi výstižně: „Za rizikovou skupinu řidičů se považují řidiči, kteří mají zvýšenou pravděpodobnost účasti v dopravních nehodách a také lidé se zdravotními problémy, které ovlivňují schopnost řídit bezpečně.“ Besip, ale i policisté, a nakonec i pojišťovny pravidelně upozorňují, že statisticky nejnebezpečnější skupinou řidičů jsou ti mladí. A důvody pro to jsou naprosto logické. Jsou nevyježdění, zbrklejší a často přesvědčeni o tom, že jejich schopnosti jsou lepší než ty, které mají ostatní. To k mládí patří. Nemělo by to ale patřit za volant.
„U mladých řidičů je patrná nejvyšší četnost faktorů souvisejících s tendencí riskovat – nejčastěji se jedná o nehody v důsledku nepřiměřené rychlosti. S narůstajícím věkem se četnost těchto faktorů výrazně snižuje. Faktory související s tendencí riskovat jsou jak na dlouhodobém (nadhodnocování schopností, nerespektování dopravních předpisů a související nezvládnutí řízení nebo jízda nepřiměřenou rychlostí apod.), tak na krátkodobém základě (riskantní předjíždění, akutní intoxikace/vliv návykové látky apod.). Z hlediska mechanismu vzniku nehody se mezi nejčetnější typy nehod mladých řidičů řadí vyjetí mimo vozovku. K těmto nehodám nejčastěji přispívá zejména nepřiměřená rychlost, respektive nepřizpůsobení rychlosti jízdy (téměř polovina případů),“ popsal před nedávnem Besip.
Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny nám napsala: „Nejčastěji bourá kategorie mladých řidičů 18-24 let v silných vozidlech. Dále pak kategorie seniorů.“
„Stáří je obtížné v mnoha směrech – kromě problémů osobních se začínají přidávat i problémy zdravotní. Zhoršuje se zrak, chůze, pozornost, stabilita, sluch, tedy vše nezbytné k existenci v současné extrémně zrychlené dopravě. Seniorům proto nezbývá než se s těmito s věkem přibývajícími negativy vypořádat i v momentě, anebo právě v momentě, kdy se stávají účastníky silničního provozu,“ popisuje Besip.
Ženy vs. muži
Co do nehodovosti se často mluví o tom, že ženy za volantem jsou riziko samo o sobě. Jenomže se pravidelně ukazuje, že to není pravda. Pojišťovna Kooperativa u 22 tisíců svých klientů pracuje se systémem Koopilot, který sleduje to, jak jezdí. „Celkové skóre mužů a žen se moc neliší, nicméně trochu se liší ve struktuře, pokud se podíváme více v detailu na rozpad z pohledu pěti sledovaných kategorií (tj. používání telefonu za jízdy, zrychlování, zatáčení, brždění, dodržování rychlosti). Ženy používají víc telefon za jízdy, ale jsou o něco svědomitější, co se týká dodržování rychlosti + trochu méně ostře zatáčejí. Z hlediska průměrného skóre za zrychlování a brždění jsou na tom muži i ženy podobně. Z našich vyhodnocovaných parametrů se nejlépe řidiči chovají při používání tedy vlastně nepoužívání mobilního telefonu. Zde dosahují nejvyššího skóre. A zároveň již první data ze škod jasně ukazují, že právě používání mobilního telefonu za jízdy, je extrémně rizikové a má zásadní vliv na nehodovost,“ popsal nám tiskový mluvčí pojišťovny Milan Káňa.
A doplnil: „Prokázalo se, že řidiči, které aplikace odhalí, že za jízdy používají telefon, jsou rizikovější, tedy častěji způsobí dopravní nehodu. Podobně na tom jsou řidiči, kteří často agresivně zrychlují nebo brzdí na poslední chvíli a celkově si vyjezdí nižší skóre.“
Podle Renaty Čapkové jsou na tom pak řidičky z kategorie jejich klientů lépe než řidiči.
Pozor na dodávky a Octavie
A mluvčí Renata Čapková nám také řekla, že dle jejich statistik nejčastěji bourají ta auta značek, která mají největší zastoupení na trhu. Je to dáno jejich vysokým počtem a zastoupením.
A přesně to potvrzuje i Milan Káňa. „Pokud bychom měli ukázat na nejrizikovější vozy, jedná se zejména o Škody Octavia, které často slouží jako referentská vozidla, velmi rizikovým je také model Ford Transit. Dodávkové vozy obecně patří ke skupině velmi rizikových vozidel,“ řekl nám.