Asi každý z nás někdy zažil situaci, kdy se řidič před ním rozhodl odbočit doleva. Když už dá blinkr, tak občas ne včas. Právě i na takové cílí možná novinka z pera ministerstva dopravy. Jak zjistil web irozhlas.cz, nebezpečné odbočení doleva bude možná novým bodovaným přestupkem.
Zákon už teď ale odbočení doleva velmi jasně reguluje. Paragraf 21 zákona o provozu na pozemních komunikacích totiž jasně říká: „Při odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci musí řidič dávat znamení o změně směru jízdy; při odbočování nesmí ohrozit řidiče jedoucí za ním a musí dbát zvýšené opatrnosti. Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům, jezdcům na zvířeti, protijdoucím organizovaným útvarům chodců a průvodcům hnaných zvířat se zvířaty, tramvajím jedoucím v obou směrech a vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen, a cyklistům jedoucím v jízdním pruhu pro cyklisty.“
Především pasáž s cyklisty je velmi důležitá a pro řadu motoristů neznámá. Pokud chcete odbočit a vedle sebe máte cyklistu ve vyhrazeném pruhu, který jede rovně, musíte počkat, až cyklista projede a teprve pak můžete odbočit. Cyklisté mají v tomto případě vždy přednost!
Ministerstvo dopravy chce riskantní odbočení vlevo, kdy se řidič nepodívá za sebe a nezkontroluje, že tak neohrozí jiné účastníky silničního provozu, ohodnotit čtyřmi body. Argumentuje tím, že jde o velmi nebezpečnou situaci, hlavně pro motorkáře. „V rámci revize novely zákona o provozu na pozemních komunikacích zvažujeme vložení této skutkové podstaty, aby bylo nesprávné odbočování přestupkem, který je možno trestat čtyřmi body,“ vysvětlil mluvčí resortu dopravy František Jemelka.
Špatná osvěta směrem k motorkářům se tak tímto ještě prohlubuje. Místo aby jim bylo řečeno „necpěte se nikam, kde nemáte dostatečný přehled o situaci“ nebo v těchto případech „při předjíždění kolony se VŽDY ujistěte, že o vás řidiči vědí“ a samozřejmě „dbejte ZVÝŠENÉ opatrnosti při předjíždění začátku kolony“, jsou hlavně špiclováni řidiči aut a je jim stále dokola hlavně v článcích na internetu omíláno cosi ve smyslu „berte na motorkáře všemožný ohledy, aby oni nemuseli brát ŽÁDNÝ ohledy“
Kdo chce kam…..
Odbočení vlevo je pro vyhraněné praváky komplikované tím, že vedoucí oko je na pravé straně a tím pádem pravák periferním viděním doleva nevidí a často, pokud nepootočí hlavou, tak ani přímo. Daleko výhodnější pro pravorukou populaci by bylo zůstat jezdit vlevo. Na odbočení vlevo, které je jednodušší, by bylo méně zdatné levé oko a na komplikovanější odbočení vpravo to zdatnější. Jsem levák, takže mě se to netýká, ale mám vyzkoušené, jak rozdílný postřeh mám valevo a napravo. Žádnou studii, terá by to potvrzovala ale neznám.
Daleko výhodnější by bylo zůstat jezdit vlevo, píšete.
Také jsem o tom přemýšlel na cestách po Anglii. Řidič tam sedí vpravo od spolujezdce a snadněji může respektovat zásadní pravidlo o dávání přednosti těm zprava přijíždějícím. U nás ochotný spolujezdec vykloní hlavu, tím řidiči zakryje výhled a ohlásí, že zprava dobrý. Ale zodpovědnému řidiči tím neprospěje, ztěžuje mu výhled, než on sám se ujistí, že nemá komu dávat přednost.
Na tom vedoucím oku na pravé straně asi něco bude. Při střelbě se také obvykle zaměřuje pravým okem.