Vymyslet jméno pro nový model auta není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Při vymýšlení názvu je třeba dbát na spoustu nečekaných problémů, prozkoumat zamýšlené slovo ve všech jazycích, aby v některém nebylo sprosté, vulgární a podobně, ale také nesmí být už zabrané. Ne vždy se to však povede napoprvé.
Někdy se to nepovede ani tak, i když jde o název bez komplikací v ostatních jazycích. Někdy se ovšem nepovede jméno například kvůli vyhledávání na internetu, jindy protože ho třeba zakáže přímo konkrétní stát. To se stalo například před pár měsíci v Itálii. Tady musela Alfa Romeo přejmenovat svoje chystané nové auto, protože neslo italské jméno, aniž by se v Itálii vyrábělo. A to se nesmí.
Pojďme se podívat na některé další případy. Některé z nich určitě znáte, jiné pro vás možná budou novinkou.
Porsche 911
Jedním z těch vůbec prvních aut, které muselo změnit jméno, bylo legendární Porsche 911. To bylo totiž poprvé na frankfurtském autosalonu v roce 1963 představeno jako Porsche 901. Název byl prezentován ve velkém stylu, ale o rok později, 10. listopadu 1964 oznámila automobilka před pařížským autosalonem změnu názvu na Porsche 911. Důvod? Ozvala se totiž francouzská automobilka Peugeot, která si zaregistrovala trojciferné označení modelů s nulou uprostřed jako ochrannou známku. Porsche tak nemělo jinou možnost, než název narychlo změnit a rozhodlo se pro 911. Proč ale právě 911? Někteří lidé tvrdí, že je to kvůli kombinaci čísel tísňového volání ve Spojených státech, takže na tomto důležitém trhu už kombinace lidé dobře znali.
Automobilka ovšem už v době, kdy se Peugeot ozval, vyrobena čísla 9, 0 a 1, která byla připravena pro sériovou výrobu. Aby tedy svými zlatými odznaky tolik neplýtvala, rozhodla se, že nulu nahradí jedničkou, aby nemusela všechna znaky ničit.
Ironií ale zůstává, že Peugeot takto „zaútočil“ pouze na Porsche, protože když o deset let později přišlo na trh Ferrari 308 Dino, na svou ochrannou známku Peugeot jaksi „zapomněl“.
Aston Martin Vantage GT12
Přejmenování se nevyhnulo ani britské automobilce Aston Martin, která musela změnit název u modelu Vantage GT12. Ten byl představen v roce 2015 a šlo o speciální edici, jenž vycházela ze sériového modelu Aston Martin V12 Vantage předchozí generace a byla určena pro závodní okruhy. Původní označení bylo Aston Martin Vantage GT3 jako pocta úspěchům značky v závodech kategorie GT3. Jenže ozvalo se Porsche nestal, protože to označení GT3 pro své modely používá už od roku 1999. Právníci stuttgartské značky tehdy „zdvořile požádali o respektování tohoto označení“ a žádali o přejmenování britského automobilu.
GWM Ora 03
Poměrně úsměvné přejmenovávání se odehrálo u čínské automobilky GWM, týkalo se to modelu Ora 03. Tento malý elektromobil si v roce 2023, těsně po příchodu na britský trh získal pozornost svým jménem. Auto se tam začalo prodávat jako GWM Ora Funky Cat, přitom v Číně to byl „jen“ GWM Good Cat. Auto se na ostrovech příliš neprodávalo, takže bylo po roce a půl jméno změněno na GWM Ora 03.
Automobilka ještě oznámila, že do Evropy přiveze další modely, které se měly jmenovat Lightning Cat a Mecha Dragon („Blesková kočka“ a „Čajový drak“). GWM Ora Lightning Car už tu je, ale v Evropě se jmenuje GWM Ora 07.
Toyota GR86
Tohle je trochu netradiční změna označení, protože si ji málokdo všiml. Druhá generace malého zábavného kupé od Toyoty změnila jméno z původního GT86 v první generaci na GR 86 v druhé generaci. Možná jste si všimli té mezery mezi „GR“ a „86“, ta tam není omylem, ta je tam schválně. Toyota totiž chtěla dát najevo, že druhá generace nese geny divize Toyota Gazzoo Racing, což je právě GR v názvu, a doplnit to o název modelu podobně jako u ostatních GR Supra, GR Yaris nebo GR Corolla. To ale fungovalo u názvů se slovy, ne tak u názvu s číslicemi. Nakonec od toho ale Toyota upustila a zdůvodnila to tím, že spojení názvu do GR86 je lepší z hlediska optimalizace pro webové vyhledávače. To znamená, že při hledání „GR86“ je mnohem pravděpodobnější, že uživateli vyskočí výsledky jen na to konkrétní auto, zatímco u „GR 86“, by to mohly být i nesouvisející výsledky.
McLaren 12C
A nakonec tu je McLaren MP4-12C. Jeho výroba začala v roce 2011 a byl to teprve druhý produkční vůz automobilky po legendárním McLarenu F1. Automobilka při jeho vývoji a následné výrobě využívala prvky z monopostu F1 (například karbonový podvozek a karoserii, sekvenční dvouspojkovou převodovku či brzdy). Později ovšem McLaren název změnil jen na McLaren 12C. Důvod změny není úplně jasný, ale podle vyjádření automobilky byl o tento model malý zájem, možná protože se „MP4“ více hodilo pro spotřebiče než pro sportovní auto.