detska-autosedacka

Následky nehod nepřipoutaných dětí jsou alarmující. Je to chyba rodičů

Autor: Tisková zpráva - 10. 2. 2020


Děti patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. V uplynulém roce bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 16 dětí a těžce zraněno 113 dětí. Historicky byl evidován nejnižší počet těžce zraněných dětí, nejvyšší byl naopak počet tragických nehod, při kterých byly usmrceny v jednom vozidle dvě děti, celkem došlo ke čtyřem takovým nehodám.

Děti jsou jako účastníci silničního provozu jednou z neohroženějších skupin mimo jiné proto, že nejsou samy schopny správně vyhodnotit situaci a reagovat na ni. Neumí předvídat rizika a následky svého jednání, odhadnout vzdálenost, ani rychlost vozidla. Tyto dovednosti získávají až s přibývajícím věkem a do té doby jsou odkázáni na jednání doprovázející osoby. Vlastním zaviněním byly v roce 2019 usmrceny 2 děti (12,5 %) a 47 dětí bylo těžce zraněno (41,6 %, zpravidla se jednalo o chodce a cyklisty). Ostatní děti byly usmrceny, respektive těžce zraněny jiným účastníkem silničního provozu.

Dětské sedačky a pásy nebývají samozřejmostí

V roce 2019 bylo jako spolujezdců usmrceno 12 dětí, 42 bylo těžce a 1199 lehce zraněno. Z uvedených počtů nebyly připoutány (nebo neseděly v dětské sedačce) 2 usmrcené, 5 těžce zraněných a 178 lehce zraněných dětí. „Alarmující je především nárůst lehce zraněných dětí v obci, meziročně bylo v obci lehce zraněno o 42 dětí více, tedy o 40 % více než v předchozím roce. Je nutné si uvědomit, že lehká zranění nejsou jen odřeniny a modřiny, ale často také zlomeniny apod. Je zarážející, že osoby odpovědné ze připoutání dítěte, paradoxně nejčastěji rodiče, tyto povinnosti nerespektují. Nejen jako člověk, který se v oblasti dopravy dlouhodobě pohybuje, ale především jako rodič, nemám pro takové jednání absolutně pochopení,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Víte, jak správně vybrat dětskou autosedačku?

Podíl řidičů, kteří nebyli připoutáni bezpečnostním pásem je jedním z nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu, který je každoročně sledován a vyhodnocován. V celorepublikovém měřítku cca 8 % řidičů porušovalo tuto povinnost, meziročně o 1 % více! Více než desetina řidičů se nepoutá v Ústeckém kraji (11,9 %), Moravskoslezském a Středočeském kraji (10,7 %). Nejvíce připoutaných řidičů bylo naopak v roce 2019 evidováno v Kraji Vysočina, téměř 97 % řidičů. V této mapě jsou srovnány podíly nepřipoutaných řidičů v jednotlivých krajích v uplynulých 2 letech.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru