CUPRA Formentor VZ | facelift | jezdili jsme na pneumatikách Goodyear Eagle F1 Supersport | foto: Hugo Kottás

Nařízení EU o odlesňování zvyšuje ceny pneumatik

Autor: Radim Plachý - Zdroj: europa.eu, zdf.de, ihk.de - Foto: Hugo Kottás, - 13. 12. 2024


Budete na auto potřebovat nové pneumatiky? Možná byste si s jejich pořízením měli pospíšit, jejich ceny totiž budou pravděpodobně neustále růst. Evropská unie zavedla přísnější pravidla týkající se ochrany lesů. Tato směrnice už nyní ovlivňuje produkci základní suroviny na výrobu pneumatik: přírodního kaučuku.

Co přináší nová regulace?

Evropská unie přijala před časem novou legislativu známou jako Nařízení EU o odlesňování. Ta zakazuje uvádět na trh produkty, které se výrazně podepisují s odlesňováním. Kaučuk je pro výrobu pneumatik klíčová surovina a je právě jednou z komodit, na které se toto nařízení zaměřuje. Výrobci musí doložit, že jejich kaučuk pochází z legálních a neodlesňovaných oblastí, jinak jim hrozí vysoké pokuty nebo zákaz prodeje na trzích v EU. Opatření ovšem mluví i o monitorování prostřednictvím satelitních dat a samotných kontrolách u výrobců a obchodníků​.

A vyšší náklady na zajištění udržitelného kaučuku se samozřejmě projeví v konečné ceně pneumatik u zákazníků. Očekává se, že ceny porostou až o 5 % a to v nejbližší době. EU ovšem doufá, že tímto omezením odlesňování přírody a výrobou ještě udržitelnějších pneumatik podpoří ekologicky šetrnější dopravu a opět o něco sníží emise spojené s automobilovým provozem.

Pokuta za staré pneumatiky: Kdy vám hrozí a na co si dát pozor?

Evropa svázaná pravidly, ale „volná“ Asie

Podle akademických studií bylo v letech 2003 až 2017 kvůli plantážím kaučuku pokáceno více než pět milionů hektarů tropických lesů, což je větší plocha, než je celé Slovensko. Přestože EU představila ambiciózní plán, opět jsme v tom Evropě sami. Tato pravidla se totiž nevztahují na zbytek světa, kde produkce kaučuku pokračuje beze změn.

Pro evropské výrobce to tak představuje další komplikace, zejména v boji s levnou asijskou konkurencí, které se to týkat nebude. Výrobci mimo EU tak budou moci i nadále udržet nižší náklady a ceny produktů.

Alternativy pro budoucnost

Aby evropští výrobci snížili závislost na dovozu kaučuku a udrželi konkurenceschopnost, snaží se vymyslet jiné způsoby výroby pneumatik. V rámci tohoto odvětví už probíhají výzkumy, přičemž například Continental spolupracuje s Fraunhoferovým institutem na vývoji kaučuku z pampelišky. Na tomtéž už pár let pracuje i Bridgestone. Zkoumají se ale i další možnosti a začínají se objevovat třeba i koncepty pneumatik bez vzduchu, kde by nebylo potřeba tolik gumy a tím pádem ani kaučuku.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru