omezeni-rychlosti-30kmh

Nápor aut u nádraží končí: Břeclav zavádí zóny s rychlostí 30 km/h a rezidentní parkovací karty. Obyvatelé se zlobí

Autor: Petr Pilný - Zdroj: novinky.cz, Břeclav - Foto: Pxhere - 21. 11. 2025


Od začátku příštího roku čeká řidič v Břeclavi v okolí tamního vlakového nádraží výrazná změna. Město zde zavádí dvě nové zóny s omezenou rychlostí na 30 km/h a s rezidentním parkováním. Cílem je uklidnit dopravu v úzkých ulicích, zvýšit bezpečnost a zároveň vrátit parkovací místa lidem, kteří v této části Břeclavi skutečně bydlí.

Změny se dotknou dvou velkých oblastí. První bude kolem Smetanova nábřeží a ulic, které na něj navazují, například Čechova, Nerudova, Jungmannova, Šilingrova, Sokolovská nebo Jiráskova. Druhá zóna se soustředí na prostor v okolí Slovácké a Riegrovy ulice, náměstí Petra Bezruče a náměstí Svobody, včetně sídliště Dukelských hrdinů. Právě tady se parkovací problémy projevují nejvíce.

Ve všech těchto ulicích bude platit maximální povolená rychlost 30 km/h a zmizí klasické rozdělení na hlavní a vedlejší komunikace. Řidiči si budou muset zvyknout na přednost zprava, která má přirozeně donutit auta zpomalit a více sledovat situaci v křižovatkách. Podle vedení radnice je to jedna z cest, jak zvýšit bezpečnost chodců i cyklistů.

Součástí změn je také rozsáhlé zavedení jednosměrného provozu. Ulice v okolí nádraží jsou úzké a dosud v nich mnohde docházelo k parkování v rozporu s dopravními předpisy. Nové uspořádání má situaci zpřehlednit. V jednosměrkách vznikne jeden jízdní pruh pro průjezd a druhý pro podélné parkování, aniž by bylo nutné ulice dál zužovat.

Město zároveň omezuje vjezd těžších vozidel. Do zón nebude smět vjíždět běžná doprava s vozidly nad 3,5 tuny, výjimku bude mít jen dopravní obsluha. Pro cyklisty se naopak podmínky mají částečně zlepšit. Tam, kde to šířka ulice dovolí, budou moci jezdit v protisměru. V rovinaté Břeclavi je kolo běžným dopravním prostředkem a radnice se snaží na to reagovat.

Nejviditelnější novinkou pro místní obyvatele však bude rezidentní parkování. V ulicích zahrnutých do zón s 30 km/h bude možné parkovat pouze s rezidentní kartou. Tu mohou už nyní získat u Městské policie Břeclav. Bez karty už na místech v okolí nádraží nebude možné legálně dlouhodobě stát.

V Teplicích se centrum města promění na zónu s rychlostí maximálně 30 km/h

Proč Břeclav přitvrzuje a co na to obyvatelé?

Podle radnice situace v lokalitách u nádraží dlouhodobě překročila únosnou mez. Starosta Břeclavi Svatopluk Pěček upozorňuje hlavně na nápor aut z okolních obcí, jejichž řidiči dojíždějí za prací do Brna. Do Břeclavi přijedou autem, zaparkují v ulicích u nádraží a dál pokračují vlakem. Parkovací místa tak zabírají těm, kteří v dotčených ulicích bydlí. A ti si podle starosty oprávněně stěžují.

Dalším důvodem je snaha zklidnit v celé oblasti dopravu. Nižší rychlost, přednost zprava a přehlednější uspořádání mají přimět řidiče k větší opatrnosti. Radnice si od toho slibuje menší riziko nehod a celkově bezpečnější pohyb pro chodce, včetně dětí a seniorů.

Na problémy v úzkých ulicích dlouhodobě upozorňují také firmy a složky, které tudy musí projíždět v rámci své práce. Společnost AVE, která ve městě sváží odpad, měla velmi často potíže vytočit se mezi zaparkovanými auty. Stejné komplikace hlásili i hasiči při výjezdech k zásahům. Nové dopravní uspořádání má jejich průjezd zjednodušit.

Za podobou změn stojí město Břeclav ve spolupráci s dopravním inspektorátem Policie ČR a odborníky na dopravní značení. Návrh se podle radnice připravoval více než dva roky. Konkrétní řešení dopravního značení v zónách s pracovním názvem Smetanovo nábřeží a Slovácká – Riegrova navrhl projektant Martin Stöhr ze společnosti Viadesigne. V části Slovácká – Riegrova se má zrušit veškeré dosavadní značení upravující přednost v jízdě, v zóně kolem Smetanova nábřeží se změna přednosti týká úseku od ulice Čechova směrem k řece Dyji.

V prosinci by měla specializovaná firma osadit nové dopravní značky. Od ledna 2026 pak začne nový dopravní režim platit v plném rozsahu.

„Pozdě, už je rozhodnuto“

Vedení města představilo změny obyvatelům dotčených ulic na setkání na radnici. Lidé přišli s konkrétními připomínkami i náměty, jak dopravní situaci řešit. Řada z nich však nesla nelibě, že v této fázi už mají na výslednou podobu opatření jen omezený vliv.

Někteří kritici poukazovali na to, že dopravní značení je vysoutěžené a projekt schválený ještě před tím, než se konala veřejná debata. Zastupitel Filip Šálek, člen komise životního prostředí, na setkání shrnul náladu části přítomných slovy, že diskuse s veřejností mohla přijít dříve, kdy byly ještě možné větší úpravy.

Praha 3 plánuje další zóny s rychlostí omezenou na 30 km/h. Realizace ale nějakou dobu potrvá

Město ale obyvatelům přislíbilo, že změny nebude brát jako definitivní. Po zavedení nových pravidel poběží přibližně půlroční období, během něhož mohou lidé z dotčených ulic opatření připomínkovat. Radnice slíbila, že následně jejich podněty vyhodnotí a případně udělá korekce.

Podrobnější informace o zónách s 30 km/h, rezidentním parkování i možnostech připomínkování poskytuje Městská policie Břeclav a odbor správních činností městského úřadu.

Zóny 30 jako dílek větší dopravní skládačky

Břeclav řeší dopravní problémy dlouhodobě. Město už desítky let čeká na obchvat, který by odvedl část tranzitní dopravy mimo obydlené části. Podle starosty doprava v posledních letech výrazně zhoustla a zavedení zón s omezenou rychlostí na 30 km/h je jedním z kroků, jak situaci alespoň částečně zlepšit v místech, kde se problémy projevují nejvíc.

Trpělivost řidičů v Břeclavi navíc v poslední době prověřují i další omezení. Od léta probíhá rekonstrukce mostu na nejvytíženější trase z centra směrem do Poštorné a Charvátské Nové Vsi. Doprava je svedena na dva provizorní mosty. Někteří obyvatelé mají z provizorních konstrukcí obavy, vedení města ale ujišťuje, že jsou pod stálým dohledem měřicí techniky. Starosta uvádí, že stav mostních provizorií pravidelně konzultuje s hlavním stavbyvedoucím.

Nová dopravní opatření u nádraží tak nejsou izolovaným krokem. Zapadají do širší snahy města vyrovnat se s narůstající dopravou v ulicích, kde prostor pro auta už dávno narazil na své limity. Jak se nový režim osvědčí v praxi, ukážou následující měsíce a také reakce těch, kterých se změny dotknou nejvíce.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru