Pokud jste vystřídali víc aut s manuální převodovkou, mohli jste narazit na to, že kulisa řazení mohla být rozdílná. U některých aut se řadí zpátečka přes pojistku jako jednička, jindy „jako“ šestka a podobně. Určitě vás napadlo, co by se stalo, kdybyste místo šestky při jízdě opravdu zařadili zpátečku. A teď se to dozvíte.
Vybavte si jen ty zvuky, které uslyšíte, pokud chcete přeřadit ve chvíli, kdy špatně sešlápnete spojku, a tzv. počítáte zuby. A to jde o kolečka v převodovce, která se točí stejným směrem. Co když při jízdě vpřed zařadíte zpátečku? A jde to vůbec?
To ukáže video níže. V tom je hlavní hvězdou Američan a jeho pick-up Ford Ranger z roku 1994. Fakt, že jde o pick-up je v tomto případě rozhodující, společně s tím, že má primárně poháněná zadní kola (i když tento konkrétní může být i čtyřkolka). Úkolem je tedy zařadit při jízdě s pohonem na všechna čtyři kola zpátečku a zjistit, co se stane.
Na začátku videa Američan rekapituluje starší podobný úkol, při kterém zařadil zpátečku pouze při jízdě na pohon zadních kol. To – a dostáváme se k tomu, že je to pick-up – nebyl překvapivě velký problém. Zpátečce se sice do zařazení při jízdě vpřed moc nechtělo, ale nakonec se povedlo. Výsledkem bylo to, že díky lehkému zadku auta se zadní kola při jízdě vpřed začala po uvolnění spojky a přidání plynu protáčet vzad a autu se nic nestalo.
Teď to má však být těžší. Úkol zní: zařadit zpátečku při jízdě vpřed s pohonem všech čtyř kol. Při první pokusu se to nepovede, respektive povede, ale i když se Američan rozjížděl na čtyřkolku, když řadil zpátečku, pohon všech kol si omylem vyhodil a zpátečku zařadil opět jen na zadokolku. Opakovala se situace z minule, když se po uvolnění spojky a přidání plynu začala zadní kola točit opačně. Následoval druhý pokus, ale v tom se zpátečku zařadit nepovedlo.
Padlo tedy rozhodnutí, že další pokus bude ve čtyřkolce, ale navíc také s redukcí. Američan se tedy rozjel a při řazení zpátečky se ozvala docela velká rána a pak auto už jen cvakalo. Podle jeho slov nefungovala spojka, ale převodovka se prý zdála v pořádku. Co se stalo? To je otázka, ale s největší pravděpodobností se rozletěla spojka. Anebo něco přímo v převodovce.
Co se děje v převodovce při jízdě?
Když jedete vpřed, točí se „kolečka“ (hřídele s ozubenými koly) v převodovce stejným směrem. Při řazení jednotlivých rychlostních stupňů pomáhá synchronizace převodovky, která dokáže všechny kolečka (tedy všechny „rychlosti“) rozpohybovat na stejnou rychlost, takže přeřazení může být krásně hladké. Dříve, když byly manuální převodovky nesynchronizované, bylo potřeba řadit s dvojitým vyšlápnutím spojky a s meziplynem, aby se rychlosti jednotlivých převodů vyrovnaly.
Problém ale je, že na zpátečce synchronizace zpravidla nebývá ani dnes, takže při jejím řazení se auto chová trochu jinak a drsněji, než když řadíte jedničku. Zpátečka má také zpravidla rovné zuby, proto při jízdě vydává ten typický kvílivý zvuk, zatímco rychlosti vpřed mají zuby šikmé, zapadají do sebe postupně a jsou tím pádem tišší.
To vše dohromady by mělo přispět k tomu, že zpátečku při jízdě vpřed jen tak nezařadíte, ani třeba omylem. Pokud by se vám to nějakou opravdovou náhodou povedlo a neměli byste pick-up s pohonem zadních kol a lehkou korbou, ale třeba běžnou evropskou předokolku, výsledek bude s největší pravděpodobností fatální a převodovku nebo i motor zničíte. Mohlo by například dojít k zablokování samotné převodovky či ke zničení zubů na převodových kolech, kvůli čemuž by se mohl zastavit motor, což by jej mohlo zevnitř zničit
Doma to tedy raději opravdu nezkoušejte!