Hlavní město Praha se dlouhodobě s nadměrným zatížením ulic tranzitní nákladní dopravou. Ačkoliv jsou na řadě míst i přímo v centru umístěny zákazy vjezdu pro nákladní auta, nejčastěji nad 12 tun, realita je plná kolon kamionů na místech, kde to způsobuje řadu nepříjemných, a i nebezpečných situací. Praha se to snaží řešit dopravním značením, to ale kamioňáci ignorují.
Technická správa komunikací v těchto dnech instaluje dopravní značení rozšiřující zákaz vjezdu nákladních automobilů nad 12 tun na vybraná území hlavního města. Vyloučeny budou nežádoucí tranzitní průjezdy, které neúměrně zatěžují zejména městské části Praha 6 a 5.
„Důvodem pro tuto regulaci s místní úpravou provozu na pozemních komunikacích je odklonit těžkou nákladní dopravu z rezidenčních čtvrtí, kam tento provoz rozhodně nepatří a představuje především nadměrné hodnoty emisí znečišťujících látek a hluku do okolního prostředí. Budeme tak minimalizovat negativní vliv tohoto druhu dopravy na kvalitu života, bezpečnost a zdraví obyvatel Prahy,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib a dodal: „Nebylo úplně jednoduché toto opatření připravit a schválit. Proti přišlo zhruba devadesát připomínek, které musel náš odbor vypořádat, aby mohl vydat Stanovení společně s Ministerstvem dopravy ČR, protože musíme značení instalovat i na Pražském okruhu.“
„Na značky zakazující vjezd vozidlům nad 12 tun čekají občané Prahy 6 netrpělivě už řadu měsíců. Doufáme, že po jejich instalaci bude provádět policie pravidelně kontroly a zbavíme se tak konečně kamionů na Břevnově,“ přeje si Ondřej Matěj Hrubeš, radní Prahy 6 pro dopravu.
Kamionům vyhlašujeme zákaz do obydlených oblastí Prahy! ✋🏻🚛
Vozidla nad 12 tun sem prostě nepatří. Nadměrně znečišťují vzduch a zatěžují okolí hlukem. Tímto opatřením naopak chceme zlepšit kvalitu života, bezpečnost silničního provozu a zdraví Pražanů.
Neudržitelnost tranzitní… pic.twitter.com/DDFyVn1Ra9
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) June 16, 2023
Vzhledem k již existujícím objízdným trasám, dobudovaným částem D0 – Pražského okruhu, je možné tento zákaz pro nákladní tranzitní dopravu zavést a rozšířit v jihozápadní a západní části Prahy. Jedná se zejména o komunikace na území městské části Praha 6 – např. Evropská třída, Karlovarská a Strahovský tunel, části Prahy 5 – např. Plzeňská a Rozvadovská spojka a příjezd ze severu Prahy přes Cínoveckou do Liberecké ulice a dále do tunelů na Městském okruhu.
Zákazy stejně nikdo nerespektuje
Podle některých dotčených městských částí, ale i řidičů je ale problém v tom, že tyto zákazy by měly být už na sjezdech z okruhu směrem do Prahy. Kamiony takto z okruhu sjedou a když se dostanou k zákazové značce, fakticky s tím už nic moc nemohou dělat, a tak prostě pokračují dál. A to je problém. Zákaz platí například na Patočkově, a dokonce i v tunelu Blanka. Přesto tudy denně projedou i stovky plně naložených nákladních aut. Do tunelů komplexu Blanka je zakázán vjezd nákladních automobilů, jejichž celková hmotnost přesahuje 12 tun, do levého jízdního pruhu je zakázán vjezd nákladních automobilů. V exitech Letná (U Vorlíků) je dokonce zakázán výjezd nákladních automobilů, jejichž celková hmotnost přesahuje 6 tun. Stejný zákaz platí i V Holešovičkách a jak potvrdila sama městská část, fakticky je to řidičům jedno. Denně touto vytíženou komunikací projede asi 4000 náklaďáků denně.
Podle Prahy bude následně aktualizován současný systém dopravních omezení pro těžkou nákladní dopravu za účelem zajištění ochrany obyvatel hustě obydlených oblastí metropole. Zejména pak Liboce, Veleslavína, Střešovic, Dejvic, Břevnova, Zličína, Řep, Motola, Stodůlek, Košíř, Smíchova, Hloubětína, Černého Mostu, Střížkova, Libně aj. před jejími negativními vlivy zapříčiněnými především závlekem zbytné kamionové dopravy v případech, kdy těžká nákladní vozidla těmito dotčenými oblastmi pouze projíždějí, i když pro ně existují alternativní trasy po nadřazené komunikační síti.