Motor vašeho auta se hned nezadře, nezačne rachotit ani mu nevystřelí píst skrz kapotu, když do něj dáte špatný olej. Jenže to, co se na první pohled nemusí zdát, může být v dlouhodobém horizontu drahá chyba. Používání nevhodného oleje totiž způsobuje zvýšené tření, usazování nečistot a vznik škodlivého povlaku na pístech. Postupem času se v motoru tvoří husté nánosy, které omezují proudění oleje, a tím zkracují životnost celého agregátu.
Špatně zvolený olej přitom neohrožuje jen samotný motor. Může urychlit ničení EGR ventilu, ucpávat filtr pevných částic nebo poškodit katalyzátor.
Jak vybrat ten správný olej?
Stejně důležité jako měnit olej včas, je i vybrat ten správný. A to může být pro běžného řidiče těžší, než se může zdát. Regály v obchodech jsou plné obalů olejů s čísly, zkratkami a dalšími nápisy. Klíčem je vědět, co vaše auto opravdu potřebuje. Základ je správná viskozita, ale i specifikace podle norem API nebo ACEA. Mimochodem, víte, jak se olej značí? A že všechna čísla i písmena mají svůj důvod? Více poradíme v tomto článku.
Přečtěte si také:
Viskozita, tedy hustota oleje, hraje zásadní roli. Příliš hustý olej se v zimě špatně rozlévá a nemusí motor dobře mazat a chránit při studených startech. Naopak příliš řídký olej pak neudrží potřebný mazací film při vysokých teplotách. Výsledek? Tření, vyšší opotřebení, netěsnosti, zvýšená spotřeba i typický zápach spáleného oleje.
Co když smícháte různé oleje?
Nemusíte hned panikařit, vždycky je lepší nějaký plej, než žádný olej, ale ideální to rozhodně není. Pokud do motoru s „klasickým“ olejem dolijete plně syntetický, oba se sice smísí, ale jejich přísady se mohou „přetlačovat“. To znamená, že kvalitnější olej ztratí část svých ochranných vlastností. Ještě horší je kombinace olejů s různou viskozitou. Může dojít ke zvýšenému tření nebo tvorbě karbonu.
Naopak pokud smícháte oleje stejné kvality a viskozity, ale od jiných značek, nemusí to být takový problém. Přesto by se tomu mělo vyhýbat – motor je citlivý systém a experimenty se mu většinou nelíbí.
Doléváte olej častěji než palivo? Pokud auto žere olej, může jít o vážný problém
Kde hledat jistotu
Nejspolehlivější odpověď vždy najdete v uživatelské příručce. Každý výrobce totiž navrhuje motor s konkrétním typem oleje na mysli. To, co funguje u Toyoty, nemusí být vhodné pro motor ve Fordu, Hondě nebo škodovce.
Například Honda doporučuje výhradně své originální oleje, protože přesně odpovídají kovům a slitinám použitým v jejich motorech. Stejně tak Porsche používá speciální oleje a nabízí i speciální směsi pro své klasické modely, které mají zcela jiné požadavky než moderní motory.
Přečtěte si také:
A pozor! Olej pro benzinový motor není stejný, který se užívá pro naftový motor. I když některé moderní oleje splňují obě normy.
Když se spletete
Dali jste do motoru špatný olej? Raději na nic nečekejte a co nejdříve ho vyměňte. Včasná výměna oleje i filtru vás vyjde nesrovnatelně levněji než nutná oprava nebo výměna celého motoru.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek












