dalnice
Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Elektronické dálniční známky začali vedle oficiálních distributorů prodávat také nejrůznější obchodníci pohybující se mnohdy v šedé zóně ekonomiky. Pro zákazníky je takový nákup nejen dražší, ale nese s sebou určitá rizika.

Přečtěte si také:  Na co si dát pozor při nákupu elektronické dálniční známky?

„Bez ohledu na to, kde a jak si koupím elektronickou dálniční známku, vždy musím dostat Potvrzení o úhradě. Jeho součástí je tzv. autorizační kód, který slouží ke správě známky. Mohu si tak třeba změnit příslušnou SPZ nebo zkontrolovat či upravit datum platnosti známky před jejím nabytím,“ vysvětluje Martin Opatrný, mluvčí státního podniku CENDIS, který má provoz elektronické dálniční známky na starosti.

Ceny elektronických dálničních známek vycházejí z nařízení vlády o výši časového poplatku, a nelze je tudíž prodávat dráže. Nařízením stanovené ceny jsou ve výši 1 500 Kč (eko cena 750 Kč) za roční, 440 Kč (eko cena 220 Kč) za měsíční a 310 Kč (155 Kč) za desetidenní elektronickou známku.

Pokud někdo požaduje jiné částky za nákup samotné známky, porušuje tím zákon. Neoficiální distributoři sice většinou samotné elektronické dálniční známky nepředražují, ale účtují si k tomu často nemalé manipulační poplatky. Ty se pohybují od několika desítek až po několik stovek korun. Samotný prodej pak realizují přes e-shop na webu eDalnice.cz a například u cizinců používají velmi nepříznivé kurzy při platbě v eurech.

Přečtěte si také:  Policie názorně ukázala, jak probíhá kontrola elektronických dálničních známek. Řidiči stále jezdí bez nich

„Pokud někdo nakoupí dálniční známku mimo oficiální prodejní místa, se kterými je uzavřena smlouva, nemůžeme mu bohužel pomoci s řešením případných reklamací či jiných problémů. Důrazně tedy doporučujeme si před samotným nákupem ověřit celkovou cenu,“ doplnil Opatrný.

Elektronické dálniční známky oficiálně distribuují pobočky České pošty a čerpací stanice EuroOil. Motoristé si je sami mohou pořídit v e-shopu na webu eDalnice.cz nebo v samoobslužných kioscích rozmístěných zejména v příhraničních oblastech.