Problémy jsou nejen při výrobě nových aut, ale mohou se brzy dotknout i provozu těch současných. Na trhu totiž už brzy může začít chybět AdBlue, které používá drtivá většina moderních naftových motorů.
Ceny prakticky všech komodit jsou na vzestupu, u některých velmi prudkém. Týká se to i zemního plynu, který je k výrobě AdBlue potřeba.
Situace je už tak vážná, že největší výrobce AdBlue v Evropě Duslo Šaľa na Slovensku nepřijímá nové objednávky, druhý největší výrobce v Německu už výrobu omezil a třetí v Polsku už dokonce zastavil. Přednedávnem dokonce slovenský ministr hospodářství Richard Sulík nastínil, že vývoz AdBlue ze Slovenska může být zakázán.
A kde vznikl problém s nedostatkem AdBlue? Jsou to vysoké ceny zemního plynu. Výroba AdBlue je velmi drahá, takže se vyrábí s společně dalšími produkty, zpravidla hnojivy, což je i případ výrobce ze Slovenska. I ta je ale kvůli vysokým cenám plynu utlumena. Smluvní závazky sice Duslo Šaľa zatím plní, ale nové klienty a vyšší objednávky společnost v současnosti nepřijímá. I tak se ale mluví o tom, že by nakonec mohla být výroba úplně zastavena, minimálně do té doby, než se ceny plynu opět sníží.
Teď platí emisní norma Euro 6, ale co budeme dělat, až přijde Euro 7?
S tím by ale souviselo nejen omezení dopravy naftových aut a také hlavně autobusů a nákladních automobilů, což by opět mohlo zvyšovat ceny produktů. Současně s tím ale může být nedostatek hnojiv, kvůli čemu nemusí být v příštím roce v zemědělství dostatek plodin, což opět zvýší jejich cenu. A kvůli zastavené výrobě mohou chybět i další produkty, které se využívají ve zdravotnictví. Míra inflace se tak rozhodně v dohledné době nijak významně snižovat nebude.
K čemu AdBlue slouží?
AdBlue je pro moderní naftové motory nezbytné, s jeho nedostatkem motory ani nenastartují. Používají je nejen osobní automobily, ale i náklaďáky a autobusy.
AdBlue se používá na snižování emisí oxidů dusíku tak, aby vyhovovaly alespoň normě Euro 5. Škodlivé emise se ve výfukovém potrubí neutralizují roztokem syntetické močoviny, to je právě ono AdBlue. Jde o způsob selektivní katalytické redukce. Díky tomuto systému je možné snížit množství oxidů dusíku až o 95 %.
Na to jste přišel jak, že v AD BLUE je čpavek? Ne, je tam močovina… a to je sakra chemický rozdíl mezi oboumi látkami.
viz technický list směsi: http://www.westoil.cz/westoil/media/content/pdf/AIR-1-AD-BLUE.pdf?ext=.pdf
Tak zase na tom vydělají pouze ti co preprodavali bajpas tudíž adblue není potřeba a celej potapanec Babiš a jeho firmy utrou nudli
Adblue v dnešní době používají až na zmíněné vozidla EURO3, od
emisních tříd EURO 4 výš všechna naftová vozidla. Tohle oznámení o zastavení výroby či omezení výroby, by vlastně vedlo k zastavení téměř celého systému autodopravy v EU a vlastně ke kolapsu zásobování, které je na něm závislé. Vedlo by to k „prázdným regálům v marketech. V Anglii už tomu tak je. (dle zpráv). Je jen otázka zda tahle situace a zároveň informace o ní stejně jako mnoho jiných „výkřiků“ nemá sloužit také k oživení stagnujících prodejů a tedy byla vytvořena uměle a za tímto účelem.
O Anglii to jsou jenom propaganda jezdím tam každý týden a rozdíl nevidím.Adblue není jen v Cz další umělý důvod pro překupníky aby si zvedli marže.
Kdybych si chtěl AB načepovat do 20l kanystru, vydrží tam v odpovídající kvalitě delší dobu? Nevím někdo?
Jestli je výroba močoviny tak náročná, tak určitě nebude ani moc ekologická. Tak k čemu vlastně ?
Ještě ze mám starý diesel bez AdBlue 😂
A co do toho starého dieselu nalejete když na stanicích ten diesel nebude..moderní kamiony ho nedovezou. Lol
To se zase nějak vyřeší, zase dělaj paniku akorát xD
Tak volove,např. Hyundai i40 ke splneni euroVI slavne chcanky NEPOTREBUJE.A ted proč?páč material motoru nešidí a mysli jim to politicky.
Ale z duvodu řevu EU,konkretně Bruselu kolem dieslu se nakonec i tyto vzacne uspesne motory prestaly vyrabet.Věčna škoda.
uz aby se zastavily vcera bylo pozde
To myslíte vážně? Asi žijete někde na samotě topite dřevem a jídlo si vypestujete sám. My ostatní jsme odkázáni na kamióny, které nám všechno potřebné vozí.
Ano ať se to zastaví, firmy jako mi co nemáme strojový park s mocovinou jen euro 3 stroje atd tak konečně vymřou velký firmy co sráží ceny na minimum… ceny za stroje pro malé firmy se od roku 2000 nezměnily a mzdy a phm jdou nahoru…
Tak to dolejeme destilkou no.
Destilkou jde ojebávat Euro 5 a EEV, ale euro 6 to pozná a hodí do nouzáku :D
Kdyby někdo chtěl,
tak močovinu můžu dodat, mám auto na lpg, takže ji nepotřebuju.
Děnně jsem schopen vyrobit až 2litry
No, LPG brzy taky nebude tak výhodné. Aby jsme se příští rok nedivili, když bude 1L benzínu nebo nafty za 70,- a víc. LPG nevyjímaje… Špatně doba…
moč – močovina … pořád nic? :D
A vy si myslíte, že lidská močovina neobsahuje ještě něco dalšího, co by mohlo moderní motor ucpat?
Tvl. Moč nemá s močovinou moc společnýho, krom části názvu, ale jinak je mezi tím sakra rozdíl. AdBlue je z cca 70% demineralizovaná voda a zbytek čpavek. To má od moči sakra daleko…
To je pěkná blbost -lidská moč(nejen lidská) skutečně obsahuje močovinu (nikoli čpavek -to by byl pěkný zdravotní průšvih, kdyby vní byl čpavek). Čpavek vzniká (např na záchodě) rozkladem močoviny, přitomné v moči. Moč samozřejmě nemůžeme lít do motoru, protože obahuje ještě jiné látky a hlavně, je jí tam málo (její koncentrace je tam přílišš nízká).
Ad Bule je 37,5 % močoviny v demineralizované vodě (viz norma ISO 22241). Když si koupíš v prodejně s hnojvy močovinu a rozpustíš ji v té demi vodě.dostaneš AD Blue za cenu podstatně nižší než když ji koupíš benzinky.