diesel-adblue

Problémy jsou nejen při výrobě nových aut, ale mohou se brzy dotknout i provozu těch současných. Na trhu totiž už brzy může začít chybět AdBlue, které používá drtivá většina moderních naftových motorů.

Ceny prakticky všech komodit jsou na vzestupu, u některých velmi prudkém. Týká se to i zemního plynu, který je k výrobě AdBlue potřeba.

Situace je už tak vážná, že největší výrobce AdBlue v Evropě Duslo Šaľa na Slovensku nepřijímá nové objednávky, druhý největší výrobce v Německu už výrobu omezil a třetí v Polsku už dokonce zastavil. Přednedávnem dokonce slovenský ministr hospodářství Richard Sulík nastínil, že vývoz AdBlue ze Slovenska může být zakázán. 

Přečtěte si také:  BMW do konce roku 2025 výrazně omezí nabídku spalovacích motorů

A kde vznikl problém s nedostatkem AdBlue? Jsou to vysoké ceny zemního plynu. Výroba AdBlue je velmi drahá, takže se vyrábí s společně dalšími produkty, zpravidla hnojivy, což je i případ výrobce ze Slovenska. I ta je ale kvůli vysokým cenám plynu utlumena. Smluvní závazky sice Duslo Šaľa zatím plní, ale nové klienty a vyšší objednávky společnost v současnosti nepřijímá. I tak se ale mluví o tom, že by nakonec mohla být výroba úplně zastavena, minimálně do té doby, než se ceny plynu opět sníží.

Teď platí emisní norma Euro 6, ale co budeme dělat, až přijde Euro 7?

S tím by ale souviselo nejen omezení dopravy naftových aut a také hlavně autobusů a nákladních automobilů, což by opět mohlo zvyšovat ceny produktů. Současně s tím ale může být nedostatek hnojiv, kvůli čemu nemusí být v příštím roce v zemědělství dostatek plodin, což opět zvýší jejich cenu. A kvůli zastavené výrobě mohou chybět i další produkty, které se využívají ve zdravotnictví. Míra inflace se tak rozhodně v dohledné době nijak významně snižovat nebude.

K čemu AdBlue slouží?

AdBlue je pro moderní naftové motory nezbytné, s jeho nedostatkem motory ani nenastartují. Používají je nejen osobní automobily, ale i náklaďáky a autobusy.

Přečtěte si také:  Ceny AdBlue stoupají, zásoby mizí. Ministerstvo dopravy chce nakoupit jeho zásoby do státních hmotných rezerv

AdBlue se používá na snižování emisí oxidů dusíku tak, aby vyhovovaly alespoň normě Euro 5. Škodlivé emise se ve výfukovém potrubí neutralizují roztokem syntetické močoviny, to je právě ono AdBlue. Jde o způsob selektivní katalytické redukce. Díky tomuto systému je možné snížit množství oxidů dusíku až o 95 %.

19 komentáře

  1. Tak zase na tom vydělají pouze ti co preprodavali bajpas tudíž adblue není potřeba a celej potapanec Babiš a jeho firmy utrou nudli

  2. Adblue v dnešní době používají až na zmíněné vozidla EURO3, od
    emisních tříd EURO 4 výš všechna naftová vozidla. Tohle oznámení o zastavení výroby či omezení výroby, by vlastně vedlo k zastavení téměř celého systému autodopravy v EU a vlastně ke kolapsu zásobování, které je na něm závislé. Vedlo by to k „prázdným regálům v marketech. V Anglii už tomu tak je. (dle zpráv). Je jen otázka zda tahle situace a zároveň informace o ní stejně jako mnoho jiných „výkřiků“ nemá sloužit také k oživení stagnujících prodejů a tedy byla vytvořena uměle a za tímto účelem.

  3. Tak volove,např. Hyundai i40 ke splneni euroVI slavne chcanky NEPOTREBUJE.A ted proč?páč material motoru nešidí a mysli jim to politicky.
    Ale z duvodu řevu EU,konkretně Bruselu kolem dieslu se nakonec i tyto vzacne uspesne motory prestaly vyrabet.Věčna škoda.

    • To myslíte vážně? Asi žijete někde na samotě topite dřevem a jídlo si vypestujete sám. My ostatní jsme odkázáni na kamióny, které nám všechno potřebné vozí.

      • Ano ať se to zastaví, firmy jako mi co nemáme strojový park s mocovinou jen euro 3 stroje atd tak konečně vymřou velký firmy co sráží ceny na minimum… ceny za stroje pro malé firmy se od roku 2000 nezměnily a mzdy a phm jdou nahoru…

  4. Kdyby někdo chtěl,
    tak močovinu můžu dodat, mám auto na lpg, takže ji nepotřebuju.
    Děnně jsem schopen vyrobit až 2litry

    • No, LPG brzy taky nebude tak výhodné. Aby jsme se příští rok nedivili, když bude 1L benzínu nebo nafty za 70,- a víc. LPG nevyjímaje… Špatně doba…

      • Tvl. Moč nemá s močovinou moc společnýho, krom části názvu, ale jinak je mezi tím sakra rozdíl. AdBlue je z cca 70% demineralizovaná voda a zbytek čpavek. To má od moči sakra daleko…

        • To je pěkná blbost -lidská moč(nejen lidská) skutečně obsahuje močovinu (nikoli čpavek -to by byl pěkný zdravotní průšvih, kdyby vní byl čpavek). Čpavek vzniká (např na záchodě) rozkladem močoviny, přitomné v moči. Moč samozřejmě nemůžeme lít do motoru, protože obahuje ještě jiné látky a hlavně, je jí tam málo (její koncentrace je tam přílišš nízká).
          Ad Bule je 37,5 % močoviny v demineralizované vodě (viz norma ISO 22241). Když si koupíš v prodejně s hnojvy močovinu a rozpustíš ji v té demi vodě.dostaneš AD Blue za cenu podstatně nižší než když ji koupíš benzinky.

Přidat komentář