Abychom mohli s elektromobily jezdit, musíme je nabíjet, ale může se stát, že elektřiny pro jejich nabíjení nebude dostatek a mohl by hrozit blackout. Bude tak nutné nabíječky čas od času – hlavně ve špičce – vypnout.
Do roku 2035 bude v Evropě nutné skončit s prodejem aut, která vypouštějí nějaké emise CO2, fakticky tak jde o zákaz prodeje spalovacích motorů. Do té doby ale bude potřeba vyřešit infrastrukturu nabíjení. V současnosti totiž nemusí být kapacita pro neustále se zvyšující počet elektromobilů na silnicích a jejich nabíjení dostatečná a mohl by hrozit blackout. A to se konec konců děje už dnes, když elektromobily tvoří zatím jen zlomek evropského vozového parku.
Německo začíná přicházet na to, že bude potřeba zabezpečit dostatek elektřiny pro nabíjení elektromobilů, navíc tzv. „zelené elektřiny“, aby to vůbec dávalo smysl a elektromobily se nenabíjely například z elektřiny z uhelných elektráren. Ale ona „zelená elektřina“ je závislá na počasí – na množství vody pro vodní elektrárny, větru pro větrné elektrárny a slunečních paprsků pro solární elektrárny. A pokud bude bezvětří a pod mrakem, elektřiny nemusí být dost a mohl by hrozit blackout.
I proto Německo už v loňském roce předložilo návrh zákona o tzv. „vyhlazování špiček“, což má jednoduše znamenat to, že provozovatelé elektrických sítí mohou ve špičkách omezit odběr některých energeticky náročných zařízení. Mluvíme například o tepelných čerpadlech nebo právě nabíječkách elektromobilů. To ve zkratce znamená, že byste si svůj elektromobil nemuseli mít možnost nabít kdykoliv a jakkoliv chcete, ale jen pokud to aktuálně elektrická síť dovolí.
Původně se mluvilo „jen“ o omezení, nikoliv o úplném vypnutí. Návrh mluvil o výrazném zpomalení nabíjení na maximálně 3,7 kW, ale nabíječky by nebyly vypnuty. To ale v novém návrhu neplatí a zákon by měl být tvrdší, tedy by měly být úplně vypnuty. Navíc bez časového omezení, tedy po celou dobu, pokud „to bude potřeba“.