dobijeci_stanice-volkswagen_id_buzz-elektromobil

Nabíječky na elektromobily se budou, zdá se, vypínat, aby nehrozil blackout

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Welt - Foto: Pavel Srp - 6. 3. 2023


Abychom mohli s elektromobily jezdit, musíme je nabíjet, ale může se stát, že elektřiny pro jejich nabíjení nebude dostatek a mohl by hrozit blackout. Bude tak nutné nabíječky čas od času – hlavně ve špičce – vypnout.

Do roku 2035 bude v Evropě nutné skončit s prodejem aut, která vypouštějí nějaké emise CO2, fakticky tak jde o zákaz prodeje spalovacích motorů. Do té doby ale bude potřeba vyřešit infrastrukturu nabíjení. V současnosti totiž nemusí být kapacita pro neustále se zvyšující počet elektromobilů na silnicích a jejich nabíjení dostatečná a mohl by hrozit blackout. A to se konec konců děje už dnes, když elektromobily tvoří zatím jen zlomek evropského vozového parku.

Přečtěte si také:  Ford a Lexie Alfordová společně zopakují historickou cestu kolem světa v novém elektrickém Exploreru

Německo začíná přicházet na to, že bude potřeba zabezpečit dostatek elektřiny pro nabíjení elektromobilů, navíc tzv. „zelené elektřiny“, aby to vůbec dávalo smysl a elektromobily se nenabíjely například z elektřiny z uhelných elektráren. Ale ona „zelená elektřina“ je závislá na počasí – na množství vody pro vodní elektrárny, větru pro větrné elektrárny a slunečních paprsků pro solární elektrárny. A pokud bude bezvětří a pod mrakem, elektřiny nemusí být dost a mohl by hrozit blackout.

Polovina dobíjecích stanic v EU je jen na 10 % jejího území

I proto Německo už v loňském roce předložilo návrh zákona o tzv. „vyhlazování špiček“, což má jednoduše znamenat to, že provozovatelé elektrických sítí mohou ve špičkách omezit odběr některých energeticky náročných zařízení. Mluvíme například o tepelných čerpadlech nebo právě nabíječkách elektromobilů. To ve zkratce znamená, že byste si svůj elektromobil nemuseli mít možnost nabít kdykoliv a jakkoliv chcete, ale jen pokud to aktuálně elektrická síť dovolí.

Přečtěte si také:  Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení elektromobilů

Původně se mluvilo „jen“ o omezení, nikoliv o úplném vypnutí. Návrh mluvil o výrazném zpomalení nabíjení na maximálně 3,7 kW, ale nabíječky by nebyly vypnuty. To ale v novém návrhu neplatí a zákon by měl být tvrdší, tedy by měly být úplně vypnuty. Navíc bez časového omezení, tedy po celou dobu, pokud „to bude potřeba“.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *