V západoevropských zemích už vychází provoz elektromobilu stejně nebo dokonce levněji než provoz konvenčního auta, v České republice je prozatím situace odlišná. Vyplývá to z aktuálního vydání průzkumu Car Cost Index, který pravidelně zveřejňuje leasingová společnost LeasePlan.
Podle studie jsou dnes kompaktní a středně velká elektrická vozidla plně nákladově konkurenceschopná s benzínovými a naftovými vozy ve většině evropských zemí. V několika málo státech, kde elektromobily ještě nejsou cenově konkurenceschopné, se rozdíl v nákladech výrazně zmenšil.
Pokud tento trend bude pokračovat, elektromobily dosáhnou konkurenceschopnosti ve všech zkoumaných zemích, včetně východoevropských trhů, zřejmě do poloviny tohoto desetiletí. Pojem „nákladově konkurenceschopná“ je přitom pro účely indexu definován tak, že jde o elektrická auta, u nichž výdaje na vlastnictví a provoz nejsou o více než 5 % vyšší než u srovnatelných vozidel se spalovacími motory.
Aktivisté chtějí v Evropě absolutní zákaz reklam na fosilní paliva
„Elektromobily konečně prošly bodem zlomu, pokud jde o cenovou dostupnost, nyní jsou konkurenceschopné téměř v celé Evropě,“ říká Tex Gunning, generální ředitel společnosti LeasePlan.
Analýza Car Cost Index sleduje skutečné celkové náklady na provoz vozidel (TCO) bez případných slev. Do výpočtu zahrnuje amortizaci, náklady na palivo, úroveň daňové zátěže i výdaje na pojištění a údržbu. Pro potřeby studie jsou náklady zprůměrovány za první čtyři roky provozu při předpokládaném ročním nájezdu 30 tisíc kilometrů. Letos se do průzkumu zapojilo 22 států včetně České republiky.
Studie zkoumá výdaje u menších a středně velkých vozidel. Poslední analýza například podrobně porovnala celkové náklady na konvenční vůz Volkswagen Golf a adekvátní elektrický model Volkswagen ID.3. Ukázalo se, že ve dvanácti zemích vyjde provoz elektrické varianty dokonce levněji než provoz konvenční verze.
Nákladová konkurenceschopnost elektromobilů se zvyšuje spolu s velikostí vozů, a tedy i s jejich prodejní cenou. Jestliže v rámci vozidel nižší střední třídy (kompaktní vozy, segment C1) jsou elektromobily nákladově konkurenceschopné ve 14 z 22 sledovaných zemí, ve skupině prémiových vozidel střední třídy (segment D2) to platí pro 17 z 22 států.
Naftové motory se v Evropě možná zastaví. Začíná být nedostatek AdBlue
LeasePlan se letos ve studii více soustředil právě na prémiové vozy střední třídy. V tomto srovnání vyšla Česká republika vůbec nejhůře, pokud jde o celkové náklady na provoz elektromobilu. Jeho řidič u nás musí počítat s měsíčními výdaji 1222 eur (31 040 korun), ale třeba v sousedním Rakousku je to jenom 832 eur (21 130 korun). Provoz stejného automobilu v naftové verzi vyjde v Česku na 1008 eur (25 600 korun), v benzínové variantě na 994 (25 250 korun) a v alternativě plug-in hybrid na 1079 eur (27 410 korun). V naší zemi je tedy čistě elektrická verze nejdražší variantou, ve většině států jde ale naopak o nejlevnější řešení.
„Rozdíl mezi Českou republikou a ostatními zeměmi je dán především rozsahem vládních pobídek na podporu čisté mobility. V mnoha státech jsou dnes zákazníci motivováni k nákupu elektromobilu atraktivními dotačními programy. Netýká se to pouze západní Evropy, v poslední době se tímto směrem vydaly i některé země z našeho regionu. Potvrzuje se, že postoj jednotlivých vlád je v současnosti pro nástup elektromobility rozhodujícím stimulem,“ říká Martin Brix, generální ředitel české pobočky společnosti LeasePlan.
Co ještě ukázala analýza LeasePlan Car Cost Index 2021:
- Průměrné měsíční náklady na řízení auta se v celé Evropě velmi liší, nejnižší jsou v Řecku, nejvyšší ve Švýcarsku.
- V poměru k HDP jsou celkové náklady na vlastnictví auta nejvyšší ve Švýcarsku a v Portugalsku, oproti tomu nejnižší v Dánsku a Německu.
- Polsko je nejlevnější místo pro řízení benzínového auta, zatímco Řecko je nejlevnější zemí pro řízení naftového vozu.
- Elektromobily v prémiovém segmentu střední velikosti (D2) jsou nákladově plně konkurenceschopné ve srovnání s vozidly se spalovacím motorem v 17 zemích: v Belgii, Dánsku, Finsku, Francii, Irsku, Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Rakousku, Řecku, na Slovensku, ve Španělsku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii.
- Elektromobily nižší střední třídy (C1) jsou plně nákladově konkurenceschopné ve 14 zemích: v Belgii, Dánsku, Finsku, Francii, Irsku, Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Rakousku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii.
Takže vlastně nic konkurenceschopného není, akorát v některých zemích chudší občané přispívají dotacemi těm bohatším na nákup EV více, než u nás. A to vůbec nemluvím o srovnání užitných vlastností, to z té „studie“ jaksi úplně vypadlo… Takže to je „studie“ asi jako já jsem poslanec… Že je huba nebolí, nazývat tohle studií. Celé je to slátanina jak hrom…
Jezdim ID 3 .
Po15 tis vymena torzních tyčí, sjete zadní pneu. (Pohon zadních kol).
Cesta Enyak Praha – Zadar 700 km za 8 hod. 3x dobíjení na rychlonabkjecce po 30 min. Cena za nabíjení 125 euro.
Takže 125 euro plus zcela nabité auto na 700 km ,tak to se fakt oplati( zdroj. Leták Škoda).
Dojezd 340 km
Před pár měsíci jsem si to počítal pro svoje použití když jsem vybíral nové auto. Tak pro moje použití (podnikatel, 15000km/ročně, půl na půl město a dálnice) vycházel cenově nejlíp plugin hybrid. bohužel ale nemám garáž kde bych mohl každou noc nabíjet tak jsem si objednal benzín. Elektromobil byl pořizovací cenou mimo, nicméně z pohledu celkových nákladů (včetně silniční daně, pojištění, levného servisu, parkování) to vycházelo docela zajímavě.
kdo může napsat takovéto lži s klidným svědomím , to fakt nechápu
To jsou totalni blbosti pro nekoho kdo neumi pocitat. Pokud si to spocitam sam a zapocitam i vlastni elektrinu (ve vykupni cene prebytku), dojdu k tomu, ze aby se mi to alespon srovnalo s benzinakem, musel bych denne drhnout aspon 150km po dobu 5ti let (v pracovnich dnech) bud fiat 500 nebo dacii spring a to by se nesmela podelat baterka ani nastat zadna jina placena zavada. Drazsi umerne dele nebo vice km. Na dovolenou a obecne jakykoli jine cesty budu stejne potreboval jine auto (otocit se za zakazkou 500-600km proste nebude realizovatelne, nikdo vam nezaplati cas na ceste navic). A u denniho firemniho vyuziti jako sluzebni auto? Jedine po meste, nedokazu si predstavit bezne firemni pouziti. Treba si vemte Plzenaka servis prumyslovych kotlu – dneska do Olomouce, zitra do Praglu, pozitri Hodonin, …. Nemate nejmensi sanci. A to se z hlediska evropy motame porad kolem komina. Elektrika (alespon ta bateriova) proste patri pouze do mesta a primestkeho provozu. Do mesta je BEV nakonec docela dobra volba, jenze to by se nesmeli delat takovyhle velky kraksny, ale idealne lehky maly skeletovky z hliniku nebo plastu. A bude pak proste standardem na vesnici jedno z aut maly elektro, dalsi pak fosil, kdo nevytahne paty z mesta jak je rok dlouhej, vystaci si i s tim malym a pripadne mohou vznikat garazove kolonie za mestem pro parkovani fosilu mestaku co ho precejen obcas potrebuji (tak jak to tu nakonec uz dobre zname z doby minule). ….. Ale „elektro only“ pro pany z Brusele ma i vyhody. Nehrozi ze by nemec prijel na demonstraci do francie a opacne, omezi se nakupy v prihranici zmensenim radiusu, vyhledove takove auto pujde zlocinci na dalku vypnout (a kdo je zlocinec urcime „MY“), presne se bude vedet, kde se to auto pohybuje a jakou rychlosti, sama pozitiva.
Aha, takže vám v redakci vůbec nevadí, že je evidentně celý průzkum zavádějící, nechci říct přímo vylhaný. A ještě ho nekriticky šíříte!?
Jak může někdo říct, že jsou oba typy pohonu nakladvě konkurence schopné? Odečtěte všechny pobídky, dotace, slevy na poplatcích a daních a pak porovnejte ceny. Vždyť dotace znamenají, že ten co chodí pěšky přispívá tomu co se veze. A hlavně, jak dlouho myslíte, že jsou ta zvýhodnění udržitelná? Teď pro pár aut ano. Až jich bude většina, bude všem sleva konec.
A díky zdražení energie už teď vychází některým elektromobilům kilometr dráž než klasickým autům.
Zřejmě máte k odborníkům daleko..
No, to „zrejme“ bych nahradil „evidentne“, nad tim se nepozastavim leda tak nekdo, kdo si vlastni auto nikdy neporidil a neprovozoval. Ale ono to spis bude zaplacena reklama leasplanu :-)
Takže se provoz vyplati jen při nájezdu přes 30000km/rok a po započítání pobídek a dotací. No to je úspěch. Bacha, aby si při tom plácání po ramenou nepřerazili klíční kost…