V roce 2019 zemřelo na silnicích Evropské unie cca 22 800 osob. To je meziročně zhruba o 2 procenta méně. Silnice EU jsou s 51 mrtvými na milion obyvatel bezkonkurenčně nejbezpečnější na světě. V 15 členských státech došlo k meziročnímu snížení počtu obětí (a mezi ně se řadí i Česká republika), ve 4 státech ke změně nedošlo, naopak v 8 zemích byly počty obětí vyšší.
Osm členských států loni zaznamenalo historicky nejnižší počet obětí dopravních nehod. Jedná se o Finsko, Francii, Chorvatsko, Lotyšsko, Lucembursko, Německo, Řecko a Švédsko. Lucembursko a Švédsko zaznamenaly více než 30% pokles, v Estonsku se jednalo o 22 procent. Naopak o pětinu vzrostl počet mrtvých v Dánsku, které i tak má páté nejbezpečnější silnice v rámci EU27. Dále pak 13% navýšení registruje Slovinsko, přesto bezpečnost na jeho silnicích je nad průměrem za celou Evropskou unii.
Nejbezpečnější silnice byly ve Švédsku, kde na 1 milion obyvatel zemřelo při nehodách 22 osob, následuje Irsko s 29 usmrcenými. Naopak nejhorší údaje pocházejí z Rumunska s 96 mrtvými na milion obyvatel, následují Bulharsko (89 mrtvých na milion obyvatel) a Polsko (77 obětí na milion obyvatel). „Mezi jednotlivými členskými státy Evropské unie tak panují obrovské rozdíly, v posledním Rumunsku je evidováno 4,4x více úmrtí než v premiantském Švédsku,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Evropská komise uvádí, že na jednu oběť dopravní nehody připadá dalších více než 5 osob, jež utrpěly těžké zranění s doživotními následky. Celkově se tak jednalo o zhruba 120 000 případů. Náklady dopravní nehodovosti vyčíslila Evropská komise na zhruba 280 miliard eur ročně, což odpovídá zhruba 2 procentům HDP celé EU.
Každý druhý postih z povinného ručení je z důvodu jízdy pod vlivem alkoholu
V letech 2010-2019 se počet obětí dopravních nehod v rámci celé EU snížil o 23 procent. Je tedy více než pravděpodobné, že se do konce letošního roku nepodaří snížit počty mrtvých ve srovnání s rokem 2010 o předpokládanou polovinu. Největší redukci počtu obětí v daném období vykázaly Řecko (-45 procent), Lotyšsko (-39 procent) a Litva (-38 procent). „Jediné dva státy naopak vykázaly zvýšení, konkrétně Malta o 23 a Nizozemsko o 9 procent. Přesto však jsou jejich silnice v rámci celé EU jedny z nejbezpečnějších,“ doplňuje Roman Budský.
V České republice v roce 2019 zahynulo 58 osob na milion obyvatel, to je meziročně o 6 procent méně. „Zatímco v roce 2018 Česká republika zaujala v pomyslném unijním žebříčku 21. pozici, za loňský rok to bylo 17. místo. Díky tomu, že dané pořadí již nehodnotí Velkou Británii, je tento výsledek o jednu pozici lepší. I tak by se jednalo o zlepšení o tři místa,“ doplňuje Roman Budský. Ve srovnání s rokem 2010 byl loni počet obětí nižší o 23 procent, což odpovídá celounijnímu průměru. Celkové ekonomické náklady nehodovosti za rok 2019 dle odhadu Centra dopravního výzkumu dosáhly cca 80 miliard korun.
Pořadí |
Stát |
Rok 2019 |
Změna 2019/2018 v % |
|
1. |
Švédsko |
22 |
-32 |
|
2. |
Irsko |
29 |
1 |
|
3. |
Malta |
32 |
-11 |
|
4. |
Nizozemsko |
34 |
-3 |
|
5. |
Dánsko |
35 |
20 |
|
6.-7. |
Lucembursko |
36 |
-39 |
|
6.-7. |
Španělsko |
36 |
-6 |
|
8.-9. |
Finsko |
37 |
-14 |
|
8.-9. |
Německo |
37 |
-7 |
|
10. |
Estonsko |
39 |
-22 |
|
11. |
Rakousko |
46 |
0 |
|
12. |
Francie |
48 |
0 |
|
13. |
Slovinsko |
49 |
13 |
|
14. |
Slovensko |
51 |
7 |
|
15. |
Itálie |
55 |
-1 |
|
16. |
Belgie |
56 |
6 |
|
17. |
Česká republika |
58 |
-6 |
|
18. |
Kypr |
59 |
6 |
|
19. |
Portugalsko |
61 |
-8 |
|
20. |
Maďarsko |
62 |
-5 |
|
21. |
Řecko |
65 |
-1 |
|
22. |
Litva |
66 |
6 |
|
23. |
Lotyšsko |
69 |
-12 |
|
24. |
Chorvatsko |
73 |
-6 |
|
25. |
Polsko |
77 |
0 |
|
26. |
Bulharsko |
89 |
3 |
|
27. |
Rumunsko |
96 |
0 |
|
EU27 |
51 |
-2 |
||
Island |
17 |
-67 |
||
Norsko |
20 |
1 |
||
Švýcarsko |
22 |
-20 |
||
Velká Británie |
28 |
0 |