V roce 2019 zemřelo na silnicích Evropské unie cca 22 800 osob. To je meziročně zhruba o 2 procenta méně. Silnice EU jsou s 51 mrtvými na milion obyvatel bezkonkurenčně nejbezpečnější na světě. V 15 členských státech došlo k meziročnímu snížení počtu obětí (a mezi ně se řadí i Česká republika), ve 4 státech ke změně nedošlo, naopak v 8 zemích byly počty obětí vyšší.
Osm členských států loni zaznamenalo historicky nejnižší počet obětí dopravních nehod. Jedná se o Finsko, Francii, Chorvatsko, Lotyšsko, Lucembursko, Německo, Řecko a Švédsko. Lucembursko a Švédsko zaznamenaly více než 30% pokles, v Estonsku se jednalo o 22 procent. Naopak o pětinu vzrostl počet mrtvých v Dánsku, které i tak má páté nejbezpečnější silnice v rámci EU27. Dále pak 13% navýšení registruje Slovinsko, přesto bezpečnost na jeho silnicích je nad průměrem za celou Evropskou unii.
Nejbezpečnější silnice byly ve Švédsku, kde na 1 milion obyvatel zemřelo při nehodách 22 osob, následuje Irsko s 29 usmrcenými. Naopak nejhorší údaje pocházejí z Rumunska s 96 mrtvými na milion obyvatel, následují Bulharsko (89 mrtvých na milion obyvatel) a Polsko (77 obětí na milion obyvatel). „Mezi jednotlivými členskými státy Evropské unie tak panují obrovské rozdíly, v posledním Rumunsku je evidováno 4,4x více úmrtí než v premiantském Švédsku,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Evropská komise uvádí, že na jednu oběť dopravní nehody připadá dalších více než 5 osob, jež utrpěly těžké zranění s doživotními následky. Celkově se tak jednalo o zhruba 120 000 případů. Náklady dopravní nehodovosti vyčíslila Evropská komise na zhruba 280 miliard eur ročně, což odpovídá zhruba 2 procentům HDP celé EU.
Každý druhý postih z povinného ručení je z důvodu jízdy pod vlivem alkoholu
V letech 2010-2019 se počet obětí dopravních nehod v rámci celé EU snížil o 23 procent. Je tedy více než pravděpodobné, že se do konce letošního roku nepodaří snížit počty mrtvých ve srovnání s rokem 2010 o předpokládanou polovinu. Největší redukci počtu obětí v daném období vykázaly Řecko (-45 procent), Lotyšsko (-39 procent) a Litva (-38 procent). „Jediné dva státy naopak vykázaly zvýšení, konkrétně Malta o 23 a Nizozemsko o 9 procent. Přesto však jsou jejich silnice v rámci celé EU jedny z nejbezpečnějších,“ doplňuje Roman Budský.
V České republice v roce 2019 zahynulo 58 osob na milion obyvatel, to je meziročně o 6 procent méně. „Zatímco v roce 2018 Česká republika zaujala v pomyslném unijním žebříčku 21. pozici, za loňský rok to bylo 17. místo. Díky tomu, že dané pořadí již nehodnotí Velkou Británii, je tento výsledek o jednu pozici lepší. I tak by se jednalo o zlepšení o tři místa,“ doplňuje Roman Budský. Ve srovnání s rokem 2010 byl loni počet obětí nižší o 23 procent, což odpovídá celounijnímu průměru. Celkové ekonomické náklady nehodovosti za rok 2019 dle odhadu Centra dopravního výzkumu dosáhly cca 80 miliard korun.
Pořadí | Stát | Rok 2019 | Změna 2019/2018 v % | |
1. | Švédsko | 22 | -32 | |
2. | Irsko | 29 | 1 | |
3. | Malta | 32 | -11 | |
4. | Nizozemsko | 34 | -3 | |
5. | Dánsko | 35 | 20 | |
6.-7. | Lucembursko | 36 | -39 | |
6.-7. | Španělsko | 36 | -6 | |
8.-9. | Finsko | 37 | -14 | |
8.-9. | Německo | 37 | -7 | |
10. | Estonsko | 39 | -22 | |
11. | Rakousko | 46 | 0 | |
12. | Francie | 48 | 0 | |
13. | Slovinsko | 49 | 13 | |
14. | Slovensko | 51 | 7 | |
15. | Itálie | 55 | -1 | |
16. | Belgie | 56 | 6 | |
17. | Česká republika | 58 | -6 | |
18. | Kypr | 59 | 6 | |
19. | Portugalsko | 61 | -8 | |
20. | Maďarsko | 62 | -5 | |
21. | Řecko | 65 | -1 | |
22. | Litva | 66 | 6 | |
23. | Lotyšsko | 69 | -12 | |
24. | Chorvatsko | 73 | -6 | |
25. | Polsko | 77 | 0 | |
26. | Bulharsko | 89 | 3 | |
27. | Rumunsko | 96 | 0 | |
EU27 | 51 | -2 | ||
Island | 17 | -67 | ||
Norsko | 20 | 1 | ||
Švýcarsko | 22 | -20 | ||
Velká Británie | 28 | 0 |