Policisté u nás se nedávno dočkali nových posil ve formě Škody Kodiaq, respektive Superb s benzínovým dvoulitrem TSI, jehož výkon může vystoupat až na 206 kW. U našich severovýchodních sousedů se na to jde trochu jinak. Dávají totiž přednost ekologičtějším motorům.
Tamní policejní ředitelství zakoupilo rovnou 32 Octavií Combi iV, tedy plug-in hybridů do zásuvky. Mimo jiných výhod mohou tyto vozy jezdit desítky kilometrů tiše a bezemisně.
Hybridní plug-iny se začínají v policejních složkách čím dál více prosazovat
Některé laiky dost možná překvapí, že nejde o první hybridní plug-in hybridy z dílny mladoboleslavské automobilky. Škodovka nabízí své hybridní modely Superb iV a Octavia iV i britským bezpečnostním složkám. Dokonce i plně elektrický model Enyaq iV je podle všeho vhodný nejen pro policejní složky, ale rovněž i pro hasiče a zdravotníky. Není to nic neobvyklého, jelikož elektrické SUV mají ve své výbavě třeba i polští horští záchranáři.
Policejní škodovky nejezdí jen v Česku. Mají je policisté skoro po celém světě
Polské policejní složky však prozatím SUV používat nebudou. K dispozici dostanou Octavii Combi iV, která je částečně poháněna jak klasickým zážehovým, tak i modernějším elektromotorem. Tento typ Octavií se prodává rovněž i v silnějším provedení RS, které však Poláci nekupují.
Podle Škodovky budou polští policisté schopni s jejich hybridní Octavií ujet až 65 km pouze za pomocí elektrické energie. Nejde o žádného slimáka. Když se šlápne pořádně do pedálu, dokáže vůz vyvinout rychlost až 220 km/h, což by mělo být více než dostačující. Nabít akumulátor z 2,3kW zásuvky trvá zhruba pět hodin.
Dokonce kvůli způsobu nabíjení si musela necelá stovka polských policistů projít speciálním školením. Dá se však očekávat, že takovýchto školení bude přibývat, jelikož dle všeho je vhodná k nabíjení plug-in hybridů každá polská policejní stanice, která prošla v nedávné době větší rekonstrukcí, případně byla kompletně postavena. A i tam se nejspíše dříve či později hybridní plug-in hybridy ukáží.
Úprava vozidel
Pro účely policie byla plug-in hybridní Octavia náležitě upravena. Nejenže musela nová vozidla přejít vizuální proměnou v podobě stříbrného kabátku s modrými prvky, ale rovněž jim přibyl i střešní maják, diodové majáčky na předním nárazníku, za čelním sklem, v masce chladiče i v pátých dveřích.
Dalším přírůstkem je například reproduktor, jenž se nachází v přední části auta. Reproduktor dokáže generovat zvuk o síle až 118 dB.
Samozřejmostí jsou pak mobilní radiotelefon, ochranný kryt motoru vyrobený z odolného kovu, bezpečnostní přepážka mezi zavazadlový a přepravním prostorem a chybět samozřejmě nemůže ani špičkově vybavená lékárnička.
Cena je tajná
Škodovka dodala polským policejním složkám celkem 32 plug-in hybridních Octavií Combi iV, nicméně kolik celý obchod stál, veřejnost neví.
U nás se tyto vozy dají koupit za necelých devět set tisíc korun, v Polsku je však možné je pořídit i za nižší ceny, často dokonce v řádech vyšších desítek tisíc.
Polsko, respektive Velká Británie, nejsou jediné evropské země, kde se Octavia iV používá v rámci policejních složek, i když ne s hybridním plug-in motorem. Standardně na ně lze narazit třeba v Arménii, Bosně a Hercegovině, Kosovu nebo i v Gruzii. Je navíc dost pravděpodobné, že další škodovky poputují k bezpečnostním a záchranným složkám ve Velké Británii.
Zastoupení mladoboleslavské automobilky na britských ostrovech totiž nabídlo tamní policii, hasičům i zdravotníkům novou verzi Škody Kodiaq. Samozřejmě, že ty by měly být vybaveny nejmodernějším zařízením včetně centrální dotykové obrazovky. Díky tomu bude ovládání různých prvků ve voze daleko intuitivnější, a tím i efektivnější. Pro Škodovku pochopitelně není žádný velký problém přizpůsobit se i různým individuálním požadavkům, a dodat tak produkt, po kterém zákazník touží.
První verze Škody Kodiaq jsou u bezpečnostních a záchranných složek ve Velké Británii velice oblíbené. Dá se tedy očekávat, že tomu nebude u novějších modelů jinak.