Společnost ASPIRE oznámila na veletrhu GITEX Global podrobnosti o očekávané Abu Dhabi Autonomous Racing League (Liga autonomních závodů, A2RL). A2RL představila model vůbec první autonomní formule Dallara Super Formula SF23, která byla uvedena na trh na začátku tohoto roku. Tento supermoderní zázrak, který je schopen vnímat své okolí a fungovat bez lidské účasti, má změnit závodění během monumentálního zahajovacího závodu, který je naplánován na 28. dubna 2024 na ikonickém okruhu Yas Marina v Abú Zabí.
Jako první svého druhu v regionu spojuje A2RL umělou inteligenci (AI), autonomii a extrémní sporty, aby posunula hranice budoucí mobility. Akce je vyzdvihována jako největší autonomní závodní liga na světě, která předvádí závody autonomních automobilů, závody dronů a závody dunových bugin.
J. E. Faisal Al Bannai, generální tajemník ATRC, mateřské společnosti ASPIRE řekl: „Autonomie, která je průsečíkem vědy, sportu a technologie, má přinést revoluci do budoucnosti dopravy. Abu Dhabi Autonomous Racing League, A2RL, je důkazem rostoucí pověsti Abú Dhabí jako mezinárodního centra výzkumu a vývoje (R&D) a předního testovacího centra pro testování ověřených koncepčních autonomních řešení. Propojením vědců, vývojářů a kódovacích guru z celého světa v rámci extrémní sportovní arény aktivně testujeme schopnosti na závodních tratích pro bezpečnost na našich silnicích.“
Zahajovací závodní den (závod automobilů) nabídne pohled do budoucnosti umělé inteligence – vzrušující kombinaci virtuálních a skutečných zážitků a úvod do nové éry extrémní sportovní zábavy.
Účast v závodě autonomních vozů potvrdilo deset elitních týmů z univerzit a výzkumných institucí z celého světa, které se utkají o finanční odměnu ve výši 2,25 milionu dolarů. Soutěžit budou týmy z: Pekingského technologického institutu a Univerzity Chalífa (Čína a SAE); franšízy Code19 Racing a Univerzity Indiana (USA); Constructor Group (Švýcarsko a Singapur); Maďarské agentury pro rozvoj mobility (Maďarsko); Kinetiz & Nanyang Technological University (Singapur); Politecnico di Milano (Itálie); Technické univerzity v Mnichově (Německo); Technologického inovačního institutu (SAE); Kalifornské univerzity v Berkeley a Havajské univerzity (USA); Univerzity v Modeně a Reggio Emilia (Itálie).
Každý ze zúčastněných týmů bude mít exkluzivní přístup ke zbrusu novému vozu Dallara Super Formula SF23, který byl autonomizován speciálně pro A2RL. Vůz je vyroben z udržitelných biokompozitních materiálů, váží 690 kg a v současné době je nejrychlejším závodním vozem na světě po Formuli 1, který dosahuje maximální rychlosti 300 km/h. Může se pochlubit pokročilými brzdnými schopnostmi, na zakázku zkonstruovaným autonomním zásobníkem a také ovládáním plynu „drive-by-wire“. Deset týmů bude mít možnost přizpůsobit své softwarové algoritmy tomuto špičkovému vozidlu, aby překonaly konkurenci. Návštěvníci veletrhu GITEX Global si mohou autonomní model prohlédnout na stánku Rady pro pokročilý technologický výzkum (ATRC) – B10 v hale 17 v Dubai World Trade Center během pěti dnů konání akce.
Dr. Tom McCarthy, výkonný ředitel společnosti ASPIRE, vyjádřil nadšení z této iniciativy: „Jsme rádi, že můžeme do Abú Zabí přivézt autonomní závod a prostřednictvím A2RL ho představit světu. Tato iniciativa nejenže nově definuje budoucnost mobility, ale také inspiruje novou generaci k novým představám a inovacím pro lepší budoucnost v napínavých závodech mezinárodního rozsahu. Tím, že soutěžní týmy vybavíme nově upravenými vozy Dallara SF23, doplněnými o autonomní sadu, zajišťujeme rovné podmínky. Nyní se nesoustředíme na dovednosti řidiče, ale na technologie, programování a algoritmy strojového učení, které těmto vozům umožňují projíždět složité závodní tratě závratnou rychlostí.“
A2RL je každoroční celosvětová událost na závodních okruzích, která nabízí cenné příležitosti pro partnerství a spolupráci mezi průmyslem a akademickou obcí. Akce upozorňuje na národní prioritní témata, jako je průkopnictví v dopravě budoucnosti, inspirace nové generace talentů STEM, urychlení znalostní ekonomiky Abú Dhabí a zajištění hmatatelného dopadu mimo závodiště. Další informace naleznete na webu A2RL.io.
Přes 300km/h jedou i Dallary v Super Formula (cca 310), v F2 (až 330), ale to zdaleka není nejrychlejší, jelikož ty co jezdí na oválech v Indy series dosahují až ke 380km/h. Což je podobná rychlost jakou dokázala i F1 (Montoyův rekord z Monzy myslím zatím nepřekonán), dokud jí nevyklešitla pravidla. I ta trapná, baterkou poháněná Gen3 FE jede ke 320ti..
Takže ta část textu o nejrychlejší formuli současnosti po F1 je pěkná blbost :)
Tak hlavně, aby to mělo delší život než formule E ;-)