Monaco Grand Prix F1

Na legendární a oježděné ulice Monaka nasadí Pirelli trojici nejměkčích směsí pneumatik

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Pirelli - 25. 5. 2022


I když se v kalendáři Formule 1 objevuje čím dál víc městských okruhů, Monako je jen jedno. Legendární okruh v ulicích Monte Carla je součástí kalendáře Velkých cen už od první sezóny v roce 1950 a jako jediný se od té doby nezměnil. Navíc se ulice každý večer otvírají běžnému provozu, což znamená, že se podmínky na trati v průběhu víkendu výrazně mění. To všechno vedlo k volbě nejměkčích směsí pneumatik.

V kalendáři Formule 1 nenajdete žádný závod, jako je Velká cena Monaka. Velkých cen, které se jedou přímo v ulicích města, je hned několik. Monako je ale zároveň nejstarším okruhem, který se v kalendáři udržel bez zásadních změn, a ikonou ho činí i jeho umístění. I když se dnes F1 jezdí na některých z nejúžasnějších míst světa, sledovat ječící monoposty na břehu Středozemního moře (nejlépe z paluby jachty) je vždycky vrcholem sezóny.

Vzhledem ke své dlouhé historii může Monako jezdce a týmy jen těžko překvapit. I když se podmínky na trati mohou v průběhu závodního víkendu výrazně měnit, zvláště vzhledem k tomu, že jsou ulice každý večer otevřen běžnému provozu, týmy už znají všechny jeho vrtochy.

Společnost Pirelli, která je i letos výhradním dodavatelem pneumatik pro Formuli 1, tentokrát sáhla na úplně opačný konec spektry nabízených směsí. Zatímco ve Španělsku se jezdilo na trojici nejtvrdších směsí, v Monaku to budou ty nejměkčí. Jako tvrdé P Zero White bude označena směs C3, střední P Zero Yellow budou C4 a měkké P Zero Red bude tvořit směs C5.

Safety car od Aston Martinu je dle pilotů F1 příliš pomalý. FIA ale odpovídá, že je rychlý dostatečně

Tato volba je odpovědí na kombinaci kluzkého pouličního asfaltu, po kterém každý večer závodního víkendu a samozřejmě i po celý zbytek roku jezdí běžná civilní auta, a relativně malých rychlostí. Pneumatiky netrpí velkým opotřebením, takže měkké směsi nepředstavují problém a zároveň jejich vyšší přilnavost přijde v křivolakých uličkách vhod. To všechno také znamená, že se pojede na jednu zastávku v boxech, i když okno pro ni je tentokrát velmi široké. Situaci může také ovlivnit Safety Car, jehož nasazení je na stísněném okruhu docela pravděpodobné.

I přes velké zkušenosti s tímto okruhem tu přeci jen budou nějaké poprvé. Poprvé tu odstartuje nová generace monopostů Formule 1 a poprvé se také pojede na nových 18“ kolech. Monako je také typické tím, že se tu jezdí v nastavení na velmi vysoký přítlak, které pro jiné okruhy není zcela typické. Bude se tak hodně co učit.

„Monako je často popisováno jako jeden z nejméně předvídatelných závodů roku. Pravdou je, že tu neobyčejně záleží na kvalifikaci, protože na úzkém okruhu je předjíždění velmi složité. Ve výsledku tak bude velmi zásadní najít způsob, jak při tréninku maximálně využít výhod nejměkčí směsi C5 – se kterou se letos zatím závodilo jen na jediném závodě, v Austrálii. Díky tomu, že zmizelo pravidlo, podle kterého musí jezdci odstartovat do závodu na stejné pneumatice, na které zajeli nejrychlejší kolo v Q2, se letos dají očekávat různé strategie. Někteří jezdci si na začátku závodu vyberou tvrdší směsi, aby mohli zajet delší první stint, což dává smysl s ohledem na náročnost předjíždění. Jiní mohou v tomto velmi strategicky založeném závodě naopak zvolit tradičnější způsob se startem na nejměkčí směsi,“ uvedl Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli pro Českou republiku.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru