zima-snih-parkovani-hory

Motor se v zimě na volnoběh nezahřeje, i když už je voda podle ukazatele teplá

Autor: Josef Pelikán - Foto: Pavel Srp - 12. 2. 2023


Autu v zimě déle trvá, než se zahřeje na provozní teplotu. Teprve u dostatečně teplého motoru má motorový i převodový olej ty správné vlastnosti, které navíc zabraňují opotřebení. Například teplo v interiéru vozu neznamená, že je motor zahřátý. Jeho zahřátí nepomůže volnoběh, ale rovnou až jízda. Olej se totiž při chodu motoru na volnoběh nedokáže v žádném případě zahřát na provozní teplotu, nehledě na to, že samotný motor se na takto nízkých otáčkách taky moc neprohřeje.

“Jednoznačně je tedy lepší rovnou po nastartování vyjet. Motory dnešních aut jsou totiž stavěné na to, aby se s nimi po pár sekundách od nastartování vyjelo. Je to pro ně ideální, protože vyšší než volnoběhové otáčky vše rychleji a efektivněji prohřejí. Nicméně, než se olej adekvátně zahřeje, je potřeba auto šetřit a zbytečně motor nevytáčet do otáček,” říká ředitel vyhledávače autoservisů GetFix Stanislav Toman.

Rozhoduje teplota oleje

Indikátorem dostatečně zahřátého motoru, kdy už je možné od vozu požadovat plný výkon, přitom musí být stav teploměrů oleje a vody. Za bernou minci rozhodně nelze brát vyhřátý interiér, zejména u dieselů. Ty se ze svého principu fungování ohřívají déle než benzínové motory. Aby tak výrobci neubírali na komfortu pasažérů, vybavili naftové vozy elektrickým přihřívačem, který funguje jako běžný přímotop. Díky tomu se tak interiér zahřeje i u naftového auta vcelku rychle, přestože motor může být ještě relativně studený.

Neničíte si také nevědomky své auto? Těchto 7 věcí byste při jeho řízení dělat neměli

Obecně se doporučuje auto šetřit zhruba prvních 10 km po vyjetí. Mnohem jistější je teplotu oleje a vody kontrolovat na displeji vozu. Nicméně je nutné neplést si teploty vody a oleje. Oleji trvá mnohem déle, než se ohřeje, kdežto voda v chladiči je teplá relativně chvilku. Teplotu vody tak lze brát jen jako pomocný ukazatel, že už teplota v motoru začala stoupat, nebo se podle ní řídit v případě, že teploměr oleje není k dispozici. Teploměry vody I oleje mají vlastní symboly, které by řidiči neměli zaměňovat. Některé vozy mají speciální kontrolku, která po zahřátí motoru zhasne.

Na kratší trasy raději benzín

Na to, jak vůz využíváme, a nejen v zimě, je potřeba brát ohled už při koupi výběrem vhodné motorizace. U naftového motoru je třeba myslet na to, že doba jeho zahřívání je výrazně delší než u benzínu a v zimním období vyžaduje více citu.

„To je důvodem, proč nejsou dieselové motory vhodné na krátké jízdy po městě. Auto do cíle dorazí často dříve, než se motor vůbec stihne zahřát a taková jízda mu ani trochu neprospívá. Na krátké trasy je proto vhodnější benzín. Co řidič ušetří na naftě, se mu nakonec může vymstít při placení v servisu,“ říká Stanislav Toman.

Auto je potřeba před vyjetím samozřejmě také očistit od případného sněhu nebo námrazy a je potřeba jej také častěji mýt kvůli všudypřítomné soli ze silnic.

Zásady použití auta v zimě

  • Auto v zimě nenecháváme “ohřát na volnoběh”, ale sedneme a jedeme
  • Dieselové motory se zahřívají déle než benzínové
  • Teplý interiér neznamená teplý motor
  • Nejdůležitější je správná teplota oleje

TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

10 názorů na “Motor se v zimě na volnoběh nezahřeje, i když už je voda podle ukazatele teplá”

  1. „Pravda“ je někde napůl. Dnes jsou sice oleje kvalitní a nežijeme na Sibiři, přesto ihned vyjet je nesmysl, ani v létě. Jen v zimě by se měl motor ohřívat o něco déle než v létě. Ono když je venku -10st.C, tak to má i motor. A po nastartování je najednou v spalovacím prostoru 300-400 st.C, na svíčce a výf.ventilu nejvíc. Za pár otáček má spalovací prostor nad 100st., blok je ledovej. S pnutím a vůlema (píst ve válci, dříky ventilů atd.) výrobce počítá, ale právě ty extrémy motor nejvíc opotřebují. A už tady bylo řečeno, olej se musí dostat všude drobnejma kanálkama (jakpak asi fungují zmrzlý hydroštely…), a je podle mého názoru lépe v zimě minutu, dvě počkat. Mám diesel s turbem, za mrazu nastartuji, očistím okna, sednu a jedu. Ani příroda nedostane na frak tím volnoběhem, kdo chcete, běžte se podívat, když nastartují lokomotivu… .

  2. Jak se může zahřát chladící kapalina dřív než motorový olej? Olej je nejblíž k motoru, tudíž první na ráně. Teprve od něj se zahřívá chladící kapalina. Vyjet se zmrzlým autem nemůžu, dokud mi nerozmrznou okna. Že by autu nějak uškodily volnoběžné otáčky, je taky blbost. Motor se zahřívá úměrně se spotřebovaným palivem. Pokud stojí na místě, nedochází navíc k ochlazování vlivem proudícího studeného vzduchu.

    1. Navíc chladící kapalina ze začátku cirkuluje pouze malým okruhem přes topení, aby se motor zbytečně neochlazoval. V kabině lze nastavit vnitřní cirkulaci vzduchu pro rychlejší ohřev interiéru, ale pouze za předpokladu, že se nemlží okna. Teprve po dosažení požadované teploty termostat otevírá velký okruh přes chladič.

    2. To není pravda, olej se vždy zahřívá pomaleji. Stačí sledovat ukazatele teplot v autě, pokud je máte. Chladicí kapalina už je třeba na 90 °C, ale olej nemá třeba ještě ani 50 °C.

  3. jak muze nekdo napsat takovy članek to nepochopim!!!auto se před jizdou by melo prohřat a ne hned jet!!vzdyt to ani nejede kdyz je to zmrzle!!i vlete motor potřebuje chvyli mechat běžet!!!

  4. František Ch

    Take se přidávám, že je to nesmysl. Mam Ford EDGE a jednou jsem to takhle udělal. Okamžitě jsem skočil na brzdu. Co ten motor vydal za zvuky, už nikdy nechci slyšet!!!

  5. Pane Pelikáne, máte vůbec představu co se děje v motoru po nastartování hlavně v zimním období. Jak můžete ventilovat takový bláboly? Motorový olej hlavně v zimním období je ztuhlý ( i když dneska už je to o něčem jiném co se hustoty a vizkozity týče ) a při představě že se hned rozjedete a nebudete se vláčet na první popř. jen druhý převodový stupeň, potřebujete byť minimálně přidat plyn abyste mohl přeřadit, tím budete muset zvýšit otáčky a při představě než se ztuhlý olej dostane do horních prostor motoru a turba!!! tak v těchto partiích jde prakticky na sucho nebo s minimální mazací schopností… tady by jste měl vidět a vědět o značném opotřebení všech součásti, které MUSÍ být při pohybu mazány! Samozřejmě s většími a většími mrazy se opotřebení zvětšuje, nehledě na to snad má každý řidič dostatečně vyvinutý sluch, aby slyšel jak motor po nastartování jde stuha… a tak radíte, okamžitě jeďte…??? No tak hodně zdaru..a dneska už se generálky motorů nevyplatí, mění se celý komponenty, tak ať si každý kdo to podle pana Pelikána huntuje, připraví naditou prkenici.

    1. Řidič sluch možná má, ale nikoli uživatel auta (včetně autora). Motor, který na volnoběh má problém znám v podstatě jen jeden – 2,5 tdi (a odvozeny 5.0) od zkříženejch widlí.

    2. Dnešní oleje jsou velice řídké a není žádný důvod, aby se z nich v chladu stala kostka tuku, která se musí nejdříve rozpustit.

      1. Do Subaru se dává většinou OW-20 to je jak voda tekuté , je lepší auto na 30 stupňů oleje na volnoběh nechat běžet a pak vyrazit a nehonit motor nad 2 tis otáček

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru