policie

Motivace českých řidičů k dodržování zákonů a pravidel? Jednoznačně bodový systém

Autor: Anina Russová - Zdroj: Ministerstvo dopravy - Foto: Policie ČR - 9. 3. 2024


Dle průzkumu České asociace pojišťoven a dat z ministerstva dopravy se v roce 2023 51 % českých řidičů necítilo na silnicích bezpečně. A vinu za to, jako obvykle, dávají ostatním motoristům. Ti, kteří se necítí bezpečně nejčastěji tvrdí, že ostatní jezdí bezohledně a agresivně. A 83 % dotázaných řidičů přiznává, že bodový systém je velkou motivací k tomu, aby dodržovali předpisy a zákony.

A není se co divit. Především po začátku letošního roku, kdy bodový systém prošel velkým omlazením a řada přestupků dostala vyšší bodové ohodnocení a draží pokutu. Bodový systém, respektive hrozba naplnění bodového konta a pozastavení či ztráta řidičského oprávnění, přitom v roce 2023 k dodržování silničních pravidel motivoval 83 % všech řidičů. Tedy stejně jako v roce 2022 (tehdy motivoval 84 %). „U bodového systému došlo k jeho zjednodušení, ale také zpřísnění. A to zejména u vědomého porušování předpisů. A i tato změna je podle Čechů krok správným směrem,“ upřesnil Martin Kupka.

Podle průzkumu řidiči některá pravidla skutečně vědomě porušují, především ta týkající se rychlosti. Hlavním důvodem je spěch. „V roce 2023 bylo dopravní policií zjištěno 508 995 přestupků, z toho 168 145 se týkalo překročení povolené rychlosti. Tedy jedné z oblastí, kde došlo ke zpřísnění jak bodových sankcí, tak navýšení limitů pokut,“ doplnil plk. Mgr. Michal Hodboď z Ředitelství služby dopravní policie.

Letošní rok ale přinesl i další změny, jako je třeba řidičák na zkoušku, kdy do autoškoly mohou mladí už v 15,5 letech, legálně za volant už v 17 letech. Jakkoliv řada odborníků tento krok nevítá, ministerstvo dopravy si stojí za tím, že je to právě práce s mladými řidiči, která přinese v konečném důsledku na silnice více bezpečí. „Statistiky ukazují začínající řidiče jako nejvíce rizikové. Řidičák na zkoušku přináší nové nástroje pro jejich nápravu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Pomáhají i lepší auta i prevence

Jak ale upozorňuje ministerstvo dopravy, ale i analýza České asociace pojišťoven, situace se na českých silnicích přeci jen zlepšuje. Dokazuje to dlouhodobý pokles následků nehodovosti jak na zdraví, tak na majetku. „Za posledních 20 let klesl počet škod na počet aut na polovinu. Fatální následky nehod se snížily dokonce o 80 %. To jsou čísla, která dokládají jasný trend zvyšování bezpečnosti na silnicích,“ uvedl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. Pozitivní vliv na snižování nehodovosti mají podle analýzy České asociace pojišťoven také asistenční systémy. U aut s novějším datem výroby klesá škodní frekvence i následky dopravních nehod. „Velmi zjednodušeně bychom mohli říci, že čím novější auto, tím bezpečnější auto. A to bez ohledu na kategorii,“ uzavírá Jan Matoušek.

škodní frekvence dle stáří a roku výroby vozidla
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Velmi důležitá je ale i prevence. „Díky projektům financovaným z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, třeba těch, na kterých spolupracuje Česká asociace pojišťoven s Policií a Besipem, se daří působit na chování řidičů. Řidiči si musí uvědomit, že nevhodného chování za volantem má následky nejen pro přímé účastníky, ale i jejich blízké okolí,“ upřesňuje Jan Matoušek.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru