Díky vynikající aerodynamice a špičkovým efektivním motorům a převodovkám posouvá modernizovaný Opel Astra standardy své třídy co do efektivity a nízkých emisí. Emise CO2 se v porovnání s předchozím modelem snížily až o 19 procent, čímž se Astra řadí na samou špičku svého segmentu kompaktních vozů.
Aktuální generace řady Opel Astra se skvěle uvedla už při své premiére, kdy získala prestižní evropský titul European Car Of The Year 2016. Nejsilnějšími momenty vozu byla až o 200 kg menší hmotnost proti předchozí generaci a špičkové technologie poprvé uvedené v kompaktní třídě. V této strategii Opel pokračuje i v rámci modernizace a do Astry zavádí zcela nové vysoce efektivní zážehové a vznětové motory vlastní konstrukce o objemu od 1,2 do 1,5 l, které pokrývají výkonové spektrum od 77 kW/105 koní do 107 kW/145 koní. Tyto motory dělají z pětidveřového hatchbacku Astra i kombi Astra Sports Tourer skutečné šampiony ve spotřebě paliva a emisích CO2. Vibrace zážehových tříválců výrazně snižuje protiběžný vyvažovací hřídel v bloku válců. Už základní zážehový motor má standardně 6stupňovou manuální převodovku, na přání se do verzí s nejvýkonnějším turbodieselem bude montovat nová 9stupňová automatická převodovka.
Ke snížení spotřeby paliva a emisí CO2 přispívá i detailní optimalizace v aerodynamickém tunelu, díky které je nová Astra jedním z aerodynamicky nejlépe řešených kompaktních vozů na trhu: Koeficient aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,25 kombi Astra Sports Tourer patří v tomto segmentu k absolutně nejnižším, pětidveřový hatchback je lídrem své třídy díky koeficientu cx = 0,26.
K těmto vynikajícím hodnotám přispěly úpravy spodního krytu motoru, speciálně profilovaná ramena zadní nápravy nebo klapky v masce chladiče. Klapky v horní a dolní části masky chladiče se nezávisle na sobě otvírají a zavírají zcela automaticky podle aktuální potřeby chladicího vzduchu, což přispívá ke zlepšení obtékání karoserie, stejně jako tvarová optimalizace spodní části podlahy karoserie.
Při modernizaci se konstruktéři zaměřili i na podvozek: Nové tlumiče pérování zvyšují komfort i jízdní dynamiku, volitelný sportovní podvozek má tvrdší naladění pružin a tlumičů, přímější řízení a zadní náprava má Wattův přímovod.
„Při modernizaci Astry jsme se soustředili především na snížení spotřeby paliva a emisí,“ říká Christian Müller, šéf vývoje automobilky Opel. „Díky vynikající aerodynamice, novým motorům a převodovkám nové generace se nám podařilo snížit emise CO2 až o 19 procent. To představuje obrovský krok vpřed a významný benefit pro naše zákazníky, kteří profitují i z nižších provozních nákladů. Astra se tak dostává znovu na špičku své třídy.“
Zážehové motory mají filtry pevných částic GPF (Gasoline Particulate Filter), vznětové jsou vybaveny systém selektivní katalytické redukce SCR (Selective Catalytic Reduction) – všechny pohonné jednotky modernizované Astry tak už nyní plní limity emisní normy Euro 6d, která bude závazná pro všechny nově registrované automobily až od roku 2021. Celohliníkové zážehové a vznětové tříválcové motory, které pocházejí z vývoje Opelu, jsou standardně vybavené systémem Start/Stop.
No nový Opel Astra, který bude možné objednávat hned po prázdninách, se nevyznačuje jen příkladnou aerodynamikou a vyspělými motorkářskými technologiemi. Na zákazníky čekají další špičkové technologie, jako např. nová přední i couvací kamera, digitální rychloměr nebo infotainment zcela nové generace. Modernizovaná Astra může mít i systém nouzového volání e-call, na přání je k dispozici také bezdrátová nabíječka mobilních telefonů ve středové konzoli či hi-end audiosystém Bose.
Nová přední část vozu má trojrozměrně modelovanou masku chladiče, atraktivní design umocňuje optický komplet High Gloss Black Pack.
Šampion efektivity: Až o 19 procent nižší emise CO2
Nové tříválcové turbodmychadlem přeplňované zážehové a vznětové motory jsou propojeny s moderními převodovkami. Základem je 6stupňová manuální převodovka, velkou novinkou je variátor CVT se sedmi předvolenými stupni a vůbec poprvé v modelu značky Opel je k dispozici i 9stupňová automatická převodovka!
Kompaktní tříválcové turbodmychadlem přeplňované zážehové motory mají objem 1,2 litru a 1,4 litru. Jejich výkon sahají od 81 kW/110 koní do 107 kW/145 koní, maximální točivý moment sahá od 195 Nm do 236 Nm.
Astra 1.2 má vždy 6stupňovou manuální převodovku, větší motor 1.4 je standardně propojen s převodovkou s plynulou změnou převodového poměru (variátor CVT) se sedmi předvolenými stupni. Převodovka CVT nabízí komfort automatické převodovky, řidič má ale stále možnost řadit manuálně sekvenčním způsobem.
Využití kapalinou chlazených výfukových svodů přispívá k rychlému zahřátí motoru na provozní teplotu, čímž se snižují emise po studeném startu.
Zážehové motory | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.4 |
Výkon (kW/koní) při ot./min | 81/110 @ 4500 | 96/130 @ 5500 | 107/145 @ 5500 | 107/145 @ 5500 |
Točivý moment (Nm) při ot./min | 195 @ 2000-3500 | 225 @ 2000-3500 | 225 @ 2000-3500 | 236 @ 1500-3500 |
Emisní norma | Euro 6d | Euro 6d | Euro 6d | Euro 6d |
Převodovka | 6-stupňová manuální | 6-stupňová manuální | 6-stupňová manuální | CVT (7 stupňů) |
Předběžné hodnoty spotřeby paliva podle NEDC (l/100 km) | ||||
Město Mimo město Kombinace CO2 (g/km) | 5,4-5,6 3,8-4,0 4,4-4,6 101-105 | 6,1 4,0 4,7-4,8 110 | ||
Předběžné hodnoty spotřeby paliva podle WLTP (l/100 km) | ||||
Kombinovaná CO2 (g/km) | 5,2-5,5 120-127 | 5,7-5,9 132-136 |
Oproti předcházející verzi Opelu Astra se hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 jednotlivých motorů o výkonech 81 kW/110 koní, 96 kW/130 koní a 107 kW/145 koní snížily o více než 5 procent, resp. 19 procent, resp. více než 15 procent.
Pro motory Opel je vždy příznačná skvělá pružnost – už při 1500 ot./min je během 1,5 sekundy po stlačení pedálu plynu k dispozici 90 procent maximálního točivého momentu.
Vysoká efektivita: Méně než 100 g/km CO2 s novým turbodieslem
Tříválcový turbodiesel 1,5 l pro modernizovanou Astru, který se bude vyrábět v motorárně Opelu v německém Kaiserslauternu, disponuje výkonem 77 kW/105 koní, nebo 90 kW/122 koní, maximální točivý moment činí 260 Nm až 300 Nm. Systém přímého vstřikování nafty do válců common-rail pracuje s tlaky až 2000 barů.
Vznětové motory | 1.5D | 1.5D | 1.5D |
Výkon (kW/koní) při ot./min | 77/105 @ 3250 | 90/122 @ 3500 | 90/122 @ 3500 |
Točivý moment (Nm) při ot./min | 260 @ 1500-2500 | 300 @ 1750-2500 | 285 @ 1500-2750 |
Emisní norma | Euro 6d | Euro 6d | Euro 6d |
Převodovka | 6-stupňová manuální | 6-stupňová manuální | 9-stupňová automatická |
Předběžné hodnoty spotřeby paliva podle NEDC (l/100 km) | |||
Město Mimo město Kombinace CO2 (g/km) | 4,5-4,6 3,1 3,6 96 | 5,3-5,5 3,5-3,7 4,2-4,3 115-110 | |
Předběžné hodnoty spotřeby paliva podle WLTP (l/100 km) | |||
Kombinovaná CO2 (g/km) | 4,4-4,7 124-117 | 4,9-5,3 139-130 |
Oproti předcházející verzi Opelu Astra se hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 vznětových motorů s výkony 77 kW/105 koní a 90 kW/122 koní snížily o 17, resp. o 10 procent.
Vedle precizní 6-stupňové manuální převodovky může být nejvýkonnější turbodiesel propojený na přání i se zcela novou 9-stupňovou automatickou převodovkou, která u značky Opel debutuje právě v modernizované Astře.
Přeplňování vznětových motorů je práce pro turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek VGT. Také vznětové agregáty mají v bloku vyvažovací hřídel a sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců.
O čistotu výfukových plynů vozů Astra 1.5D se stará systém složený z oxidačního katalyzátoru, injektoru AdBlue, SCR katalyzátoru a filtru pevných částic DPF.
Plně digitální: Nová přední i couvací kamera, digitální rychloměr
Opel Astra má samozřejmě skvělé a ve své třídy bezkonkurenční neoslňující adaptivní LED světlomety IntelliLux LED Matrix. Další nabídka zahrnuje adaptivní radarový tempomat, protikolizní systém s funkcí samočinného nouzového brzdění, čtení dopravních značek, asistenční systém pro udržování jízdního pruhu. K dispozici jsou i sedadla s ergonomickým certifikátem AGR (Aktion Gesünder Rücken e.V.) vybavená ventilací a masážní funkcí.
Nová čelní kamera je menší a výrazně výkonnější než v minulosti. Kamera rozpozná nejenom ostatní automobily, ale i chodce, což je důležitý bezpečnostní bonus. Díky vysokému rozlišení kamery může funkce čtení dopravních značek zpracovávat ještě víc podnětů a zobrazovat značky jako symboly na displeji. Také digitální couvací kamera, která je dostupná v kombinaci s novým infotainmentem Multimedia Navi Pro, je výkonnější. Obraz situace za vozem na monitoru je zřetelnější a preciznější, ve tmě lépe vynikají kontrasty.
Na zákazníky Astry čekají systémy infotainmentu Multimedia Radio, Multimedia Navi a Multimedia Navi Pro, které podporují Apple CarPlay i Android Auto. Špičkový systém Multimedia Navi Pro (stejný, jako ve vlajkové lodi Opel Insignia) má barevný dotykový displej 20,3 cm (8 palců) a lze jej ovládat i hlasem. Pohodlí řidiče zvyšuje služba Connected Navigation předávající dopravní informace v reálném čase nebo online aktualizace map. Nový Opel Astra má jako první model značky digitální rychloměr.
Na přání může být modernizovaná Astra vybavena systémem nouzového volání e-call. Pro spojení s dispečinkem služby stačí řidiči zmáčknout červené tlačítko. Pokud se aktivují předpínače bezpečnostních pásů nebo se nafouknou airbagy, systém automaticky aktivuje nouzové volání a udá polohu havarovaného vozu.
Požitek z jízdy: Audiosystém Bose a bezdrátové nabíjení
Komfort a funkčnost jsou prioritami modernizované Astry. Velmi praktická je bezdrátová indukční nabíječka kompatibilních telefonů – stačí telefon položit do přihrádky ve středové konzoli a začíná nabíjení.
Interiér kabiny se díky na přání dodávanému hi-end audiosystému Bose dokáže proměnit v koncertní síň. O optimální ozvučení se stará celkem 7 reproduktorů, včetně mohutného subwooferu RichBass ukrytému pod podlahou zavazadlového prostoru. Do paměti digitálního zesilovače si řidič může uložit až 8 individuálních ozvučovacích profilů.
Astra nabízí i velmi komfortní prvek: Elektricky vyhřívané čelní sklo. Téměř neviditelné drátky v čelním skle dokážou v mrazivých dnech velmi rychle odstranit námrazu a garantují tak řidiči nerušený výhled.