Obyvatelé Mnichova i lidé, kteří sem dojíždějí za prací, budou muset přemýšlet, čím budou do města jezdit. Nové soudní rozhodnutí totiž přikázalo městu zakázat vjezd starším naftovým autům s emisní normou Euro 5 a nižší. Netýká se to sice celého Mnichova, ale několika poměrně klíčovým ulicím včetně centrálního okruhu Mittleren Ring a rušné Landshuter Allee, kde nejčastěji dochází k překračování limitů oxidu dusíku. Aktivisté, kteří tento zákaz dlouhodobě prosazovali, tak slaví velké vítězství.
Soudní rozhodnutí a ochrana zdraví obyvatel
Po dlouhém právním sporu se ekologické organizaci Deutsche Umwelthilfe (Německá pomoc životnímu prostředí) podařilo prosadit nařízení, které by podle nich mělo výrazně zlepšit kvalitu ovzduší v Mnichově. Cílem opatření je ochrana zdraví místních obyvatel, kteří denně čelí škodlivým výparům, zejména z dopravy. Jürgen Resch, šéf této organizace, uvedl, že jde konečně o krok, který město donutí respektovat závazky k ochraně ovzduší a zdraví obyvatel.
Před soudním rozhodnutím Mnichov doufal, že na snížení emisí bude stačit na hlavních trasách zavedení rychlostního limitu 30 km/h. Některé výzkumy naznačují, že při nižší rychlosti spotřebují vozidla méně paliva a vyprodukují tak až o 25–30 % méně emisí oxidu uhličitého (CO₂). Navíc by se tím mohl také o 30–40 % snížit prachový odpad z pneumatik a brzd. Výsledky těchto opatření ale nestačily na to, aby město dosáhlo požadovaných limitů oxidu dusíku, a soud proto přikázal zavést přísnější opatření.
V Německu se mluví o nové dani z nafty. Má opět nastartovat prodeje elektromobilů po zrušení dotací
Problémy pro tisíce řidičů
Mnichov rozhodnutí přijal, i když konkrétní datum zavedení zákazu naftových aut, která plní emisní normu Euro 5 a nižší, zatím stanoveno nebylo. Půjde ale o opravdu hodně aut, protože emisní norma Euro 5 začala platit v Evropské unii od 1. září 2009.
I kvůli tomu se odhaduje, že by tímto rozhodnutím mohlo být v Mnichově postiženo kolem 70 tisíc řidičů, kteří tak se svými staršími auty nebudou moci do některých částí města vjet. Řešením pro ně nebude nic jiného, než koupě novějšího naftového auta, případně přechod na benzinové motory nebo elektrifikovaná nebo plně elektrická auta. Pokud na to nebudou mít dostatek financí, budou muset přesednout na veřejnou dopravu.
Cesta k čistšímu městu
Rozsudek je vnímán jako dvojsečná zbraň. Přináší sice naději na čistější a zdravější Mnichov, ale současně představuje velké omezení pro obyvatele i návštěvníky města, kteří používají starší naftová auta. Jak se město vypořádá s požadavky na čistotu ovzduší a dostupnou dopravu pro všechny skupiny obyvatel, bude zřejmé v následujících měsících.