mlada_divka_za_volantem-mlady_ridic

Mladí budou moci za volant jen s mentorem. Ten nesmí mít trestné body a i jemu hrozí vysoké pokuty

Autor: Anina Russová - Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR - Foto: Pixabay - 27. 7. 2022


Ministerstvo dopravy postupně představuje všechny novinky, které budou součástí novely silničního zákona. Kromě změn ve výších pokut, v bodovém systému a několika pravidlech čeká řidiče také jedna velká novinka. Týká se hlavně opravdu mladých řidičů, kterým chce resort dopravy umožnit sednout za volant i v době, kdy jim ještě nebude 18 let.

Přečtěte si také:  Ministr dopravy chce změnit povinný rozestup od cyklistů. Někdy totiž přináší víc škody než užitku

Tento návrh vyvolal velké diskuze. Ministerstvo nicméně vysvětlilo, proč k tomuto návrhu přistoupilo, ale i to, jak to bude celé probíhat. V prvé řadě se počítá s faktem, že mladí budou moci začít dělat řidičák v době, kdy jim bude 15,5 roku. A také s tím, že 17letí nebudou moci za volant jen tak a sami. Do jejich plnoletosti je bude muset doprovázet zkušený, bezúhonný řidič, takzvaný mentor. Dle dostupných informací z ministerstva bude tento člověk muset být zaregistrován v systému. Nemělo by to vypadat tak, že si vedle 17letého začínajícího řidiče sedne jeho o pár měsíců starší kamarád a tím bude vše vyřešeno.

Možnost řídit od 17 let, řidičák na zkoušku a přehlednější bodový systém. Novinky v silničních pravidlech míří k připomínkám

Mentor musí být zkušený

Resort dopravy na svém facebooku před nedávnem přesně popsal, kdo vlastně bude moci být mentorem takto mladých řidičů. Půjde o osoby, které jsou vyzrálé a alespoň trochu vyježděné. Ministerstvo požaduje, aby takový člověk měl řidičák skupiny B alespoň 10 let. Zároveň v posledních pěti letech nesměl o řidičák přijít. Povinně také musí být bez záznamu bodů v době zahájení a po celou dobu činnosti, tedy po celou dobu vedení mladého řidiče. A jak už bylo zmíněno, zákonný zástupce mladého řidiče nahlásí mentora na úřad, registr následně zkontroluje dodržení podmínek a zapíše mentora k řidiči do systému.

„Pro mentora budou navíc platit podobná pravidla, jako třeba pro instruktora v autoškole. Během jízdy se 17letým řidičem bude muset mentor sedět vedle řidiče, věnovat se situaci v provozu a sledovat chování řidiče. Stejně tak nebude moci být pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek. V případě porušení těchto povinností může mentor dostat pokutu až 25 000 Kč,“ popsalo ministerstvo dopravy.

Inspirace ze zahraničí

Nápad pustot za volant takto mladé řidiče není v zahraničí žádnou velkou novinkou. Ministerstvo dopravy přiznalo, že si inspiraci vzalo mimo jiné i v Německu. „Například v Německu se ukázalo, že to je prvek, který přispívá k větší bezpečnosti. Absolventi L-17 mají při samostatném řízení o 20 % méně nehod než řidiči, kteří nezačínali řídit s rodičem či jiným mentorem,“ vysvětlilo.

Přečtěte si také:  Ministr dopravy představí změny v zákoně o silničním provozu. Půjde o možnost řídit 17letým či upravený bodový systém

„Náš návrh umožní, aby mladý řidič své první zkušenosti v provozu sbíral v kontrolovaném, a nikoliv v rizikovém, prostředí. Zkušenosti ze zahraničí jasně ukazují, že toto opatření velmi významně přispívá k ohleduplnějšímu chování v silničním provozu, protože v přítomnosti zkušeného řidiče, často rodiče, začínající řidiči získávají první návyky,“ vysvětlil resort dopravy.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek