Už za pár týdnů si řidiči budou muset zvykat na řadu velkých změn. Novelou totiž neprošel jen bodový systém, ale také několik dalších pravidel a předpisů. Podle ministra dopravy Martina Kupky to vše bude jistě mít pozitivní dopady v podobě větší bezpečnosti a ohleduplnosti na silnicích.
Ministr dopravy to řekl jen před pár dny na konferenci Budoucnost vzdělávání řidičů 2023. K tomu by měla dopomoci jak právě novela bodového systému, ale také možnost řídit pro mladší 18 let, řidičáky na zkoušku, vyšší pokuty a přísnější tresty pro začínající řidiče, ale také zapojení mentorů. Pro ty navíc Asociace autoškol spustila nový web, který jim s mentorstvím může pomoci. Ostatně, podle ministra Kupky řada změn cílí právě na mladé řidiče, kteří se díky nim mají rychleji, a hlavně správně zapojit do provozu.
„Řidičák na zkoušku míří na snížení nehodovosti té nejrizikovější skupiny řidičů, tedy těch, kteří právě začínají a jejich zkušenost je do dvou let od obdržení řidičského oprávnění,“ řekl ministr dopravy. Vysvětlil také, že jsou to právě začínající řidiči, kteří do dvou let praxe za volantem způsobí 11 % nehod, přičemž tvoří tři procenta řidičské populace. V plánu tak je, že pokud začínající řidič v onom dvouletém zkušebním období spáchá vážný dopravní přečin, bude muset povinně zpět do autoškoly, kde se dočká dvou školení. A vše si samozřejmě bude hradit z vlastní kapsy.
Řidiči, především ti mladí, se brzy začnou setkávat s pojmem L17. Vysvětlíme, co pro ně znamená
S tím jdou ruku v ruce právě mentoři, kteří budou povinně k ruce začínajícím řidičům, kterým ale bude méně než 18 let. Většinou půjde o rodiče či příbuzné, protože mentor musí mít alespoň pětiletou praxi, ale zároveň musí mít řidičák alespoň 10 let. Kupka ale připustil, že fakticky stát nebude schopen kontrolovat, jak dlouhá a intenzivní praxe mentora ve skutečnosti je. „Je to postavené na odpovědnosti a pozitivní motivaci. Myslím, že je dobře, aby stát dal také vědět, že lidem důvěřuje,“ vysvětlil ministr dopravy s tím, že v jiných státech jízdy s mentorem fungují a nezneužívají se.
Podle předsedy Asociace autoškol ČR Aleše Horčičky je cílem ročně vyškolit 30 000 mladých řidičů pro řízení od 17 let. Vedlejším pozitivním dopadem bude podle něj i to, že se mentoři budou více zajímat o to, jak sami řídí, případně se budou dále vzdělávat.