Možná to vypadá, že jsme se v titulku u slova tatraktor upsali. Ale není to tak. Slovo, stejně jako stroj, který označuje, opravdu existuje. Má řadu výhod, ale někteří majitelé těchto aut s těmito výhodami vlastně obcházejí zákon. A protože je může řídit i nezletilý a bez zkušeností, jde i o bezpečnost nás všech.
Tatraktor je kombinace nákladního auta a traktoru, přesněji náklaďák, který je registrovaný jako traktor. Původně s těmito vozidly bylo počítáno jen pro zemědělství, ale postupem času si řada dopravců všimla, že tyto „hybridy“ registrované jako traktory, mají velké výhody. „Neplatí pro něj zákaz vjezdu těžkých nákladních aut, jezdí po dálnici a neplatí mýto ani silniční daň, tankuje zelenou naftu, technickou prochází jednou za čtyři roky a řídit jej mohou už sedmnáctiletí,“ popisuje je ministerstvo dopravy. A proto už dávno neplatí, že by tatraktory využívali jen zemědělci. Tomu by podle resortu dopravy měl být konec.
Už v roce 2020 zavedla tehdejší novela zákona pro řidiče těchto tatraktorů povinnost užívat tachograf nebo dělat povinné bezpečnostní přestávky. V novele, která přes poslance prošla před pár dny, jsou požadavky na tato vozidla ještě přísnější. A ne jen pro nově registrovaná auta, ale i pro ta stávající.
„Tatraktory budou podléhat mýtnému, k řízení bude třeba oprávnění na nákladní vozidla a profesní způsobilost. Současní držitelé řidičského oprávnění pro vozidla skupiny T nebo C budou mít rok na splnění nových požadavků,“ popsalo ministerstvo dopravy.