STK

Ministerstvo dopravy znovu kontrolovalo STK. Problémy našlo na dalších osmi stanicích

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Ministerstvo dopravy - Ilustrační foto: Pavel Srp - 24. 10. 2024


V uplynulých dvou měsících provedly krajské úřady 19 mimořádných kontrol stanic technické kontroly. A dalších 179 mimořádných kontrol stanic měření emisí (SME) provedly obce s rozšířenou působností. Kontroly proběhly na základě žádosti ministra dopravy Martina Kupky.

„Mimořádné kontroly stanic technické kontroly a měření emisí zaměřujeme na chybující nebo dokonce podvádějící stanice, rozhodně ne na běžné řidiče. Jde o to, aby se na SME/STK, tak jako jinde v Evropě, měřilo poctivě. Aby všichni ti, kdo chtějí nebo potřebují jezdit, platí za adekvátní péči o svůj vůz a nenechávají si sem tam nějakou důležitou součástku vymontovat, nebyli znevýhodněni oproti těm, kdo na péči o vozidlo zanedbávají a spoléhají na to, že při pravidelné kontrole se to „nějak“ zařídí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Výsledky kontrol ukázaly, že u tří kontrol STK byly zjištěny pouze administrativní nedostatky, které byly většinou odstraněny během kontroly. Závažné nedostatky, které vedou k zahájení řízení o přestupku, byly zjištěny u pěti kontrol STK v krajích Vysočina, Královéhradeckém, Olomouckém, Středočeském a Zlínském kraji. Jde o 5 přestupků techniků a 2 přestupky provozovatele.

U SME byly zjištěny administrativní nedostatky u 47 kontrol, které byly většinou odstraněny během kontroly. Závažné nedostatky vedoucí k zahájení řízení o přestupku byly zjištěny u tří kontrol v Olomouci, Šumperku a Ústí nad Labem. Ze 14 krajských úřadů provedlo 12 úřadů dohromady 19 mimořádných kontrol STK, což představuje 4,9 % všech stanic STK. Z 206 obcí s rozšířenou působností jich reagovalo na výzvu 152, z nichž 95 provedlo 179 mimořádných kontrol SME, což představuje 14,2 % všech stanic SME.

„Chceme se zaměřit na kouřící auta a nepoctivce,“ vysvětluje ministr dopravy přísnější kontroly STK

Technici jsou celkem poctiví

Kromě kontrol ze strany krajských úřadů a obcí s rozšířenou působností Ministerstvo dopravy provedlo také takzvané testy poctivosti u předem vytipovaných stanic. Test poctivosti probíhá formou přistavení vozidla figurantem k provedení technické prohlídky a měření emisí vozidla, které má méně či více závažné závady.

Celý průběh testu poctivosti je zaznamenáván a v reálném čase přenášen kontrolní skupině, která vyhodnocuje průběh kontroly. Celkem bylo prozatím provedeno 5 testů poctivosti u SME a 2 testy poctivosti u STK. V rámci těchto provedených testů poctivosti byly zjištěny běžné nedostatky. Ve dvou případech chybějící nebo poškozené plomby měřících přístrojů, neprovádění všech kontrolních úkonů, nesprávně prováděné kontrolní úkony. Hrubé nedostatky jako neoprávněné zásahy do samotného měření emisí, nedovolené přístroje ovlivňující výsledek měření, zatím zjištěny nebyly.

Nyní probíhá podrobná analýza pořízených záznamů z průběhu jednotlivých testů poctivosti, aby bylo možné kontroly uzavřít. Ministerstvo dopravy bude v testech poctivosti i nadále pokračovat v dalších týdnech a měsících.

Státní odborný dozor zavřel dvě stanice měření emisí

Ministerstvo dopravy od září zintenzivnilo kontroly nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Státní odborný dozor vytipoval podezřelá měření na základě analýzy dat z informačního systému technických prohlídek. Zaměřil se tedy na konkrétní případy stanic, u kterých bylo důvodné podezření z možných chyb a podvodů.

Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stopku dostala také stanice v Olomouci, která používala nedovolené přístroje k simulaci teploty motoru a otáček, k čemuž se přiznali sami technici.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

25 názorů na “Ministerstvo dopravy znovu kontrolovalo STK. Problémy našlo na dalších osmi stanicích”

  1. Je třeba temto státním darmozroutum ubrat protože se mi zdá že žijou na jiné planetě….. Půlka národa dělá za podprůměrné platy kde má na ty nové auta asi člověk brát. Jinak kdo si myslí že jeho nové auticko na první STK nebude mít problém tak se plete

  2. Co tak vyřadit auta starší 5 let ze všech úřadu v ČR koupit jim auta s litrovým motorem ? A prodat je všem co mají starší auta 15 let za 25 % pořizovací ceny Až si to užiji !A všem co mají auta STARŠI 17 let dát stejné dotace jak podnikatelům na elektro Automobily !

  3. meřeni emisi je jen velkej humbuk a hlavne pro někoho velkej kšeft.zastavte letadla a hned bude čistěji.když ma auto vymlaceny čepy a špatny brzdy at jde ze silnice to je v pořadku.blbosti tento system zajimaji ale takhle dat par pokut neukazněnym cikliístum nato jsme kratci.osvětleni,.chovani.oblečeni,

    1. Aleš Rejchrt

      Nakonec nejde jen o katalyzátor, který jsem vyměnil už dvakrát, ještě je nutné vyměnit Lamda sondu a možná i čidlo váhy a teploty vzduchu. Potom to může pokračovat výměnou ventilů až postupně dojde k rozebrání motoru, protože půjde ještě o rozvody, pístní kroužky a budeme se diví jaké vůle ještě najdeme. Myslím že dnes pokud předpokládáme tak dokonalou techniku doplněnou řadou elektrotechnických čidel, mělo by měření emisí otázkou pravidelného servisu podle doporučených intervalů. Nejnovější vozidla s připojením na OBD II se dokáží diagnostikovat sami. Nerozumím tedy nutnosti absolvovat ještě další kontrolu na další technice. Brzdy se přezkouší na válcích a zbytek musí objevit servis, který je velmi dobře vybavený. Motorismus přestává být levnou záležitostí a příjmy mnohých přestávají stačit. Když už jsem důchodce přes 70 let, ještě se snažím něco opravit a postupně nacházím hříchy opravářů, kterým jsem auto svěřil do opravy a to je velký problém. Automechanik by měl upozornit na nedostatky a navrhnout majiteli opravy, především náhradou nových dílů. Na STK některé nedostatky neodhalí.

  4. Jestliže vás pošlou na opakovanou prohlídku kvůli prkotině a máte za ni zaplatit dalších 400 Kč, pak je to jasná výzva vyřešit to úplatkem.

    1. Vy jste zvyklý řešit problémy úplatky? Měl byste vstoupit do politiky., Na výběr máte ANO, ODS, KDU-ČSL … jen Piráty vynechte, tam s úplatky nepochodíte a mohli by vás „napráskat“, jak říká agent Bureš. :)

  5. Snad konečně zmizí ze silnic ty smradlavý starý vraky, co při rozjezdu vychrlí obrovský jedovatý mrak kouře. Často se to pak vůbec nedá vyvětrat z kabiny, obzvláště když se nedajií předjet 🙈

    1. Ono nejde jen o starý smradlavý vraky.
      V dnešní době emisemi nemusí projít ani moderní vůz na prvním měření+stk po 4 letech.

  6. Jan Vaníček

    Poslední dobou jsou tyto články koncipovány, jako že nás vlastně STK/SME podvádí. Ale je to přesně naopak. Protože mezi námi vlastníky vozidel je velké množství lidí, kteří na své auto kašlou a vznikla poptávka někoho uplatit, pouze se vyplnila díra na trhu. A protože to bylo už tak křiklavé, tak se jednoho krásného dne ucho u džbánu utrhlo. nic víc, nic míň. Já provozuji 4 auta se kterými pravidelně jezdím na TK. Protože se o ně starám pravidelně a neníčím je, nestojí mne ani servis raketu a TK/EM většinou projdu zcela legálně. A když se něco objeví, jsem za to rád, nechám opravit a moje auto je zase třeba i bezpečnější.

  7. Stará auta už naši zeměkouli jednou zatížila svou uhlíkovou stopou. Tak teď je všechny zlikvidujme a necháme si vyrobit nová auta a opět vytvoříme další uhl. stopu. Tento krát ne na 15 let, ale na 5 let. Jak ekologické :o)

  8. Dejte lidem poslanecký plat včetně náhrad, a klidně si koupím nový vůz a STK budu navštěvovat každý půl rok. Samozřejmě ale souhlasím s tím pokud to někomu hulí a má vylagrovany katalyzátor nemá na silnicí co dělat. Myslím to tak ,že máme nejstarší vozový park a nejhloupější vládu.

  9. Josef Klokočka

    Metodika měření emisí naftových motorů nemá nic společného s funkcí motoru v běžném provozu. Tzv. „přeběhové“ otáčky, kterými musí motor při absolvování měření několikrát projít jsou jednoznačně pro motor škodlivé a kdyby vozidlo nebylo vůbec provozováno, tak po vyšším počtu absolvování měření dojde k opotřebení motoru – „vymačkání“ drážek pístních kroužků a pístních kroužků samotných, takže motor začne „pumpovat“ olej nad píst a tento olej spalovat, což se projeví na výsledku měření emisí (a spotřebě oleje v provozu).
    PANE MINISTŘE, nenašel by jste někoho šikovného, kdo by dokázal vypracovat novou metodiku, která by byla objektivní a mimo jiné dokázala vyloučit lidský faktor při měření – rychlost sešlápnutí plynového pedálu, což je nejčastějším předmétem kritiky ze strany kontrolního orgánu.
    „Kontrolní orgán“ „jedná dle předpisu – metodiku vypracoval výrobce (před 25. lety). Ale výrobce má zájem prodávat nová auta a „každé vozidlo v provozu“, které je z provozu vyřazeno (jakkoliv) je žádoucí!
    Závěrem : „Na chudé lidi musí být přísnost“ . Nemáš 1,6 mega na MUSTANGA
    s pětilitrovým V8 a základní spotřebou 12 l nebo na nějaké „elektro“ s hmotností klidně 2 – 3 tuny, které má všechny pardony, které provozování takového nesmyslu potřebuje mít, tak si tě podáme. Určitě to budí alespoň dojem, že se něco bohulibého děje. S pozdravem. „Čest práci“. J. Klokočka

  10. Já za auto právě že platím a pak přijde buzerace typu emise a STK a ta mi znemožní takové auto provozovat, proto pryč s povinnou STK.

    1. Zdeněk Havlík

      Tak pokud nejsi prase tak ti to nevadí. Pokud ano tak to ukazuje že stát koná správně. Nakonec kdybys poradne cetl podminky auta pri koupi, tak bylo schvaleno s nejakymi podminkami a předpisy ktere odmitas respektovat. Na STK a Emisich po tobe nechteji nic navíc. Je to stejne jako když udělám řidičák ale pak kaslu na predpisy jako je rychlost, zakaz predjizdeni, prednost v jizde atd. Me na STK a emisich vadi cena. Za to kouknuti je to pěkně drahé. Za pul hodiny vysolim 2000 a nic se neopravovalo.

  11. Stát po nás vyžaduje bezchybné emise, ale nezajistí možnost je plnit. Zkuste si koupit katalyzátor na starší auto.

  12. Beranek františek

    Česku se dělají kontroly na STK , ale proč se nedělají STK na autech ukrajinských vozidel .A buzerujete české občany .

  13. Zase šašci šaškovali a jako dělali divadlo!!!! Jenom 5 figurantů? Samozřejmě. Když se s někým neznají jsou poctiví. Není šance. Na toto si dávají pozor. Takže zase nic…………..

    1. Platíme daně na buzerování od ministra, státních úředníků, policajtů až po STK. Ničí lidem motory ( bez přirozené zátěže motoru v nepřirozených vysokých otáčkách – které v provozu ani nedosahujeme ). Ale nehorázné emise z dodávaných zbraní a podporování nesmyslné války, kde se rvou dva východní bratři, jim nevadí. Nemluvě o letecké a nákladní lodní dopravě. Nikdo není schopen pochopit, že planeta se ohřívá od dalších a dalších staveb, silnic a betonových ploch. Emise z osobních vozidel je proti tomu skoro nic. To pochopí i malé dítě. Smutná záležitost, je potřeba měření emisí osobních aut zrušit a to včetně těchto zbytečných státních výmyslů a úředníků včetně politiků.

      1. Tady nejde o ekologii. Vozový park je tu už starší než na Slovensku, nová auta se prodávají špatně a co nejvíc vládu štve, že drahé elektrovergly nechce nikdo už vůbec. Vláda chce starší a stará auta za každou cenu vyřadit z provozu. Další věc je, že stanice měření emisí a STK jsou sdruženy do asociací, ale ne všechny. Spousta jich funguje samostatně. Na scéně se však objevil jakýsi Fleischmans z asociace stanic měření emisí, který první začal vyřvávat, že se podvádí na stanicích měření emisí a STK a prej v těch, které nejsou pod kontrolou asociací. Takže mně to připadá, že tady jde taky o převzetí kontroly nad těmi zbývajícími samostatnými stanicemi měření emisí a STK jednou zájmovou skupinou, která by chtěla víc rýžovat.

      2. Kdyby k nám vtrhnul ten východnější „bratr“, tak zrekvíruje všechna auta do Ruska a ty nebudeš mít ani trakař, nehledě na to ostatní.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru