Stavba nové dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou jde do svého finále. V říjnu zmizí poslední omezení a obnova této klíčové spojnice mezi Čechami a Moravou bude dokončena. Letní omezení mohou omezovat dopravu na plzeňské D5 nebo ústecké D8 či mladoboleslavské D10.
„Stavaři jedou naplno, do začátku října dokončíme práce na zbývajících 41 km dálnice D1 a úsek Hvězdonice-Mirošovice bude dokončen již v srpnu. Děkuji všem řidičům za trpělivost a ohleduplnost v zúženích, brzy se již projedeme po kompletně zrekonstruované D1,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček. Podle Ředitelství silnic a dálnic zmizí omezení první říjnový víkend.
Stavební práce se také rozjely naplno na dalších dálničních úsecích. Ředitelství silnic a dálnic má na opravy letos vyčleněno 15,4 miliard Kč, jen na léto je to 9,2 miliard. „V nezbytných letních omezeních napříč republikou prosíme o trpělivost a ohleduplnost vůči ostatním účastníkům provozu a děkujeme za trpělivost,“ dodává ministr s tím, že pro plánování cest doporučuje využívat informační linku ŘSD 800 280 281 nebo sledovat provoz na www.dopravniinfo.cz.
- V průběhu letních prázdnin budou probíhat standardní opravy dálnic – např. na D5 oprava vozovky a středových svodidel
- D1 oprava odpočívky Rohlenka a Troubsko
- D52 – rekonstrukce levého pásu vozovky
- D10 – oprava mostu u Staré Boleslavi
- D10 – Svémyslice – oprava povrchu a odvodnění
Základní info k letošní staveb. sezóně budování nových komunikací
V realizaci 261,2 km dálnic a silnic I. třídy. Z toho:
- 151,5 km dálnic na zelené louce
- 41,5 km modernizace D1
- 68,2 km silnic I. třídy
Ze silnic I. třídy ještě letos otevřeme:
- Obchvat Krnova
- Obchvat Chrudimi
- Průtah Přerovem na silnici I/55
- Křižovatku Rádelský mlýn u Jablonce nad Nisou
Letos zahájíme např. tyto stavby silnic I. tříd:
- Velký městský okruh Brno – Tomkovo náměstí, Rokytova ulice
- Obchvat Nové Paky
- I/53 Znojmo-Lechovice
Nejvíce rozestavěné dálnice:
- 32 km D4 Příbram-Písek
- 27,3 km D35 Opatovice nad Labem – Ostrov
- 22,4 km D11 Hradec Králové – Jaroměř
Rozpočet ŘSD 2021:
- 61 miliard, z toho 15,4 mld. Kč na opravy a údržbu.
K modernizaci D1 obecně
- Výstavba dálnice D1, jak ji známe dnes, začala 8. září 1967 a 12. července 1971 byl otevřen vůbec první dálniční úsek u nás, a to mezi Prahou a Mirošovicemi.
- Souvislý dálniční tah mezi Prahou a Brnem byl dokončen 8. listopadu 1980, kdy byl zprovozněn poslední úsek dálnice u Humpolce.
- V letech 1996 – 1999 bylo přistoupeno k rozšíření dálnice D1 na šestipruhové uspořádání mezi Prahou a Mirošovicemi, kde je intenzita dopravy nejsilnější.
- Rozhodnutí o tom, že se dálnice D1 bude modernizovat jako čtyřpruh a nikoli šestipruh padlo na konci roku 2011.
- Nejedná se tedy o běžnou rekonstrukci, ale o stavbu zcela nové dálnice, a to za plného provozu.
- S modernizací se začalo 9. května 2013, kdy začaly stavební práce na úsecích Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš.