Dálnice jsou s námi už prakticky sto let. Ta první vznikla v Itálii už ve 20. letech minulého století a o pár let později už je stavěli také v Německu a Francii. O první československé dálnici se podle reportáže mluví od roku 1933. První stavební práce začaly v roce 1939. Dokončení prvního úseku však proběhlo až v roce 1971.

Prapůvodně měla dálnice D1 vést úplně jinudy, než je tomu dnes. Vůbec první návrh z roku 1935 s názvem „Národní silnice Plzeň – Košice“ vynechával dnešní velká města a měla propojit nejzápadnější a nejvýchodnější bod tehdejšího Československa co nejkratší trasou. To neprošlo a neprošel ani alternativní návrh z brněnského regionu, jenž navrhoval silniční magistrálu z Chebu do Chustu. Tato magistrála by z Chebu do Košic vedla ve dvou větvích (severní a jižní) a dále do Chustu již jen ve větvi jedné. 

A nakonec neprošel ani návrh od Jana Antonína Bati, autora vizionářské knihy ‚Budujme stát pro 40 000 000 lidí‘, který navrhoval trasu z Chebu do Velké Bočkova. Baťa pro tyto účely nechal na vlastní náklady zpracovat i projekt. I jeho návrh dálnice se ale vyhýbal velkým městům, přesto byl československými úřady nakonec schválen.

Přečtěte si také:  Videa ukáží, jak probíhalo měření rychlosti v letech 1957 a 1988

Do toho ale přišla Mnichovská dohoda, která Československo připravila o velkou část území a bylo potřeba návrh dálnice zcela přepracovat a v roce 1939 se začalo stavět. Bylo to už ovšem v době, kdy začala druhá světová válka, která stavbu nakonec přerušila. Tehdejší rozestavěné úseky a mosty však byly použity z velké části později při opětovném zahájení stavby.

To přišlo po usnesení vlády z roku 1963, kdy byla schválena koncepce dlouhodobého rozvoje silniční sítě a místních komunikací. V plánu byla dálniční síť o celkové délce 1711 kilometrů, která měla navazovat na další evropské dálnice. Stavba byla znovu zahájena v září 1967, kdy byl zasazen slavnostní základní kámen nultého kilometru.

Plán výstavby dálnic 1966

Plán výstavby dálnic 1966Sleduj: www.hbhistory.cz

Zveřejnil(a) HBhistory dne Pátek 27. prosince 2019

Stavba dálnice zdaleka ani tehdy nebyla jednoduchá, o čemž svědčí i přiložené, téměř půlhodinové video. To se jí zabývá poměrně detailně a rozebírá nejen to, jak bylo potřeba připravit podloží, ale také jaké materiály a odkud se používaly a podobně. Prozrazuje také, kde a jaké cementárny a podobná zařízení, nutná pro stavbu byla postavena.

Toto video se zabývá tou úplně první částí, která byla otevřena, tedy 21 kilometrů dlouhým úsekem z Prahy do Mirošovic.

Přečtěte si také:  Depozitář Porsche muzea ukrývá opravdové skvosty. Je tu na 450 aut

A slavnostní otevření, které se odehrálo 12. července 1971, odstartovalo první kilometry D1. Pásku tehdy slavnostně přestřihl místopředseda tehdejší vlády Ján Gregor.

Jak vidno z přiložené reportáže, vůbec prvními oficiálními řidiči po nové dálnici D1 byla kolona komunistických pohlavárů a vozů veřejné bezpečnosti. První, 21kilometrový úsek ale nebyl dlouhý, řidiči ho jeli vyhlídkovým tempem. „Pravda, zatím ji přejedete dřív, než vykouříte jednu cigaretu,“ zní v reportáži.