kamiony-dalnice-predjizdeni

Ministerstvo dopravy nesouhlasí se závěry NKÚ ohledně kontrol financí a odpočívek pro kamiony. Na nápravě se prý už pracuje

Autor: Anina Russová - Zdroj: NKÚ, Ministerstvo dopravy ČR - Foto: Policie ČR - 11. 11. 2025


Začátkem tohoto týdne vydal Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) výsledky kontroly týkající se hospodaření Ředitelství silnic a dálnic s financemi (ŘSD), ale také toho, jak vznikají, respektive spíše nevznikají nové odpočívky pro kamiony. Ministerstvo dopravy a ŘSD ale s výsledky NKÚ nesouhlasí a ohrazují se proti nim.

„Od roku 2015 do loňského roku vzrostl provoz kamionů na dálnicích v ČR o 35 %. S tím roste poptávka po parkovacích místech. Těch je však na dálničních odpočívkách nedostatek. Jak ukázala kontrola NKÚ zaměřená na tuto problematiku, v ČR chybělo na konci roku 2024 celkem 1 898 parkovacích míst pro nákladní automobily. To ohrožuje bezpečnost provozu, protože řidiči svá auta parkují i mimo vyhrazená místa. Vládou stanovené cíle výstavby odstavných ploch pro nákladní automobily nebyly naplněny. Stejně tak nebyl splněn vládní cíl týkající se informačního systému o volných místech na odpočívkách. NKÚ dále zjistil, že Ředitelství silnic a dálnic nečinilo účinné kroky, které by vedly ke změně nebo ukončení nevýhodných historických nájemních smluv s provozovateli čerpacích stanic a občerstvení na odpočívkách, což dlouhodobě snižuje příjmy ŘSD,“ shrnuje NKÚ výsledky své kontroly.

Nejvyšší kontrolní úřad ostře kritizuje ŘSD. Nedostatek parkovacích míst pro nákladní auta ohrožuje bezpečnost provozu

Nesouhlasná reakce

Ministerstvo dopravy nám v reakci na to napsalo, že s výsledky kontroly nesouhlasí. „Některé závěry vycházejí ze situací, které již nejsou aktuální, a jiné kritizované problémy vznikly v důsledku vnějších okolností. Mnohé vytýkané nedostatky navíc byly již napraveny nebo se na jejich nápravě intenzivně pracuje,“ informoval nás v e-mailu mluvčí resortu František Jemelka.

NKÚ například kritizoval nefunkčnost systému, který má informovat o počtu volných míst na odpočívkách. „Stejně tak nebyl splněn vládní cíl týkající se informačního systému. Ačkoliv měl být zaveden do roku 2020, nebyl v době kontroly NKÚ (tedy na přelomu let 2024 a 2025) informační systém o volných místech na odpočívkách pro nákladní automobily s možností rezervace místa veřejně dostupný. Nebyla naplňována ani opatření stanovená „Koncepcí nákladní dopravy“ ke zvýšení bezpečnosti a ochrany parkovacích míst pro nákladní automobily, jako je např. oplocení, kamerový systém nebo vybavení odpočívek rampami na odstraňování sněhu a ledu z nákladních aut,“ popsal svá zjištění NKÚ.

Ministerstvo dopravy ovšem tvrdí něco jiného: „Tento systém je v posledních letech na odpočívkách budovaný a funguje,“ napsal nám tiskový mluvčí s tím, že systém aktuálně běží především na 5 odpočívkách na D1, dvou na D5 a jedné na D35. Připravované jsou ale prý další odpočívky, kde bude systém informování také spuštěn. „ŘSD zajišťuje v rámci projektu ITP (Intelligent truck parking) osazení stávajících, modernizovaných a nových dálničních odpočívek telematickým systémem pro dynamický monitoring parkovacích stání nákladních aut a poskytování těchto informací řidičům v reálném čase. Na volné trase, zpravidla do 2 km před odpočívkou vybavenou telematickým systémem, je vidět proměnná informační tabule, která informuje řidiče nákladní automobilů o aktuálním počtu volných parkovacích míst na odpočívce, ke které právě přijíždí, případně je-li následná odpočívka rovněž vybavena telematickým systémem, pak i o počtu volných míst na odpočívce následující,“ dodalo ministerstvo. K odklízecím rampám na sníh ovšem žádné informace nepodalo.

Řidiči spí v odstavných pruzích. Česko nestíhá stavět odpočívky

A resort dopravy nesouhlasí ani s výtkou na nedodržení závazku ohledně nových míst pro kamiony: „Hodnota 407 nově zrealizovaných míst, kterou NKÚ uvádí, je zavádějící, neboť podle NKÚ se započítávají pouze nová parkovací místa „na stávajících tazích“, ŘSD ale realizovalo ještě dalších 282 míst na nově postavených úsecích dálnic. To nicméně nejsou žádné „nové tahy“. Stávajícími tahy je totiž v tomto kontextu nutné chápat i tranzitní silniční tahy, které nahrazujeme dálnicemi ve stejném tahu. Pak lze říci, že ŘSD v období let 2017 až 2023 dalo řidičům 689 nových parkovacích míst na dálnicích. A to je rozdíl.“

Jako velký problém a důvod toho, proč byl plán na odpočívky naplněn jen částečně, uvádí resort dopravy také problémy s obcemi, na jejichž pozemcích by parkoviště měla stát. „Jednou z příčin je i neočekávaně četný odpor obcí proti umisťování odpočívek na jejich území. To je také důvodem, proč nebylo možné realizovat výstavbu nových parkovacích míst celé řadě původně plánovaných lokalit. ŘSD nemůže začít přípravu odpočívky v případě nesouhlasu obce, pokud obec neumožní vymezení plochy ve své územně plánovací dokumentaci. Systémové řešení vzniklé situace ale připravujeme. Ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj a ŘSD jsme vymezili v Politice územního rozvoje jejich podporu v Zásadách územního rozvoje krajů, případně v Územním rozvojovém plánu na území celé České republiky. Dalším způsobem podpory budování je spolupráce s kraji cestou vymezení odpočívek v rámci Zásad územního rozvoje krajů,“ doplnilo ministerstvo.

Podle něj pak výstavba nových parkovacích míst pro nákladní automobily v posledních letech přeci jen zrychluje. „V roce 2024 bylo uvedeno do provozu 213 nových parkovacích míst pro nákladní automobily. Podle aktuálního předpokladu má být v roce 2025 uvedeno do provozu celkem 288 nových míst. V dalších letech má být dle aktuálních plánů uvedeno do provozu v roce 2026 321 míst, v roce 2027 556 míst a v roce 2028 313 míst,“ doplnil tiskový mluvčí František Jemelka.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru