Ve světě se autonomní mobilita začíná pomalu, ale jistě prosazovat, byť má stále své zaryté odpůrce. V Česku, respektive v celé EU je to s autonomní jízdou zatím neslavné. To se ale podle ministerstva dopravy má v brzké době změnit. Stejně tak se má konečně změnit dohlížení na ty, kteří nejsou schopni dodržovat bezpečné rozestupy.
Autonomní auta možná už brzy
Řada automobilek dnes ve svých nejnovějších modelech nabízí nějakou formu autonomní jízdy. Jenomže použití autonomních systémů je z pohledu zákona zatím ne úplně vítané. Přesto už značka Ford nabízí možnost si autonomní jízdu vyzkoušet naprosto legálně. V Česku totiž dostala povolení od Evropské komise, a tak si majitelé vybraných modelů mohou autonomní jízdu aktivovat na 133 tisících kilometrech evropských dálnic, ty české nevyjímaje. Místa, kde je možné tento systém vyzkoušet, jsou označována jako Blue Zone a v Česku je najdete třeba na D11 mezi Hradcem Králové a Prahou, na D5 v okolí Plzně nebo na D1 od hranic s Polskem až na Prahu. Vždy ale platí, že řidič musí neustále sledovat provoz a dění kolem sebe a musí být připraven okamžitě zasáhnout.
Jenomže tato výjimka, kterou má Ford, není samozřejmostí. Ministerstvo dopravy to ale chce změnit. Tiskový mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič pro Českou televizi řekl: „Ministerstvo dopravy v této souvislosti připravuje změnu legislativy, kdy by mohl být řidič při použití systému autonomního řízení od některých svých povinností, které za něj bude plnit vozidlo, osvobozen.“ A dodal, že detaily resort prozradí během podzimu. Upraven by tak musel být zákon, který stanovuje, že řidič se musí neustále plně věnovat řízení. Autonomní jízda by tak mohla být výjimkou.
„Vize rozvoje autonomní mobility v sobě obsahuje prioritní kroky pro další úspěšný rozvoj autonomní mobility v delším časovém horizontu. Na Vizi rozvoje autonomní mobility navazuje Plán autonomní mobility do roku 2025 s výhledem do roku 2030, jehož cílem je realizace konkrétních 13 opatření přispívajících k rozvoji autonomní mobility v ČR a podpora technologického, legislativního i společensky odpovědného pokroku v celé oblasti. Materiál definuje opatření v oblasti technologií, legislativy, vzdělávání a osvěty a výzkumu a inovací,“ uvedlo k plánům autonomní jízdy v Česku před časem ministerstvo dopravy.
Konečně pokuty pro „lepiče“
Pokud byste hledali jeden z nejčastějších důvodů dopravních nehod, rozhodně by to bylo nedodržení bezpečného rozestupu. Na některých místech Česka, především na dálnicích, s tím řidičům má pomáhat dopravní značení, ale pokud můžeme z toho, co vidíme soudit, moc to nefunguje. Řidiči se prostě rádi druhým lepí na zadek, byť je to nebezpečné a nezákonné. Už od loňského roku tak ministerstvo dopravy řeší, co s tím udělat.
A v těchto týdnech je toto téma znovu velmi aktuální, nicméně platí, že se resort dopravy zatím snaží hledat inspiraci v zahraničí. „Inspirovali jsme se právními úpravami v zahraničí a pracovní návrh je nejméně 2 sekund a 1 kvalifikované sekundy (tzv. krizová bezpečná vzdálenost) platící pro řidiče vozidla jedoucího mimo obec,“ vysvětlil nám před nedávnem tiskový mluvčí resortu dopravy František Jemelka. A nastínil i možné pokuty pro „lepiče“, na místě do 1500 Kč, ve správním řízení až 5000 Kč. Termín zavedení ale resort nespecifikoval.
No to je dost, že s tímhle lepícím nešvarem chtějí něco dělat. Denně potkám minimálně jednoho psychopata, který mi jede div ne v kufru a přitom nechce nebo nemůže předjíždět. A to jezdím vždycky povolenou rychlostí…
A teď otázka do pranice: pojedu 130km/h po dálnici, budu dodržovat dvouvteřinový rozestup mezi sebou a vozidlem přede mnou a z bočního pruhu mi do mezery někdo vletí – jedno jestli zprava z připojováku, nebo zleva z rychlého pruhu, každopádně najednou já pojedu za tím dotyčným s rozdílem ne dvě, ale třeba jen půl vteřiny! Kdo dostane pokutu za nedodržení bezpečné vzdálenosti? Podle výkladu to budu zřejmě já, i když se ničeho nedopustím – neboli zas další zvůle ouřední vobludy …
1 – Přečti si vyhlášku v části o změně jízdního pruhu … tatare :-)
2 – palubní kamera to jistí
Jo, hezky ses představil – včetně toho, že žádnou „vyhlášku“ už čtvrt století nemáme, ale platí „zákon“ (konkrétně Zákon o provozu na pozemních komunikacích č.361 z roku 2000 Sb. plus jeho pozdější novelizace = zákonem č. 60/2001Sb., zákonem č. 478/2001Sb., zákonem č. 62/2002 Sb., zákonem č. 311/2002 Sb., zákonem č. 320/2002 Sb., zákonem č. 436/2003 Sb., zákonem č. 53/2004 Sb., zákonem č. 229/2005 Sb., zákonem č. 411/2005 Sb., zákonem č. 76/2006 Sb., zákonem č. 226/2006 Sb. a zákonem č. 342/2006 Sb., finální aktuálně platný znění pak popisuje zákon č. 465/2006 Sb). A tam je konkrétně jenom formulace o neohrožení řidiče v průběžným pruhu při zařazování se jak zleva, tak zprava (z připojováku), věta o neomezení ze zákona „záhadně“ vypadla – což ale znamená, že já, pokud se někdo nacpe do „mojí bezpečný mezery“, tak já budu odpovědněj za to, abych tu mezeru znovu vytvořil NEBOLI JÁ BUDU MUSET BRZDIT, ABYCH NEPORUŠIL NAŘÍZENÍ ZÁKONA O BEZPEČNÝ VZDÁLENOSTI, I KDYŽ SITUACI ZAVINÍ JINEJ ÚČASTNÍK. Suma sumárum, opět je to další zmetek v zákoně, přenášející odpovědnost za porušení zákona na nevinnýho. Kamera ti v tomhle případě nepomůže – opicajti zastaví tebe, protože pojedeš v danou chvíli příliš blízko za vozidlem před sebou, ne to vozidlo, který se před tebe nacpalo …