nehoda-d1

Mezi povinným ručením a havarijním pojištěním jsou rozdíly. Bez jednoho se navíc neobejdete

Autor: Anina Russová - Ilustrační foto: Policie ČR - 12. 4. 2023


Vyznat se ve světě pojištění může být složité. Některé pojistky jsou ze zákona nutné, jiné dobrovolné, ale rozhodně je na místě o nich minimálně popřemýšlet. Rozdíl je i v tom, co která pojistka kryje a myslet je potřeba i na výluky jednotlivých pojišťoven, v rámci kterých je všechno pojištění vlastně jen kus papíru.

Asi netřeba připomínat, že povinné ručení nemá svůj název jen tak pro nic za nic. Jeho nutnost určuje přímo zákon, dle kterého musí povinné ručení mít každé auto, které jezdí po veřejných pozemních komunikacích, respektive každé auto, které má registrační značku. Tato pojistka ale kryje pouze ty škody, které způsobíte někomu jinému. A je jedno, jestli jde o škody na autě, plotu nebo na zdraví. Nehradí ale škody, které si způsobíte sami na svém autě.

Od toho je tu havarijní pojištění, které poskytuje pojistnou ochranu vašeho vlastního vozidla pro případ jeho zničení, poškození nebo odcizení. Většina pojišťoven nabízí havarijní pojištění takzvaně rozdělené na několik částí. Ne každý potřebuje takzvané All Risk pojištění, tedy krytí úplně všeho. V rámci havarijního pojištění je totiž možné se pojistit proti vandalismu, střetu se zvěří nebo třeba krádeži. Ti, kteří bydlí na samotě u lesa tedy nutně nepotřebují vandalismus, ale spíše střet se zvěří. A ti, co parkují na městském sídlišti zase nepotřebují tolik střet se zvěří, ale spíše například krádež. V rámci havarijního pojištění je pak možné si připojistit třeba o skla automobilu, zavazadla nebo případné úrazy osob ve vozidle. V závislosti na tom, co vše je v pojistce zahrnuto se odvíjí konečná cena pojištění.

Při volbě povinného ručení je u klientů rozhodující cena. Rozsah, benefity a připojištění je moc nezajímají

Při řešení pojistné události je pak potřeba myslet i na spoluúčast, která je součástí smlouvy a jejím podpisem s ní souhlasíte. Standardně jde o například 10 % ze vzniklé škody nebo minimálně 5000 Kč. Ovšem jak procenta, tak částka se v závislosti na pojišťovně mohou lišit. Proto je dobré si důkladně rozmyslet, zda se pojišťovně vyplatí hlásit i malé škody, jejichž náprava by mohla být levnější než spoluúčast.

Podpisem smlouvy každý klient souhlasí také s výlukami, tedy situacemi, kdy i před sjednané pojištění pojišťovna nic nezaplatí. Jednodušeji řečeno, ve smlouvě budou stanoveny věci nebo rizika, na které se nebude vztahovat pojistné plnění, pokud by vznikla škoda. Nejčastěji jde o situaci, kdy je viník nehody pod vlivem alkoholu. Poškozenému pojišťovna sice vše uhradí, ale následně bude po viníkovi požadovat proplacení nákladů. Pokud by pak chtěl poškozený uplatnit havarijní pojištění, bude mít smůlu.

Krátit či zcela odmítnou plnění mohou ale pojišťovny i ve chvíli, kdy k nehodě nebyla přivolána policie, ačkoliv to zákon vyžaduje. Ale i ve chvíli, kdy auto nesplnilo zákonem stanovené technické požadavky.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění



TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru