Traduje se, že na přeplněných sídlištích je dobré nechat auto odstavené bez zařazeného rychlostního stupně a bez brzdy. To proto, aby s ním bylo v případě potřeby možné trošku pohnout. Jak ale ukazuje nedávný případ z Pardubic, ve skutečnosti to není moc dobrý nápad. Především v těchto dnech, kdy se Českem žene velký vítr.
Vítr auto odfoukl
Pardubičtí městští strážníci byli ve čtvrtek 17. února zavoláni k autům, která samovolně opustilo svůj parkovací prostor. Ukázalo se ale, že tak neudělala z vlastního přesvědčení. Vysvětlení bylo mnohem jednodušší, do aut se opřel silný poryv větru, který jej vytlačil z parkovacího místa.
Velmi rychle se tak obě stala překážkou v provozu, což strážníci vyřešili odtlačením aut zpět na místo a zajištěním proti dalším větrným výletům. Řidičům následně zanechali vzkaz o výhodách zajištění vozidla proti samovolnému pohybu.
https://www.facebook.com/mppardubice/posts/2547008995435936
Ruční brzda nebo kvalt?
Zajistit vozidlo proti samovolnému pohybu je jednou z povinností, které má každý řidič. Otázkou ale je, jak toho docílit. Někteří sáhnou po klínech pod kola, jiní nedají dopustit na ruční brzdu. Nejjednodušší to mají majitelé aut s automatickou převodovkou, kterým stačí prostě „zařadit“ P a nic dál řešit nemusí. Tím se aktivuje parkovací západka a v některých případech se zároveň aktivuje elektronická ruční brzda.
Majitelé manuálů mohou volit buď zařazení jedničky nebo zpátečky. Z technického hlediska je to úplně jedno, ovšem z praktického záleží na tom, kde zrovna stojíte. Pokud parkujete přední částí auta u zdi, doporučujeme zařadit zpátečku. A naopak, pokud zadní ke zdi, tak jedničku. Důvod je prostý. Při následném odjezdu se může stát, že zapomenete vyřadit a sešlápnout spojku. Následné poskočení auta do zdi by nemuselo být moc příjemné. Proto je dobré případně poskočit tím směrem, kde nic není.
A co ruční brzda? Jak už bylo řečeno, u aut s automatickou ruční brzdou je možné počítat s její automatickou aktivací. V případě klasické manuální ručky už je to na zvážení každého. Pokud víte, že nikam nepojedete třeba týden nebo dva, protože jste například na dovolené, nechte raději zařazený jen kvalt. Brzda by snadno mohla zareznout.
Zatažení ruční brzdy pak nejvíc pomůže při parkování v kopci. Pokud v takovou chvíli necháte jen zařazený kvalt, namáhání převodovky je až příliš velké. Jednou nebo dvakrát se nic nestane, ale při pravidelném parkování v kopci by vám nepoděkovala. Pamatujte ale, že nejprve se vždy zatahuje ruční brzda a až pak se dává rychlost. Pokud to uděláte naopak, bude pojistkou proti rozjetí ruční brzda a vše nadále ponese převodovka a další mechanické části. Pokud to uděláte správně, bude zařazená rychlost jen pojistkou a převodovka nebude tak namáhána.