S 1. červencem vyrazila na silnice Inspekce silniční dopravy (INSID) a vyvolalo to velký rozruch. Bát by se měli hlavně řidiči nákladních aut a autobusů, na které se inspektoři specializují. A ukázalo se, že je to potřeba.
„První měsíc fungování INSID jasně ukazuje, že nová inspekce má smysl. Bezmála jeden a půl tisíce kontrol a přes čtyři stovky odhalených přestupků znamená, že INSID umí reagovat na problémy v provozu a zaměřit se na ty, kteří pravidla porušují. A to je dobrá zpráva pro bezpečnost na silnicích i pro férové dopravce,” zhodnotil ministr dopravy Martin Kupka. Největší podíl přestupků tvořilo překračování dovolené doby řízení, nedodržení délky přestávek a doby denního či týdenního odpočinku. Evropské předpisy stanovují, že nejdéle po 4,5 hodinách řízení musí následovat alespoň 45minutová přestávka. Inspektoři přitom zachytili i případ, kdy řidič nákladního vozidla jel více než 7 hodin bez zastavení.
„Tyto přestupky považujeme za jedny z nejzávažnějších, protože únava řidiče za volantem čtyřicetitunového kolosu ohrožuje všechny na silnici. Často přitom nejde ani tak o selhání jednotlivců, jako spíš o důsledek systémového tlaku, který je na řidiče vyvíjen. Sankce proto v takových případech směřují především na dopravce, protože ti jsou za dodržování pracovního režimu řidiče odpovědní,” uvedl Pavel Bergman, ředitel Kontrolní sekce INSID.
INSID nemá páku na ujíždějící řidiče. Co Inspekce silniční dopravy může a nemůže?
Vedle porušení dob řízení a odpočinku inspektoři odhalili i manipulace s tachografem, zásahy do řídících systémů vozidla s cílem obejít emisní normy, přetížené kamiony, nedodržení podmínek pro přepravu nebezpečných nákladů nebo případy řízení bez potřebných dokladů.
„U závažných pochybení se nebojíme použít veškerých zákonných oprávnění, tedy i krajní prostředky jako je odebrání registračních značek, zabránění v další jízdě technickými prostředky nebo odstavení vozidla až na dobu 48 hodin. Řidič, který vážně porušuje pravidla, beztrestně neodjede,“ zdůrazňuje Bergman.
Nové technologie
V odhalování přestupků inspektorům výrazně pomáhají moderní technologie. Například systém DSRC umožňuje na dálku načíst údaje ze smart tachografu jedoucího vozidla – bez vědomí řidiče. V reálném čase tak lze odhalit například jízdu bez vložené karty řidiče. „V takových případech zastavujeme prakticky na jistotu. Tato technologie nám významně usnadňuje práci a nemusíme zdržovat v práci a jízdě řidiče, kteří pravidla dodržují,“ doplňuje Bergman.
Pomocí speciálního softwaru mohou inspektoři získat data o práci řidiče až 56 dní zpětně. Snadno tak rozpoznají, jestli pochybil výjimečně anebo porušuje pravidla dlouhodobě.
„Zachytili jsme i řidiče, který v 54 dnech – ze sledovaných 56 – porušil dobu řízení nebo odpočinku. Na místě dostal pokutu 5 000 Kč, dopravci hrozí ve správním řízení sankce až 350 000 Kč,“ popisuje inspektor Michael Hurych, který případ zpracovával.
INSID zkontroloval více zahraničních než tuzemských vozidel – z celkového počtu 1397 vozidel bylo 664 registrováno v ČR (47,53 %) a 733 mimo ni (52,47 %). U cizinců byly nejčastěji zaznamenány přestupky u vozidel s polskou, slovenskou a rumunskou registrační značkou. Z aktuálních dat také vyplývá, že inspektoři provádějí kontroly nejen na dálnicích, ale ve větší míře i na silnicích I. a II. tříd a na místních komunikacích, zde také zaznamenávají vyšší podíl porušení.
„Nově vyjíždíme i na místní komunikace, zkrátka tam, kde nás starostové měst a obcí upozorňují na problém. Jsme schopni reagovat pružně a rychle tak, aby kontroly měly maximální efekt,“ shrnuje ředitelka INSID Lenka Ptáčková Melicharová.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek