Před 35 lety se jméno benátského cestovatele stalo přízviskem kompaktního campervanu s trojcípou hvězdou na přídi: V roce 1984 oslavilo svou světovou premiéru první Marco Polo. Zároveň s výročím nyní Mercedes-Benz na trh uvedl také speciální model ArtVenture, prozatím dostupný pouze v Německu.
První Marco Polo: Cestovatelský průvodce v bahamské béžové
První Marco Polo bylo založeno na modelu Mercedes-Benz 209 D – dodávce v Německu běžně nazývané „Brémský transportér“. Jejími charakteristickými rysy byly krátká přední kapota a lak vyvedený v bahamské béžové, která měla obzvlášť v osmdesátých letech nádech moderny. První Marco Polo poháněl pětiválcový motor OM 617 o výkonu 88 koní, dosahoval maximální rychlosti 120 km/h a pyšnil se točivým momentem 172 Nm, což dohromady znamenalo na tehdejší dobu skutečně dynamické jízdní vlastnosti.
Díky šířce 198 cm a poloměru otáčení 10,9 metru bylo Marco Polo snadno ovladatelné i v městských centrech. I přes své kompaktní rozměry poskytovalo skutečné pohodlí pro kempování – s dvojitou postelí ve své vysoké střeše, lavicovým sedadlem v zadní části, otočnými sedadly řidiče a spolujezdce, nebo kuchyňkou se dřezem, dvěma plynovými vařiči a ledničkou, kterou bylo možno napájet plynem, 12 V elektrickým systémem, popřípadě externím připojením o 220 V.
Úspěšnému konceptu kombinujícímu styl, komfort a funkčnost zůstal Mercedes-Benz věrný dodnes.
Víc než tři desetiletí modelu Marco Polo: Od „Brémského transportéru“ k Třídě V
O proměnu dodávek Mercedes-Benz na modely Marco Polo se od roku 1984 stará společnost Westfalia, zkušený výrobce nástaveb z německého města Rheda-Wiedenbrück. Od roku 2014 je Marco Polo dostupné jako současná verze založená na Třídě V. Letos se navíc dočkalo faceliftu, stejně jako Marco Polo HORIZON. Produktovou nabídku řady Marco Polo doplňuje Marco Polo ACTIVITY, založené na modelu Vito.
Speciální model ArtVenture: S tyrkysovými detaily
Jak jméno napovídá, přichází speciální model ArtVenture, představený na počest 35. výročí Marco Pola, v obzvlášť výrazném barevném provedení – podobně jako jeho „bahamsky béžový“ předchůdce. Pozornost kolemjdoucích si totiž vyslouží nejen tyrkysovými měchy střešního poklopu, ale také bočními polepy v tyrkysové a matně černé barvě.
O potěšení z jízdy se stará dynamický a efektivní čtyřválcový dieselový motor OM 654, použitý také v současných sériových modelech řady Marco Polo, dostupný v několika variantách: Vrcholná motorizace 300 d se pyšní výkonem 239 koní, točivým momentem 500 Nm a maximální rychlostí 215 km/h.