Mercedes-Benz elektrifikuje do roku 2022 kompletní portfolio osobních automobilů

Autor: Tisková zpráva - 16. 10. 2018


Mercedes-Benz zintenzivňuje proces elektrifikace automobilů. Do roku 2022 bude elektrifikováno kompletní portfolio divize Mercedes-Benz Cars. To znamená, že v každém segmentu budou nabízeny různé elektrifikované alternativy – od smartu až po velké SUV.

Plánováno je výrazně více než 130 elektrifikovaných variant vozidel, od modelů s 48V elektrickou sítí přes široký výběr hybridních verzí s možností vnějšího nabíjení až po vozidla s čistě elektrickým pohonem. Elektrickou ofenzivu u osobních automobilů zastřešuje nová technologická a produktová značka EQ. EQ znamená „Electric Intelligence“ a čerpá sílu z obou ústředních hodnot značky Mercedes-Benz: emoce a inteligence.

Pod označením EQ Power jsou už nyní zákazníkům předávány první vozy s novými externě nabíjitelnými hybridními pohony třetí generace a další nové modely budou následovat v nadcházejících měsících. Mercedes-Benz sází přitom nejprve na třídy C, E a S. Akumulátory s kapacitou 13,5 kWh jsou u hybridních vozidel propojeny buď se zážehovými motory, nebo poprvé také se vznětovými motory. Světovou premiérou je kombinace techniky externího nabíjení s palivovými články v novém modelu Mercedes-Benz GLC F-CELL (kombinovaná spotřeba vodíku: 0,34 kg/100 km, kombinované emise CO2: 0 g/km, vážená spotřeba elektrické energie: 13,7 kWh/100 km).

Se světovou premiérou modelu Mercedes-Benz EQC (kombinovaná spotřeba elektrické energie: 22,2 kWh/100 km; kombinované emise CO2: 0 g/km, předběžné údaje)1 představil Mercedes před několika týdny průkopníka své nové značky EQ. Do roku 2022 se rodina osobních vozů EQ rozroste o dalších šest modelů s akumulátorovým elektrickým pohonem. Značka smart přejde kompletně na elektrickou mobilitu. Jako první automobilová značka zahájil smart přechod od spalovacích motorů na výhradně elektrický pohon. Od roku 2017 jezdí smart v USA, Kanadě a Norsku pouze elektricky, do roku 2020 se k těmto zemím přidají také ostatní části Evropy. Nedlouho poté budou následovat i všechny ostatní trhy.

Pod označením EQ Boost rovněž probíhá elektrifikace moderních spalovacích motorů přechodem na elektrickou síť 48V. V závislosti na variantě motoru zajišťuje integrovaný nebo řemenem poháněný generátor-spouštěč hybridní funkce, jako je podpora akcelerace nebo rekuperace kinetické energie, a umožňuje snížení spotřeby paliva, které bylo dosud vyhrazeno vysokonapěťové hybridní technice. Kromě snížení spotřeby paliva a emisí CO2 nabízí tato technika ještě vyšší úroveň komfortu a zlepšení provozních vlastností.

EQ využívá veškeré know-how divize Mercedes-Benz Cars v oblasti elektrického pohonu. Dieter Zetsche, předseda představenstva společnosti Daimler AG a vedoucí divize Mercedes-Benz Cars, při světové premiéře modelu EQC řekl: „Elektrický pohon je důležitým stavebním kamenem mobility budoucnosti. Proto budeme v příštích letech investovat více než deset miliard eur do nových produktů EQ a více než jednu miliardu eur do výroby akumulátorů.“ Do roku 2025 má dosáhnout podíl modelů s akumulátorovým elektrickým pohonem divize Mercedes-Benz Cars na celkovém prodeji 15 až 25 procent, v závislosti na preferencích zákazníků a vývoji veřejné infrastruktury.

Bilance emisí CO2: komplexní pohled

Vývoj a výroba vozidel jsou samozřejmě velmi nákladné. Rozšiřování elektrické mobility přitom staví automobilový průmysl před nové výzvy. Mercedes-Benz má jako prémiový výrobce ambice vyvíjet produkty, které jsou ve svém segmentu trhu mimořádně ekologické. K tomu musejí být využívány všechny disponibilní prostředky. Společnost přistupuje k této oblasti komplexně, posuzuje emise a spotřebu zdrojů svých vozidel od začátku až do konce celého životního cyklu, od ekologicky a společensky akceptovatelné těžby surovin přes ekologické výrobní metody a postupy až po recyklaci, resp. opětovnou výrobu nového výrobku.

Trvalá udržitelnost je trumf

Až posouzení celého životního cyklu vozidel poskytuje realistický obraz o ekologické bilanci elektrického pohonu. Přitom se ukazuje, že již dnes je ekologická bilance emisí CO2 u vozidel s externě nabíjitelným hybridním pohonem pozitivní. Navzdory výrazně vyšším emisím ve fázi výroby dokáže hybridní vozidlo s možností vnějšího nabíjení eliminovat velkou část emisí CO2 během celého životního cyklu a v nejlepším případě dosahuje cca 45 procent celkových emisí. Tím se investice vyšších emisí CO2 při výrobě více než vyrovná.

EQ Power: externě nabíjitelné hybridní vozy jsou klíčovou technikou

Uvedení třetí generace hybridních modelů s možností vnějšího nabíjení je dalším krokem v rámci elektrické ofenzivy značky Mercedes-Benz. Zákazníkům nabízí výhody dvou světů: Ve městě jezdí čistě elektricky, na dlouhých trasách profitují z dojezdu spalovacího motoru. Vozidlo dosahuje celkově ještě vyšší hospodárnosti, protože na jedné straně získává zpět kinetickou energii a na druhé straně je umožněn provoz spalovacího motoru v oblasti nejvyšší hospodárnosti. EQ Power kromě toho zajišťuje vysokou dynamiku. Na cestě do sériové výroby jsou v současnosti následující modely:

  • Mercedes-Benz C 300 de jako sedan a kombi (kombinovaná spotřeba paliva: 1,6 l/100 km, kombinované emise CO2: 42 g/km, kombinovaná spotřeba elektrické energie: 19,1-18,7 kWh/100 km)2 je mimořádně dynamickým zástupcem třetí generace externě nabíjitelných hybridních vozů Mercedes-Benz. Tato technika je ve třídě C poprvé kombinována s velmi moderním vznětovým čtyřválcem OM 654. Hybridní soustava poskytuje nejvyšší výkon 225 kW/306 koní. Výsledkem je vozidlo, které dokáže s čistě elektrickým pohonem překonat vzdálenost až 57 km (kombinovaný cyklus EU) s nulovými lokálními emisemi. Kombinace vznětového motoru a elektromotoru přitom nabízí díky 9stupňové hybridní převodovce 9G-TRONIC nejvyšší kultivovanost, suverénní hnací sílu a vysokou hospodárnost. Dodání prvních vozů zákazníkům je plánováno na polovinu roku 2019.
  • Mercedes-Benz E 300 e jako sedan (kombinovaná spotřeba paliva: 2,0 l/100 km, kombinované emise CO2: 45 g/km, kombinovaná spotřeba elektrické energie: 14,5 kWh/100 km)3 a E 300 de jako sedan a kombi (kombinovaná spotřeba paliva: 1,6 l/100 km, kombinované emise CO2: 44-41 g/km, kombinovaná spotřeba elektrické energie: 19,7-18,7 kWh/100 km) jsou určeny pro důležitou cílovou skupinu komfortních vozidel Mercedes-Benz vyšší střední třídy: řidiče, kteří často cestují a na jedné straně kladou důraz na komfort při dlouhých cestách, ale na druhé straně by rádi jezdili také čistě elektricky s nulovými lokálními emisemi, například v centrech měst. Další výhodou externě nabíjitelných modelů Mercedes-Benz třídy E je na přání dodávané tažné zařízení, které umožňuje jízdu s přívěsem o hmotnosti až 2100 kg.
  • Mercedes-Benz S 560 e (kombinovaná spotřeba paliva: 2,6-2,5 l/100 km, kombinované emise CO2: 59-57 g/km, kombinovaná spotřeba elektrické energie: 20,2-20,0 kWh/100 km)2 byl prvním modelem, v němž debutovala technika aktuální generace hybridního pohonu s možností vnějšího nabíjení. Zdokonalené komponenty a nové předvídavé funkce inteligentního systému řízení pohonu poskytují zákazníkům vyšší elektrické výkony a v neposlední řadě také zvýšení komfortu díky kratší době nabíjení. Luxusní sedan má v kombinovaném cyklu EU dojezd až 50 kilometrů s čistě elektrickým pohonem díky účinnosti hybridní převodovky 9G TRONIC a nových lithium-iontových akumulátorů. Hybridní pohon modelu S 560 e kombinuje zážehový motor V6 s nejvyšším výkonem 270 kW/367 koní a elektromotor EQ Power o výkonu 90 kW.

Asistenční systém ECO Assistent podporuje řidiče modelů Mercedes-Benz EQ a EQ Power v jejich snaze o předvídavou a hospodárnou jízdu, a to pokyny, kdy má uvolnit pedál plynu, například před úsekem s omezením rychlosti jízdy, jakož i funkcemi, jako je setrvačná jízda a cílené řízení rekuperace kinetické energie. Za tím účelem jsou v síťovém propojení využívány údaje navigačního systému, rozpoznávání dopravních značek a informace inteligentních bezpečnostních asistentů (radarové senzory a stereokamera). Přitom jsou provozní teploty spalovacího motoru a funkce dodatečného čištění výfukových plynů, jako je regenerace filtru pevných částic, poprvé řízeny tak, aby byly minimalizovány jak spotřeba paliva, tak i emise pro danou trasu.

Dvojí elektromobilové srdce: akumulátory a palivové články v modelu GLC F-CELL

Mercedes-Benz GLC F-CELL je výjimečný technologií externího nabíjení akumulátorů poprvé kombinovanou s inovativní technikou palivových článků, takže je možné elektromotor napájet hybridně, jak prostřednictvím vodíkových palivových článků, tak z vnějších zdrojů. Kromě elektrické energie „ze zásuvky“ využívá k pohonu také čistý vodík. Inteligentní souhra mezi akumulátory a palivovými články, dlouhý dojezd a krátké doby čerpání paliva činí z modelu GLC F-CELL praktický automobil s čistě elektrickým pohonem pro každodenní provoz na krátkých i dlouhých trasách. SUV vyrobí ze zásoby 4,4 kg vodíku dostatečné množství energie pro dojezd až 478 km1 v hybridním režimu (kombinovaný cyklus EU). Samotné velké lithium-iontové akumulátory nabízejí na jedno nabití dojezd až 51 km v kombinovaném cyklu EU. Výkon 155 kW poskytuje zároveň dynamiku pro potěšení z jízdy s nulovými lokálními emisemi. Uvádění na trh bude zahájeno na konci října.

Služby: bezproblémové cestování i s vysokonapěťovou technikou

Mercedes-Benz se transformuje z pouhého výrobce vozidel na poskytovatele služeb pro mobilitu. EQ nabízí v rámci programu Mercedes me rozsáhlé služby pro současnou i budoucí elektrickou mobilitu. Nabídka inteligentních služeb a funkcí sahá v závislosti na modelu od plánování trasy přes klimatizaci interiéru před odjezdem a nové asistenční funkce až po komfortní nabíjení. Prostřednictvím optimalizované navigace EQ naleznou zákazníci značky Mercedes-Benz rychle veřejné nabíjecí stanice a od uvedení modelu EQC na trh budou mít prostřednictvím služby Mercedes me Charge komfortní přístup k nabíjecím stojanům různých poskytovatelů s výhodou integrované funkce úhrady a jednoduchým vyúčtováním i v evropské síti rychlonabíjecích stanic IONITY. Cílem je bezproblémové, nekomplikované cestování s transparentností a možností jistého plánování cest.

Možnosti nabíjení: flexibilní, rychlé, nekomplikované

Možnosti nabíjení elektricky poháněných vozidel jsou rozmanité a sahají od domácí nástěnné nabíječky přes nabíjení během nakupování nebo pracovní doby až po ultra rychlé nabíjení například na dálnici. Neoddělitelnou součástí nové produktové a technologické značky EQ jsou inteligentně síťově propojená řešení pro nabíjení, která se zaměřují na potřeby zákazníků v oblasti mobility a jejich komfort. Elektromobily Mercedes-Benz a smart jsou vybaveny technikou nabíjení, která je vhodná pro jejich koncepci a účel využití.

Externě nabíjitelné hybridní modely Mercedes-Benz GLC F-CELL a EQC standardně disponují kapalinou chlazenou palubní nabíječkou OBL (On-Board-Lader) s výkonem 7,4 kW, a jsou tak připraveny na nabíjení dvoufázovým střídavým proudem (AC) doma a na veřejných nabíjecích stanicích. Modely EQ značky smart mají OBL s výkonem 4,6 kW a na přání mohou být vybaveny mimořádně výkonným nabíjecím zařízením pro střídavý proud s nabíjecím výkonem 22 kW.

Rychlé nabíjení na dlouhých cestách zajistí služba Mercedes me Charge, která umožní od uvedení modelu EQC na trh mimo jiné přístup k rychlonabíjecím stanicím celoevropské sítě IONITY. V této síti se používá evropský standard nabíjení CCS (Combined Charging System). Nabíjecí výkon, sahající výhledově až k 350 kW na každém nabíjecím stojanu, výrazně zkrátí dobu nabíjení u patřičně vybavených vozidel v porovnání se systémy dostupnými v současnosti.

Výroba: výrobní závody EQ na třech kontinentech

Daimler a Mercedes-Benz Cars plánují komplexně také v oblasti výroby. Elektricky poháněná vozidla produktové a technologické značky EQ budou integrována do sériové výroby současných výrobních závodů divize Mercedes-Benz Cars. Společnost totiž na celém světě s předstihem investovala do maximální flexibility a technicky vyspělého vybavení progresivními řešeními Průmyslu 4.0.

GLC F-CELL bude vyráběn s podporou partnera EDAG v Brémách. Také EQC bude vznikat v závodě Brémy. Kromě Brém se připravuje na zahájení výroby modelu EQC pro čínský trh i německo-čínský společný výrobní podnik Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC). BBAC je součástí globální výrobní sítě divize Mercedes-Benz Cars. Budoucí modely Mercedes-Benz EQ budou vyráběny také v závodech Mercedes-Benz Rastatt (Německo), Sindelfingen (Německo), Tuscaloosa (USA) a Hambach (Francie).

Akumulátorové know-how: globální síť pro výrobu akumulátorů

Místní výroba akumulátorů je důležitým faktorem úspěchu elektrické ofenzivy divize Mercedes-Benz Cars a rozhodujícím stavebním kamenem pro flexibilní a efektivní uspokojování globální poptávky po elektromobilech. Globální síť pro výrobu akumulátorů divize Mercedes-Benz Cars bude tvořena osmi výrobními závody na třech kontinentech, schopnými flexibilně a efektivně reagovat na poptávku trhu. Jednotlivé závody budou vyrábět vozidla především pro místní trhy, ale v případě potřeby budou připraveny i na vývoz. Celkově bude společnost investovat více než jednu miliardu eur do globální výroby akumulátorů v saském Kamenci a ve Stuttgartu-Untertürkheimu (Německo), kde je po dvou výrobních závodech, a v Sindelfingenu (Německo), Pekingu (Čína), Tuscaloose (USA) a Bangkoku (Thajsko), kde je vždy jeden výrobní závod.

Kompetenční síť pro palivové články

Daimler pracuje v rámci globální sítě také na technice palivových článků. Sady palivových článků vyrábí Mercedes-Benz Fuel Cell (MBFC) v Barnaby u Vancouveru. Kompletní agregát palivových článků a nádrže na vodík vyvinula dceřiná společnost Daimleru NuCellSys. Elektrodové membrány palivových článků pocházejí z Untertürkheimu, nádrže dodává závod Mannheim.

Elektrická osobní i nákladní doprava: k síti se připojí rovněž vozidla divizí Trucks, Buses a Vans

Daimler sbírá již od roku 2010 zkušenosti i s elektricky poháněnými nákladními a užitkovými vozidly a od uplynulého roku nabízí na trhu lehké nákladní vozidlo Fuso eCanter jako své první sériově vyráběné zcela elektrické nákladní vozidlo. V segmentu autobusů budou od konce letošního roku dodávány první elektrické autobusy Mercedes-Benz eCitaro a uváděny do praktického zkušebního provozu u zákazníků. Elektromobilita je samozřejmostí i pro oblast dodávkových vozidel. Modely Vito a Sprinter se v dohledné době objeví na trhu rovněž i s elektrickým pohonem. V srpnu 2018 ukázala studie „Concept Sprinter F-CELL“, jak by mohl být na základě vodíkové techniky modelu GLC F-CELL realizován obytný automobil. Divize Daimler Trucks, Daimler Buses a Mercedes-Benz Vans tak pokrývají svou nabídkou elektricky poháněných vozidel kompletní městskou dopravu. Mercedes-Benz Trucks navíc 17. září zahájil praktické testy svých zcela elektrických těžkých nákladních vozidel eActros. Elektrická nákladní vozidla následně zařadí do svého vozového parku celkem 20 zákazníků z různých odvětví.

Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru