2021-Mercedes‑AMG-GT-63-S-E-PERFORMANCE-plug-in hybrid- (14)

Mercedes-AMG zahajuje sériovou výrobu svého prvního vysokovýkonného hybridního modelu, který využívá technologie z Formule 1. Koncept zahrnuje speciální uspořádání pohonu s elektromotorem a vysokovýkonnou sadou akumulátorů z vlastního vývoje na zadní nápravě. Mercedes‑AMG GT 63 S E PERFORMANCE nabízí díky speciálnímu poháněcímu ústrojí jak suverénní výkony a pozoruhodnou jízdní dynamiku, tak i nejvyšší míru hospodárnosti.

Verze E PERFORMANCE přenáší DNA jízdních výkonů AMG („AMG Driving Performance“) do elektrifikované budoucnosti. Kombinace motoru V8 4,0 litru přeplňovaného dvěma turbodmychadly a elektromotoru přesvědčí nejvyšším výkonem hybridní soustavy 620 kW/843 koní a maximálním točivým momentem více než 1400 Nm. Okamžité reakce elektrického pohonu zadní nápravy, rychlý nárůst točivého momentu a optimalizované rozložení hmotnosti mezi nápravy umožňují nové zážitky z velmi dynamické jízdy. Sada akumulátorů je stejně jako ve Formuli 1 cíleně koncipována pro rychlé vybíjení a nabíjení. Dojezd 12 kilometrů s elektrickým pohonem je prakticky využitelný například pro krátké jízdy ve městech nebo v obytných zónách. Značka Mercedes-AMG se rozhodla pro nový způsob komunikace elektrifikace ve spolupráci se svým ambasadorem will.i.am. Slavný hudebník a vícenásobný držitel ocenění Grammy je protagonistou marketingové kampaně „Everything but quiet“. Will.i.am se podílel nejen na jejím konceptu, ale také složil exkluzivní skladbu pro úvodní video.

„Mercedes-AMG je odjakživa symbolem nejvyšších výkonů a maximální jízdní dynamiky. Při vývoji naší hybridní strategie E PERFORMANCE bylo proto od začátku jasné, že pro AMG vytvoříme specifický koncept, který bude kombinovat klíčové hodnoty naší značky s vysokou hospodárností. Tento koncept nyní vstupuje do sériově výroby v novém modelu Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Uspořádání se spalovacím motorem vpředu a elektrickou poháněcí jednotkou na zadní nápravě nabízí četné výhody. Optimalizované rozložení hmotnosti, nejlepší možné využití točivého momentu, ale i velmi spontánní reakce slibují jízdní dynamiku nejvyšší úrovně. K tomu přispívá také námi vyvinutá vysokovýkonná sada akumulátorů, která má v porovnání s běžnými akumulátory pro elektrický pohon dvounásobnou výkonovou hustotu a stejně jako mnoho dalších komponentů je inspirována technikou Formule 1,“ říká Jochen Hermann, technický ředitel společnosti Mercedes-AMG GmbH.

Přečtěte si také:  Ani plug-in hybridní Audi už si brzy neobjednáte. Nejsou díly

Expresivní design s výrazným předním nárazníkem

Expresivní design s hluboko dolů protaženou kapotou motoru, svalnatým tělesem karoserie, nízkým prosklením prostoru pro cestující a působivou splývavou zádí dává jasně na odiv sportovní geny čtyřdveřového kupé. Markantní je charakteristický přední nárazník, který vychází z tvarového řešení dvoudveřového modelu AMG GT. Svým monolitickým vzhledem homogenně zapadá do dynamického designu celého vozu. Krajní otvory pro přívod vzduchu jsou širší a směrem ke středu vozidla se výrazněji zužují do ostřejší špičky. Proudící vzduch je usměrňován k chladičům v blízkosti podběhů kol třemi vertikálními aerodynamickými plochami.

Exkluzivními rozpoznávacími znaky na zádi jsou zadní nárazník s integrovaným víkem nabíjecí zásuvky a označení modelu na červeném podkladu. AMG kromě toho zavádí pro hybridní verzi dvojité lichoběžníkové koncovky výfukové soustavy s vnějším žebrováním. Na bocích poukazuje na hybridní pohon plaketa „E PERFORMANCE“ umístěná na blatnících. Stejně jako pro celou modelovou řadu jsou i pro hybridní verzi nabízeny četné možnosti výběru laků a prvků výbavy. Zákazníci si mohou například vybírat ze čtyř matných laků, pěti metalických odstínů, dvou nemetalických barev a sedmi nových laků z rozšířené nabídky pro individualizaci. Vnější design lze ještě více zvýraznit mimo jiné novou sadou AMG Night II nebo kombinací sad Night a Carbon. K dispozici jsou také dvě možnosti nových 20“ a 21“ kol z lehké slitiny ve dvou barevných variantách. Sportovní hybridní verze se dodává také v exkluzivní edici.

AMG GT 63 S E PERFORMANCE disponuje jako nová vlajková loď modelové řady mimořádně rozsáhlou výbavou. Nový model převzal veškerá vylepšení, která přinesla nedávná modernizace, například podvozek AMG RIDE CONTROL+ s novým systémem tlumení. Sériová výbava zahrnuje také modifikovanou vysokovýkonnou brzdovou soustavu AMG s keramickými brzdovými kotouči a multimediální systém MBUX se speciálním zobrazováním funkcí hybridního pohonu.

2021-Mercedes‑AMG-GT-63-S-E-PERFORMANCE-plug-in hybrid- (6)

Multimediální systém MBUX se specifickým zobrazováním jednotlivých funkcí hybridního pohonu

Sériově dodávaná přístrojová deska se širokoúhlou zobrazovací plochou disponuje multimediálním systémem MBUX se specifickými ukazateli a funkcemi AMG pro hybridní pohon. Na panelu sdružených přístrojů má řidič na očích údaje o dojezdu s elektrickým pohonem, spotřebě elektrické energie, výkonu a točivém momentu elektromotoru a provozních teplotách sady akumulátorů a elektromotoru. Velmi kvalitní grafika na multimediálním displeji vizualizuje výkonové toky v celém systému pohonu, otáčky, výkon, točivý moment a teploty elektromotoru i sady akumulátorů. Také cestující na sedadlech vzadu mají na svém multimediálním displeji, dodávaném na přání, možnost sledovat energetické toky, výkon a točivý moment elektromotoru.

Volant AMG Performance v designu s dvojitými rameny

Hmatatelnou a viditelnou přidanou hodnotu nabízí také standardně dodávaný volant AMG Performance s markantním designem s dvojitými rameny a beze spár integrovanými ovládacími plochami. Tři zaoblená dvojitá ramena kombinují stabilitu s lehkostí. Kruhová tlačítka na volantu AMG přesvědčí skvělými displeji a dokonalým ovládáním pomocí otáčení a stisku. Jejich prostřednictvím lze ovládat důležité jízdní funkce a všechny jízdní režimy, aniž by řidič musel pouštět volant. Novinkou je možnost výběru stupně rekuperace hybridního pohonu tlačítky na volantu.

Přečtěte si také:  Labutí píseň pro spalovací motory Lamborghini. Letos značka uvede poslední čistě spalovací jednotku

Zákazníci mají široký výběr možností pro individuální konfiguraci interiéru. Exkluzivními barvami mohou zvýraznit buď sportovní, nebo luxusní charakter nové vlajkové lodi – například kombinací kůže Exklusiv Nappa v odstínech perleťová titanově šedá/černá se žlutým kontrastním ozdobným prošíváním nebo ušlechtilou kůží Exklusiv Nappa v odstínech tartufo/černá a variantě STYLE (kosočtvercové prošívání). Čalounění kůží Exklusiv Nappa STYLE je navíc nabízeno v dalších pěti barvách: hnědá sienna, červená classic, modrá yacht, sytě bílá a šedá neva. Sedadla vpředu a vzadu jsou kompletně jednobarevná v příslušné barvě interiéru, což platí i pro loketní opěrky ve výplních dveří, kožené lemování podlahových rohoží a věnec volantu.

Podrobné informace o specifickém vysokovýkonném hybridním pohonu AMG: Spalovací motor vpředu, elektromotor vzadu

V modelu AMG GT 63 S E PERFORMANCE je motor V8 4,0 litru Biturbo kombinován se synchronním elektromotorem s trvalými magnety, v Affalterbachu vyvinutou vysokovýkonnou sadou akumulátorů a zcela variabilním pohonem všech kol AMG Performance 4MATIC+. Spojení dvěma turbodmychadly přeplňovaného motoru V8 4,0 litru a elektromotoru umožňuje dosažení celkového nejvyššího výkonu 620 kW/843 koní a maximálního točivého momentu více než 1400 Nm. Stejně pozoruhodné jsou i jízdní výkony dosud nejvýkonnějšího sériově vyráběného vozu z Affalterbachu: Zrychlení z klidu na rychlost 100 km/h proběhne za pouhých 2,9 sekundy, rychlosti 200 km/h je dosaženo za méně než deset sekund. Schopnost akcelerace končí až při 316 km/h.

Elektromotor o výkonu 150 kW/204 koní je uložen na zadní nápravě, kde tvoří kompaktní jednotku elektrického pohonu EDU (Electric Drive Unit) spolu s elektricky řazenou dvoustupňovou převodovkou a elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem zadní nápravy. Interně se toto uspořádání nazývá „P3 Hybrid“. Lehká vysokovýkonná sada akumulátorů je rovněž umístěna vzadu nad zadní nápravou. Toto kompaktní uspořádání má řadu předností:

Elektromotor pohání přímo kola zadní nápravy, a jeho hnací síla je tak bezprostředně využívána k pohonu – pro podporu akcelerace při rozjezd, zrychlování nebo předjíždění.
Pro elektromotor je typické okamžité dosažení maximálního točivého momentu, čímž umožňuje mimořádně agilní rozjezd.

Přečtěte si také:  Test Peugeot 308 HYBRID 225 e-EAT8 (2022)

Řidič kromě toho bezprostředně pocítí ještě sportovnější výkony díky integrovanému, elektronicky řízenému samosvornému diferenciálu zadní nápravy: Hybridní model zrychluje ze zatáček ještě agilněji, nabízí více trakce, a tím také vyšší úroveň aktivní bezpečnosti.
S rostoucím prokluzem zadních kol se přenáší hnací síla elektromotoru v případě potřeby také na přední kola, aby byla zajištěna vyšší úroveň trakce. To je umožněno mechanickým spojením zcela variabilního pohonu všech kol prostřednictvím spojovacího hřídele a hnacích hřídelů předních kol.

Umístění elektromotoru a akumulátorů na zadní nápravě zlepšuje rozložení hmotnosti mezi nápravy, a tvoří tak základ pro přesvědčivé jízdní vlastnosti.

2021-Mercedes‑AMG-GT-63-S-E-PERFORMANCE-plug-in hybrid- (16)

Koncept AMG umožňuje rekuperaci s velmi vysokou účinností, protože v systému dochází jen k minimálním mechanickým a hydraulickým ztrátám motoru a převodovky.
Dvoustupňová převodovka s automatickým řazením na zadní nápravě zajišťuje svými speciálně zvolenými převody rozsah od vysokého točivého momentu na kolech pro agilní rozjezd až po bezpečný trvalý výkon ve vyšších rychlostech. Elektrický mechanismus zařadí druhý stupeň nejpozději při cca 140 km/h, což odpovídá maximálním otáčkám elektromotoru 13 500 ot./min.

Týmu vývojářů se současně podařilo zvýšením výkonu přidaným elektromotorem zlepšit také hospodárnost celého vozidla – a dosáhnout nižších emisí i nižší spotřeby paliva.

Inspirována Formulí 1, vyvinuta v Affalterbachu: Vysokovýkonná sada akumulátorů AMG

Při sestavování elektrifikační strategie bylo od začátku jasné, že se všechny zásadní komponenty budou vyvíjet v Affalterbachu. Mezi ně patří i vysokovýkonná sada akumulátorů AMG HPB (High Performance Battery), která je srdcem hybridní soustavy. Vývoj lithium-iontového zásobníku elektrické energie byl inspirován technologií, která se již osvědčila v nejtvrdších podmínkách v hybridním závodním voze Formule 1 týmu Mercedes-AMG Petronas F1. V rámci vývoje probíhala čilá výměna odborných znalostí mezi výrobcem motorů Formule 1, High Performance Powertrains (HPP) v Brixworthu, a společností Mercedes-AMG v Affalterbachu. Vysokovýkonná sada akumulátorů AMG HPB kombinuje vysoký, často po sobě využitelný výkon s nízkou hmotností. Tím se podařilo zvýšit celkovou úroveň jízdních výkonů a provozních vlastností vozidla. Dalšími přednostmi jsou rychlé nabíjení a vysoká výkonová hustota. To znamená, že při rychlé jízdě například kopcovitou krajinou může řidič ve stoupání spontánně využít celý výkonový potenciál, zatímco v klesání dochází k intenzivní rekuperaci.

Přečtěte si také:  Průzkum Hondy ukázal, že řidiči nechápou elektromobily a hybridní vozy. Vytvořila pro ně slovník

Trvalý výkon 70 kW, krátkodobě 150 kW

Vysokovýkonná sada akumulátorů AMG HPB nabízí v modelu AMG GT 63 S E PERFORMANCE kapacitu 6,1 kWh, trvalý výkon 70 kW a krátkodobě 150 kW po dobu deseti sekund. Nízká hmotnost pouhých 89 kilogramů znamená velmi vysokou výkonovou hustotu 1,7 kW/kg. Pro porovnání: Běžné akumulátory bez přímého chlazení akumulátorových článků dosahují přibližně poloviční výkonové hustoty. Nabíjení probíhá střídavým proudem z nabíjecích stanic, nástěnných nabíječek nebo domácích zásuvek prostřednictvím palubní nabíječky s výkonem 3,7 kW. Sada akumulátorů je koncipována pro rychlé vybíjení i nabíjení, nikoli pro co nejdelší dojezd. Dojezd 12 kilometrů s elektrickým pohonem přesto umožňuje praktický akční rádius, například pro nehlučné a bezemisní jízdy z obytné zóny na okraj města nebo na dálnici.

Inovační posun: Přímé chlazení akumulátorových článků

Základem pro vysokou výkonnost 400V sady akumulátorů AMG je inovativní přímé chlazení. Kolem všech 560 akumulátorových článků poprvé proudí speciální chladicí kapalina, která není elektricky vodivá, a zajišťuje chlazení jednotlivých článků. Každý akumulátor potřebuje pro optimální odevzdávání výkonu definovanou teplotu. Je-li zásobník elektrické energie příliš chladný nebo naopak příliš horký, ztratí na přechodnou dobu citelně výkon nebo se musí jeho výkon snížit, ale se zabránilo jeho poškození v důsledku působení nadměrného tepla. Rovnoměrné temperování sady akumulátorů má proto rozhodující vliv na její výkonnost, životnost a bezpečnost. Běžné chladicí systémy, které chladí pouze vzduchem nebo nepřímo celou sadu akumulátorů obvyklou chladicí kapalinou, narážejí brzy na své limity – požadavky akumulátorových článků na optimální teplotu při zvyšující se hustotě energie přitom dále vzrůstají. Pokud systém řízení provozní teploty nedokáže optimálně plnit svou funkci, hrozí předčasné stárnutí sady akumulátorů.

2021-Mercedes‑AMG-GT-63-S-E-PERFORMANCE-plug-in hybrid- (12)

Odborníci AMG museli pro přímé chlazení vyvinout nové chladicí moduly s tloušťkou pouhý jeden milimetr. Pomocí speciálně vyvinutého vysokovýkonného elektrického čerpadla cirkuluje cca 14 litrů chladicí kapaliny celou sadou seshora dolů kolem každého akumulátorového článku. Chladicí kapalina protéká také chladičem olej/voda, který je umístěn přímo na sadě akumulátorů. Teplo z chladiče je odváděno do jednoho ze dvou nízkoteplotních okruhů vozidla a odtud dále do chladiče nízkoteplotního okruhu na přídi vozidla, který předává teplo okolnímu vzduchu. Systém je přitom koncipován tak, aby bylo v sadě akumulátorů zajištěno rovnoměrné rozložení tepla.

Sada akumulátorů díky tomu pracuje vždy při rovnoměrně udržované, optimální průměrné provozní teplotě 45 stupňů Celsia bez ohledu na to, jak často je nabíjena nebo vybíjena. Při rychlé jízdě ale může docházet k překročení průměrné teploty. Ochranné mechanismy jsou proto nastaveny tak, aby sada akumulátorů mohla odevzdat maximální výkon a posléze se díky přímému chlazení vrátila na požadovanou úroveň provozní teploty. S běžnými chladicími systémy to není možné a sada akumulátorů již pak není schopna poskytovat svůj výkonový potenciál v celém rozsahu. To však neplatí pro vysokovýkonnou sadu akumulátorů AMG HPB. I při rychlé jízdě na závodním okruhu v hybridním režimu, při níž se často zrychluje (akumulátory se vybíjejí) a zpomaluje (akumulátory se nabíjejí), si zásobník elektrické energie uchovává svou vysokou výkonnost.

Teprve účinné přímé chlazení umožňuje používat akumulátorové články s velmi vysokou výkonovou hustotou. Díky tomuto individuálnímu řešení je akumulátorový systém mimořádně lehký a kompaktní. K nízké hmotnosti této soustavy přispívá rovněž materiálově úsporný koncept napájecích přípojnic spolu s lehkou, současně však v případě nárazu stabilní a odolnou konstrukcí schránky z hliníku, která zaručuje nejvyšší úroveň bezpečnosti.

Přečtěte si také:  Dlouhodobý test plug-in hybridu Škoda Octavia iV – seznámení

Provozní strategie: Kdykoli dostupná elektrická hnací síla

Základní provozní strategie je odvozena od hybridního pohonu závodního vozu Formule 1 Mercedes-AMG Petronas. Stejně jako v královské třídě motoristického sportu má řidič vozu AMG GT 63 S E PERFORMANCE k dispozici maximální hnací sílu vždy, když ji potřebuje – například pro dynamické zrychlení na výjezdu ze zatáčky nebo při předjíždění. Díky vysokým výkonům rekuperace a dodatečnému nabíjení v případě potřeby lze sílu elektromotoru využívat kdykoli a často. Speciální koncept akumulátorů přitom umožňuje optimální kompromis mezi maximální jízdní dynamikou a v dnešní době požadovanou hospodárností. Všechny komponenty jsou dokonale vzájemně sladěny. Řidič si tak může bezprostředně užívat nárůstu výkonu.

Specifickým vlastnostem nové technologie pohonu je precizně přizpůsobeno také sedm jízdních režimů AMG DYNAMIC SELECT, a to „Electric“, „Comfort“, „Sport“, „Sport+“, „RACE“, „Slippery“ a „Individual“. Vůz tak nabízí širokou škálu zážitků z jízdy – od velmi hospodárné až po mimořádně dynamickou. Zvolené jízdní režimy přímo ovlivňují důležité parametry, jakými jsou rychlost reakcí pohonu a převodovky, charakteristika řízení, tlumení podvozku nebo zvuk motoru. Jízdní režimy si může řidič nastavovat páčkou na středové konzole nebo tlačítky na volantu AMG.

Vysokovýkonný hybridní vůz se v jízdním režimu „Comfort“ rozjíždí obvykle nehlučně („Silent Mode“) pomocí elektromotoru. Připravenost k jízdě signalizuje ikona „Ready“ na panelu sdružených přístrojů. Jako akustické potvrzení připravenosti k jízdě navíc zazní z reproduktorů typický sonorní zvuk spouštění motoru AMG. Stačí lehké sešlápnutí pedálu plynu a vysokovýkonný hybridní vůz AMG se dá okamžitě do pohybu.

Přečtěte si také:  Dlouhodobý test plug-in hybridu Škoda Octavia iV – rozlučka

Při výhradně elektrické jízdě upozorňuje okolí na přibližující se vysokovýkonné hybridní vozidlo legislativou předepsaný akustický systém AVAS (Acoustic Vehicle Altering System). Jeden reproduktor na přídi a jeden na zádi vydávají speciálně zkomponovaný zvuk AMG s nízkými frekvencemi a intenzitou závislou na rychlosti jízdy. Cestující slyší tento zvuk decentně také v interiéru jako akustickou zpětnou vazbu. V Evropské unii je systém AVAS aktivní do 20 km/h, v USA do cca 30 km/h. Poté se hlasitost jízdního signálu plynule snižuje až do vypnutí po dosažení rychlosti cca 50 km/h.

2021-Mercedes‑AMG-GT-63-S-E-PERFORMANCE-plug-in hybrid- (8)

Pro jízdu ve vyšších rychlostech si může zákazník vybrat zvukové zážitky „balanced“ nebo „powerful“, a to zvukovými tlačítky na středové konzole nebo na volantu (rozpoznatelné podle symbolu frekvenčních vln). Při výhradně elektrické jízdě může být zvukový zážitek buď decentní, nebo silný. Připojí-li se spalovací motor, ovlivní vybrané nastavení také zvuk výfukové soustavy. V každé situaci a za všech podmínek je však vysokovýkonný hybridní model akusticky okamžitě rozpoznatelný jako AMG.

  • Jízdní režim „Electric“: Tento jízdní režim klade důraz na zážitky z elektrické jízdy. Výhradně elektrickou jízdu lze využívat od nuly do 130 km/h. Spalovací motor zůstává vždy vypnutý. Díky mechanickému spojení s komponenty systému AMG Performance 4MATIC+ je přitom vždy k dispozici pohon všech kol. Dojde-li náhle k nadměrnému prokluzu zadních kol, přenáší se hnací síla elektromotoru také na přední kola prostřednictvím spojovacího hřídele a hnacích hřídelů. Po vyčerpání zásoby elektrické energie, nebo vyžaduje-li řidič vyšší výkon, přejde inteligentní řídicí jednotka automaticky na jízdní režim „Comfort“ a pohon vozu začne zajišťovat okamžitě spuštěný spalovací motor.
  • Jízdní režim „Comfort“: Vůz se většinou rozjíždí s elektrickým pohonem. Spalovací motor a elektromotor přispívají k pohonu v závislosti na situaci – elektrický pohon dostává přednost v nízkých rychlostech, například v obytných zónách nebo v centru města, hybridní jízda se spalovacím motorem a elektromotorem mimo město a na dálnici. Výsledkem je celkově harmonická jízda s optimalizovanou spotřebou paliva, mimo jiné díky brzkému řazení vyšších převodových stupňů u převodovky AMG SPEEDSHIFT MCT-9G. Nastavení podvozku a řízení je výrazně komfortnější. Řídicí jednotka se zaměřuje na energetickou hospodárnost, aby bylo možné snížit spotřebu paliva, a tím i emise. Pro AMG typická sportovnost a agilita zůstává nedotčena.
  • Jízdní režim „Sport“: Rozjezd se spalovacím motorem a elektromotorem a situační souhra obou zdrojů hnací síly. Elektromotor poskytuje větší podporu akcelerace. Sportovní charakteristika jízdy se projevuje rychlejšími reakcemi na pohyby pedálu plynu, kratšími dobami řazení a časnějším řazením nižších převodových stupňů. Dynamičtější nastavení podvozku a řízení.
  • Jízdní režim „Sport+“: Rozjezd se spalovacím motorem a elektromotorem a situační souhra obou zdrojů hnací síly. Elektromotor poskytuje ještě větší podporu akcelerace. Extrémně sportovní charakteristika jízdy díky ještě rychlejším reakcím na pohyby pedálu plynu a cíleným zásahům do průběhu točivého momentu při řazení vyšších převodových stupňů s deaktivací válců pro optimální doby řazení. Motor má zvýšené volnoběžné otáčky pro rychlejší rozjezd a nastavení podvozku, řízení a poháněcího ústrojí je ještě dynamičtější.
  • Jízdní režim „RACE“: Je určený pro velmi dynamickou jízdu na závodním okruhu. Zde jsou všechny parametry nastaveny pro maximální jízdní výkony. Rozjezd se spalovacím motorem a elektromotorem a situační souhra obou zdrojů hnací síly. Elektromotor podporuje spalovací motor maximálním elektrickým výkonem při intenzivní akceleraci. Intenzivní dodatečné nabíjení sady akumulátorů při nízkém požadavku na výkon, aby byla zajištěna maximální dostupnost elektrického pohonu.
  • Jízdní režim „Slippery“: Optimální nastavení pro jízdu na kluzké vozovce se sníženým výkonem a plochou křivkou točivého momentu. Režim výhradně elektrické jízdy a možnost nastavení rekuperace jsou deaktivovány.
  • Jízdní režim „Individual“: Individuální nastavení charakteristik pohonu, převodovky, systému AMG DYNAMICS, podvozku, řízení a výfukové soustavy.

Další výhody hybridního pohonu využívá systém řízení jízdní dynamiky. Místo brzdných zásahů elektronicky řízeného stabilizačního systému ESP lze trakci regulovat také pomocí elektromotoru, jakmile nějaké kolo signalizuje příliš velký prokluz. Inteligentní řízení sníží za tím účelem točivý moment elektromotoru, který je přenášen na kolo prostřednictvím samosvorného diferenciálu zadní nápravy. ESP díky tomu nemusí vůbec zasahovat, nebo až později. Spalovací motor tak může poskytovat vyšší točivý moment, což následně zvyšuje jak agilitu, tak hospodárnost. Kromě toho lze jinak při brzdění „promarněný“ výkon využít k nabíjení sady akumulátorů.

Přečtěte si také:  Mercedes-AMG SL je už možné objednávat. Základní cena startuje na 4,35 milionu korun

Rekuperace nastavitelná ve čtyřech stupních

Vzhledem k tomu, že se vysokovýkonná sada akumulátorů nachází díky přímému chlazení vždy v optimálním rozsahu provozní teploty cca 45 °C, lze optimalizovat také rekuperaci – normálně se sada akumulátorů při vysokém výkonu rekuperace značně zahřívá, což omezuje množství energie, kterou lze získat zpět.

Rekuperace začne, jakmile řidič uvolní pedál plynu. Vůz tedy jede setrvačností bez ovládání pedálu plynu. Sada akumulátorů se nabíjí a vzniká vysoký brzdný moment – tím se šetří třecí brzdy, které řidič v závislosti na stupni rekuperace a dopravní situaci nemusí vůbec použít. Řidič si může pravým tlačítkem na volantu AMG vybírat mezi čtyřmi různými výkony rekuperace. To platí pro všechny jízdní režimy s výjimkou modu „Slippery“, přičemž zpětné získávání kinetické energie má v závislosti na jízdním modu různou charakteristiku.

  • Stupeň 0: Vozidlo se chová podobně jako konvenční vůz se spalovacím motorem a mechanickou převodovkou, u něhož řidič sešlápl pedál spojky a vůz pokračuje po uvolnění pedálu plynu v jízdě s nejnižšími možnými jízdními odpory. Rekuperační výkon je velmi nízký a slouží pouze k zajištění nezbytného zásobování vozidla elektrickou energií. Třecí ztráty v poháněcím ústrojí s vypnutým spalovacím motorem jsou sníženy na minimum.
  • Stupeň 1: To je standardní nastavení, u něhož je rekuperace pro řidiče již citelná a přibližně odpovídá zpomalení konvenčního vozu při brzdění spalovacím motorem.
  • Stupeň 2: Intenzivnější rekuperace, při klidné jízdě v husté dopravě není téměř nutné ovládat brzdový pedál.
  • Stupeň 3: Maximální zpětné získávání kinetické energie. V tomto případě je možné vůz ovládat jen jedním pedálem jako u elektromobilu. V závislosti na jízdní situaci lze sadu akumulátorů nabíjet výkonem více než 100 kW.
  • Specialita jízdního režimu RACE: Při jízdě na závodním okruhu chce řidič získat při brzdění každou desetinu sekundy. V jízdním modu „RACE“ je rekuperace automaticky nastavena na stupeň 1, což umožňuje maximálně reprodukovatelné chování vozu při jízdě na limitu.

Další výhodou rekuperace je skutečnost, že vozidlo při jízdě ze strmého klesání nezrychluje. Systém tak funguje jako „motorová brzda“, navíc však ukládá elektrickou energii do sady akumulátorů.

Motor AMG V8 4,0 litru Biturbo s turbodmychadly Twin Scroll

Jako nová vrcholná verze modelové řady obdržel model AMG GT 63 S E PERFORMANCE výkonový stupeň motoru AMG V8 4,0 litru Biturbo vyladěný na nejvyšší výkon 470 kW (639 k) a maximální točivý moment 900 Nm, který je k dispozici v širokém rozsahu otáček od 2500 do 4500 min-1. Tato charakteristika dokonale ladí s elektromotorem, který dosahuje svého maximálního točivého momentu 320 Nm již od okamžiku rozjezdu.

Přečtěte si také:  Tři Bugatti na jednom místě a další supersporty za desítky milionů. Tak to včera vypadalo na sraze u Písku

Na vysokém výkonu se podílejí dvě turbodmychadla Twin Scroll, která kombinují optimální reakce v nízkých otáčkách s vysokým nárůstem výkonu ve vyšších otáčkách. Skříň turbíny je za tím účelem rozdělena do dvou paralelně vedených přívodních kanálů. Společně se dvěma rovněž oddělenými kanály ve sběrném výfukovém potrubí to umožňuje odděleně řídit pulzaci výfukových plynů přiváděných k oběžnému kolu turbíny. Jedním kanálem proudí výfukové plyny z prvního a druhého válce jedné řady válců, druhým kanálem jsou přiváděny výfukové plyny ze třetího a čtvrtého válce. Cílem je zabránit vzájemnému negativnímu vlivu jednotlivých válců na výměnu plynů ve spalovacích prostorech. Tím se snižuje protitlak výfukových plynů a zlepšuje se výměna plynů ve válcích.

Napájení vedlejších agregátů zajišťuje reverzní alternátor poháněný řemenem

Řemenem poháněný reverzní alternátor kombinuje funkce alternátoru a spouštěče do jednoho komponentu a dosahuje nejvyššího výkonu 10 kW/14 koní. Toto zařízení spouští spalovací motor a zajišťuje základní napájení vedlejších agregátů, jakými jsou klimatizace nebo osvětlení vozidla, pokud vozidlo například stojí na semaforech a stav nabití vysokonapěťové sady akumulátorů již nepostačuje k zásobování nízkonapěťové elektrické sítě elektrickou energií. Reverzní alternátor reaguje mimořádně rychle, protože je integrován do 400V vysokonapěťové sítě.

Standardní podvozek AMG RIDE CONTROL+ s velkým rozsahem nastavení pro dynamickou nebo komfortní jízdu

Základem podvozku AMG RIDE CONTROL+ je vícekomorové vzduchové odpružení s automatickým udržováním stálé světlé výšky ve spojení s elektronicky řízenými adaptivními tlumiči. Tento systém tlumení je v modelové řadě AMG GT 4dveřové kupé zcela nový. Poprvé v něm nalézají uplatnění dva ventily s možností omezování tlaku. Pomocí těchto plynule nastavitelných regulačních ventilů, umístěných mimo tlumič, lze ještě precizněji přizpůsobovat tlumicí sílu různým jízdním podmínkám a režimům. Jeden ventil má na starosti fázi roztahování tlumiče, tedy sílu, která vzniká při pohybu kola dolů, zatímco druhý ventil reguluje fázi stlačování tlumiče, kdy se kolo pohybuje vzhůru. Regulace fází stlačování a roztahování probíhá nezávisle na sobě.

Přečtěte si také:  Mercedes-Benz EQE je možné objednávat. Základní cena se vešla pod 2 miliony

Vývojáři AMG výrazně zvětšili rozsah mezi sportovním a komfortním nastavením, mimo jiné rozšířením prostoru mezi charakteristikami s maximální a minimální tlumicí sílou a ještě větší flexibilitou při utváření charakteristik. Díky speciální konstrukci ventilů reagují tlumiče rychle a citlivě na změny povrchu vozovky a jízdní stavy.

Řidič si může předem nastavit základní charakteristiku prostřednictvím jízdních režimů AMG DYNAMIC SELECT. Jízdní vlastnosti se po stisknutí tlačítka změní například od mimořádně dynamických v režimu „Sport+“ ke klidné jízdě v nastavení „Comfort“. Nastavení lze navíc speciálním tlačítkem přizpůsobit ve třech stupních nezávisle na jízdních režimech.

Vysokovýkonné hybridní vozy AMG mají ve své výbavě také integrovaný systém řízení jízdní dynamiky AMG DYNAMICS, který ovlivňuje regulační strategie elektronicky řízeného stabilizačního systému ESP (Elektronisches Stabilitäts-Programm), pohonu všech kol a elektronicky řízeného samosvorného diferenciálu zadní nápravy. Tím se zvyšuje agilita bez negativního vlivu na stabilitu.

Mimořádně pozoruhodná je skutečnost, že AMG DYNAMICS určuje, jak má vozidlo reagovat. Systém k tomu využívá senzory vozidla, které zaznamenávají mimo jiné rychlost jízdy, příčné zrychlení, úhel otočení volantu a míru otáčení vozu kolem svislé osy. Prostřednictvím inteligentního řízení lze z úkonů řidiče a dat senzorů předvídat řidičem požadované chování vozidla. Regulace se dokonale přizpůsobí schopnostem řidiče z hlediska jízdní dynamiky – a to bez citelných nebo rušivých zásahů systému. Řidič získá velmi autentický pocit z jízdy s vysokou dynamikou v zatáčkách a optimální trakcí při vysoké úrovni stability a předvídatelných jízdních vlastnostech. Také zkušení řidiči jsou tímto systémem optimálně podporováni, aniž by tím ztráceli kontrolu nad vozem.

  • Režim AMG DYNAMICS „Basic“ je přiřazen jízdním režimům „Comfort“ a „Electric“. Jeho charakteristika zajišťuje velmi stabilní jízdní vlastnosti s vysokou intenzitou tlumení otáčení podél svislé osy.
  • „Advanced“ se aktivuje v jízdním režimu „Sport“. Vozidlo si zachovává vyváženou, neutrální charakteristiku. Dochází k nižší úrovni tlumení pohybu kolem svislé osy a vyšší agilitě, podporující dynamické manévry, například při jízdách na silnicích plných zatáček.
  • „Pro“ (zkratka označení „Professional“) patří k jízdnímu režimu „Sport+“. V modu „Pro“ je řidič při dynamických jízdních manévrech ještě výrazněji podporován. Dochází k dalšímu zvýšení agility a zpětné vazby od vozovky při průjezdu zatáčkou.
  • „Master“ je spojen s jízdním režimem „RACE“. „Master“ se zaměřuje na řidiče, kteří si chtějí užívat dynamiku a potěšení z jízdy na závodních okruzích. „Master“ nabízí mírný sklon k přetáčivosti, bezprostřednější řízení a větší ochotu ke změnám směru. „Master“ tímto způsobem zajišťuje nejvyšší úroveň agility a optimálně využívá potenciál verze „S“ v oblasti jízdní dynamiky. Chce-li se řidič dostat do modu „Master“, musí přepnout ESP samostatným tlačítkem na středové konzole do nastavení ESP SPORT Handling Mode nebo ESP OFF.
Přečtěte si také:  Mansory přetvořil Mercedes-AMG G 63 v totální monstrum se zběsilým interiérem. Určené je jen pro jediný trh

V jízdním režimu „Individual“ si může řidič sám nakonfigurovat stupně AMG DYNAMICS „Basic“, „Advanced“, „Pro“ a „Master“.

2021-Mercedes‑AMG-GT-63-S-E-PERFORMANCE-plug-in hybrid- (9)

Brzdová soustava AMG s keramickými kotouči

Žádné kompromisy není nutné podstupovat ani v případě brzd. V souladu s extrémními výkonovými parametry a z nich vyplývajícími jízdními výkony je model standardně vybaven vysokovýkonnou brzdovou soustavou AMG s keramickými kotouči a bronzově lakovanými 6pístkovými pevnými třmeny vpředu a jednopístkovými plovoucími třmeny vzadu. Brzdová soustava je přizpůsobena vysoké úrovni jízdní dynamiky a velkoryseji dimenzovaná než u modelů poháněných výhradně spalovacím motorem. Brzdové kotouče z keramického materiálu s uhlíkovými vlákny mají na přední nápravě rozměry 420 x 40 milimetrů, na zadní nápravě 380 x 32 milimetrů. Brzdová soustava přesvědčí velmi krátkými brzdnými dráhami, maximální odolností a stabilitou bez slábnutí brzdného výkonu i při intenzivním zatížení. Brzdová soustava navíc boduje dlouhou životností a mimořádně spontánními reakcemi. Lehký materiál navíc snižuje hmotnost a neodpružené hmoty. Mezi komfortní funkce patří asistent pro rozjezd do kopce, preventivní zvyšování tlaku v rizikových situacích a vysoušení brzdových kotoučů za deště. U stojícího vozidla s vypnutým zapalováním přechází navíc převodovka automaticky do parkovacího režimu „P“. Při rozjezdu se elektrická parkovací brzda automaticky uvolní.

Nový ambasador značky will.i.am a marketingová kampaň: „Everything but quiet“

Mercedes-AMG se vydává novými cestami i při komunikaci nového hybridního modelu. Americká světová hvězda a podnikatel will.i.am vystupuje jako dlouhodobý partner a ambasador značky pro vozidla kategorie „Future of Driving Performance“ s elektrifikovaným pohonem. Spoluzakladatel a frontman kapely Black Eyed Peas, hudebník, producent a technologický podnikatel získal řadu ocenění, mimo jiné sedm cen Grammy, jednu cenu Emmy, jedno ocenění CLIO Award a čestné členství v organizaci Institution of Engineering and Technology (IET).

Přečtěte si také:  Mansory přetvořil Mercedes-AMG G 63 v totální monstrum se zběsilým interiérem. Určené je jen pro jediný trh

 

To však není všechno: Will.i.am je opravdovým automobilovým nadšencem, který své soukromé vozy rozsáhle upravuje s mimořádným citem pro techniku a estetiku. Má čich na inovace, které překlenují propasti mezi kulturou a technikou. Usiluje o zlepšování věcí až do nejmenších detailů, o posouvání hranic a zpochybňování dosavadního stavu, dokud není nalezeno optimální řešení – to samé platí pro tým Mercedes-AMG při vývoji vysokovýkonných modelů a sportovních vozů. Dlouhodobé partnerství mezi will.i.amem a značkou Mercedes-AMG se zaměřuje na projekty týkající se elektrifikované budoucnosti společnosti a hudebních témat.

Nový model AMG GT 63 S E PERFORMANCE přenáší DNA filozofie AMG Driving Performance do elektrifikované budoucnosti. Tomu odpovídá „Everything but quiet“ jako nosná myšlenka a slogan videa v rámci kampaně, která představuje nový model. Hlavním bodem kampaně je 60sekundové video, navržené a režírované britským hvězdným fotografem a režisérem Rankinem jako rafinovaná hra charakterových paralel mezi oběma protagonisty will.i.amem a vozem AMG GT 63 S E PERFORMANCE, kteří přinášejí zásadní změnu.

Přehled technických údajů

  Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE
Nejvyšší výkon hybridní soustavy 620 kW/843 koní
Nejvyšší točivý moment hybridní soustavy1 1010 – 1470 Nm
Spalovací motor V8 4,0 litru s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním dvěma turbodmychadly
Zdvihový objem 3982 cm³
Max. výkon spalovacího motoru 470 kW/639 koní při 5500-6500 ot./min
Max. točivý moment spalovacího motoru 900 Nm při 2500-4500 ot./min
Max. výkon elektromotoru 150 kW/204 koní
Max. točivý moment elektromotoru 320 Nm
Pohon Pohon všech kol AMG Performance 4MATIC+ se zcela variabilním rozdělováním točivého momentu a režimem Drift
Převodovka AMG SPEEDSHIFT MCT 9G
Vážený průměr kombinované spotřeby paliva 8,6 l/100 km
Vážený průměr kombinovaných emisí CO2 196 g/km
Vážený průměr spotřeby elektrické energie 10,3 kWh/100 km
Třída hospodárnosti B
Kapacita sady akumulátorů 6,1 kWh
Dojezd s elektrickým pohonem 12 km
Zrychlení 0-100 km/h 2,9 s
Nejvyšší rychlost 316 km/h

Přidat komentář