STK MDČR

Máte svolávačku a jezdíte dál? Od roku 2026 to ve Francii přestane procházet, STK takovým autům vystaví stopku

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: largus.fr, etsc.eu, startstop.sk - Foto: Ministerstvo dopravy ČR - 17. 12. 2025


Kauza nebezpečných airbagů Takata se v Evropě vrací opět do centra dění. Francie se totiž rozhodla změnit pravidla tak, aby se ignorované svolávací akce na airbagy s režimem „stop drive“, tedy takové, kdy výrobce doporučuje, aby se s autem nejezdilo, nedaly obejít. Od 1. ledna 2026 budou mít majitelé takto dotčených vozů v zásadě dvě možnosti: nechat airbag vyměnit, nebo počítat s tím, že jejich auto neprojde další technickou kontrolou.

Důvodem není administrativní pořádek, ale bezpečnost. U vadných airbagů Takata se totiž u některých aut může stát, že se při aktivaci nechovají jako ochranný prvek, ale naopak mohou do kabiny vymrštit kovové fragmenty. Na francouzském území jsou tyto airbagy spojované s desítkami nehod a zranění, včetně několika úmrtí. Situaci znovu rozvířil i případ ženy, která zemřela v Remeši, přičemž se právě předpokládá souvislost s vadným inflátorem airbagu. Francie zároveň přistoupila k rozsáhlým opatřením: stovky tisíc aut dostaly okamžitý zákaz jízdy a do svolávacích akcí spadají i miliony dalších.

Co se ve Francii od 1. ledna 2026 mění

Technické kontroly už dnes ve Francii problémové airbagy Takata sledují. Od 15. února 2025 mají tamní STK povinnost zaznamenat, pokud takový airbag ve vozidle je. Od příštího roku se ale záznam mění na neprodloužení platnosti TK. Platí to ale jen pro svolávací akce, u kterých je poznámka „stop drive“, tedy výslovný pokyn vůz nepoužívat a nechat ho do případné opravy stát. U jiných, i když třeba také vážných svolávacích akcí, se postup zpřísní méně. Majitel má být informován, ale bez automatické povinnosti opakované kontroly. To se týká i některých případů airbagů Takata, pokud u konkrétního vozu nebyl režim „stop drive“ vyhlášen.

Aby stanice technické kontroly dokázaly rozhodnout rychle a jednotně, mají pracovat s centrální databází. Automobilky do ní budou muset posílat podrobnosti o vážných svolávacích akcích, jinak jim budou hrozit finanční postihy.

Rozsah problému je přitom mimořádný. Ve Francii se uvádí zhruba 2,8 milionu vozidel vybavených airbagy Takata, přičemž přibližně 1,3 milionu z nich spadá přímo pod dodatek „stop drive“. Tempo oprav sice od jara 2025 výrazně zrychlilo. Od března 2025 mělo dojít k výměně zhruba 1,2 milionu airbagů, z toho asi 670 tisíc od července, přesto velká část aut zůstává stále neopravená.

Francouzský ministr dopravy Philippe Tabarot navíc otevřeně míří na to, aby se během dvou let podařilo problém systematicky vyřešit v celém vozovém parku Francie. Pomáhá tomu i rytmus pravidelných technických kontrol, které se v zemi opakují stejně jako u nás každé dva roky.

Další krok k bezpečnosti při nehodách. V autech brzy budou nové airbagy chránící nohy

Proč stejná závada znamená v Evropě různé následky

Na celé věci je z evropského pohledu nápadné ještě něco: ačkoli se vadné airbagy Takata objevují napříč všemi státy EU, reakce jednotlivých zemí nejsou jednotné. U totožných modelů se stejným typem závady tak může v jedné zemi následovat okamžitý zákaz jízdy, zatímco jinde vůz dál běžně jezdí.

Tento rozdíl nevzniká kvůli tomu, že by evropská pravidla svolávací akce neznala. Evropská legislativa po výrobcích požaduje, aby nebezpečná vozidla svolali. Praxe vynucování a následné kontroly ale zůstávají v gesci jednotlivých států. Jako varovný příklad se uvádí Kypr, který měl podle dostupných informací od roku 2019 nereagovat na desítky bezpečnostních upozornění v systému EU Safety Gate, aniž by spouštěl národní svolávačky nebo vyšetřování.

I proto se do debaty dostává myšlenka, že technické kontroly mohou být v celé EU jednotnou „brzdou“ pro neopravená auta. Evropská komise už přišla s návrhem na revizi rámce pravidelných technických prohlídek (PTI). Pokud by se napříč Unií podařilo prosadit jednoduchý princip, že vozidlo s nevyřešenou kritickou svolávačkou neprojde kontrolou, získaly by svolávací akce mnohem větší účinek bez ohledu na to, ve které zemi je auto registrované.

Francouzský krok tak v praxi ukazuje, kam se může evropská debata posunout. Nejde o to řidiče trestat pro trest, ale uzavřít prostor, v němž se vysoce riziková závada dá dlouhodobě ignorovat. Od ledna 2026 už to ve Francii u „stop drive“ svolávaček platit nebude. Pokud je riziko označené jako bezprostřední, bude to mít přímý dopad na způsobilost auta k provozu.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru