Auta, je jedno, jestli stará nebo nová, jsou prostě pořád poruchová. A porucha může přijít kdykoliv a kdekoliv, třeba i při cestě po dálnici. Právě tam jde o velmi nebezpečnou situaci, kdy můžete být nejen vy ve velkém ohrožení. Co tedy dělat, když se auto zastaví na dálnici?
Odstavný pruh je nutnost
Auto se nikdy nezastaví na místě, vždy ještě alespoň kousek ujede. Pokud tedy zaznamenáte poruchu nebo defekt, za každou cenu dojeďte do odstavného pruhu a co možná nejblíže k okraji silnice. Pokud jde opravdu jen o poruchu a nemusíte řešit zranění, okamžitě oblékněte reflexní vestu, z auta vystupte a postavte se ideálně za svodidla nebo co možná nejdál od dálnice. Mimo silnici můžete také dojít k místu, kam umístíte výstražný trojúhelník a nezapomeňte také nechat blikat výstražné blinkry. Právě v takové situaci asi nejvíce záleží na to známém „vidět a hlavně být viděn“.
Tísňová línka složek IZS nemusí být potřeba
Pokud nejde o nehodu a na místě nejsou žádní zranění, nemusíte k poruše vůbec volat policii. Jako první vám pomůže Asistenční služba ŘSD. Seženete ji na čísle 800 280 281. Doporučujeme si toto číslo uložit do telefonu nebo napsat na papírek a přiložit třeba k zelené kartě.
Jak volání na tuto linku, tak samotná služba je pro motoristy zcela zdarma. Jan Rýdl, tiskový mluvčí ŘSD k tomu řekl: „Tuto linku a asistenční službu jsme spustili už v roce 2016. Je určena všem motoristům, kteří se na silnicích a dálnicích ocitnou v nesnázích. Nejde o žádný pojízdný servis, ale pracovníci této asistenční služby jsou vybaveni jak nářadím, tak startovacími kabely či kanystry s benzinem.“
Jejich práce spočívá v první pomoci motoristovi, kterému auto z jakéhokoliv důvodu odmítá jet. Na místě nepojízdné auto řádně označí, takže se místo poruchy stává o něco bezpečnějším. Umí také poradit s případnou opravou na místě nebo vystresovaného řidiče uklidnit a poradit mu se správným postupem. Pokud je potřeba, jsou schopni zařídit odtah auta a to za ceny nižší nebo maximálně stejné, jako mají soukromé odtahovky v kraji, kde se porucha stala.
Linka funguje 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce a pokrývá téměř 900 km těchto dálnic: D0, D1, D2, D3, D5, D8, D11, D46 a část D35. Na lince vám ale pomohou a poradí, co dělat, ať stojíte kdekoliv.
Odtah umí zařídit povinné ručení
Jednou z rad, které se při zcela nepojízdném autě od asistenční služby ŘSD dozvíte, je využít zelenou kartu. Pokud máte havarijní pojištění, jistě víte, že v rámci něj máte nárok i na odtah. Víte ale, že stejný nárok máte i ve chvíli, kdy máte zaplacené jen povinné ručení? Nemusí to být tak daleko, jako v případě havarijního pojištění, ale dostane vás to alespoň z dálnice pryč.
Abyste si byli jisti, kam vás zdarma pojišťovna odtáhne, stačí zavolat na její informační linku, jejíž číslo najdete na zelené kartě. Před časem jsem sama tuto službu využila a odtah byl u mě do několika desítek minut a pracovník linky pak znovu volal a ujišťoval se, že vše proběhlo v pořádku. Jednoduché a velmi efektivní.
Odtah z dálnice je bohužel nepovinný
Jan Rýdl nám vysvětlil, že zákon nijak motoristovi neurčuje to, kdy má nepojízdné auto z dálnice odstranit. Pokud je „uklizené“ v odstavném pruhu a nepřekáží tedy provozu, je to jen na majiteli. Pokud by ale jakkoliv provozu překáželo, odtah může nařídit policie. Ta jej buď provede ve spolupráci s majitelem, nebo jej odtáhne na své parkoviště a následně majiteli pošle účet.