tazeni-auta

Je léto. To je za prvé čas, kdy začínáme více jezdit, za druhé čas, kdy auta kvůli horku trpí o fous víc. Je to nápor na jejich chladicí systém, ale i další součásti, a může se stát, že nějaká z nich vypoví službu. Pak bude potřeba auto odtáhnout. Víte, jak na to? Pokud ne, poradíme vám.

Odtahová služba nebo lano

Pokud potřebujete odtáhnout nepojízdné auto, máte v zásadě na výběr dvě možnosti. Buď zvolíte odvoz auta na odtahovce, případně na přívěsném vozíku, anebo auto odtáhnete sami na laně nebo na tyči.

Pokud zvolíte první možnost, pak dobře vybírejte, protože takový odtah se může prodražit. Společnosti si účtují různé ceny za kilometr, takže vás odtah může klidně vyjít i na pěkných pár tisíc korun. Na druhé straně je ale možné využít asistenčních služeb, které pojišťovny dnes v rámci povinného ručení nabízejí. V základních asistenčních službách je zahrnutý zpravidla odtah do nejbližšího servisu anebo odtah do nějaké jasně dané vzdálenosti. Samozřejmě je ale možné si za lepší asistenci připlatit, ale bude vždy záležet na nabídce té které pojišťovny.

Pokud se ale rozhodnete odtáhnout auto na laně nebo tažné tyči, poradíme, na co byste měli myslet.

Odtah na laně z pohledu zákona

Pro začátek byste měli vědět, jak se k takovému odtahu staví zákon, abyste neměli problém hned na začátku. V § 34 zákona o provozu na pozemních komunikacích se říká, že: táhnout lze vozidlo maximálně rychlostí 60 km/h. Zakázané je táhnout vozidlo po dálnici, existuje pouze výjimka, kdy se na dálnici auto rozbije. V takovém případě ho lze odtáhnout pouze na nejbližší sjezd.

Co radilo Auto Moto Revue motoristům v roce 1975? Třeba jak táhnout auto a nebo jak parkovat

Táhnout lze také pouze vůz, jehož řízení a brzdná soustava fungují. Pozor byste si ale měli dát i v případě, kdy chcete po silnici táhnout auto bez registračních značek nebo s propadlou STK.

Zakázáno je také vlečení více než jednoho motorového vozidla nebo motorového vozidla s přívěsem. Může se však vléci motorové vozidlo s návěsem. Za motorovým vozidlem s přívěsem se nesmí vléci žádné motorové vozidlo. Nesmíte táhnout ani motocykl bez postranního vozíku nebo moped a ani je nesmíte užít jako vlečná vozidla. Autobus nebo motorové vozidlo vlečené pomocí zvláštního zařízení se smí vléci jen bez přepravovaných osob.

Příprava na tažení

Pokud už se k tažení na laně připravujete, zjistěte si, zda mají obě auta (tažné i tažené) tažná oka pevná (většinou starší auta) anebo šroubovací (u nových aut). Pokud šroubovací, pak šroubovací tažné oko zpravidla najdete u povinné výbavy. Až ho budete na auto šroubovat, myslete na to, že má obrácený závit. Nikdy nepřipevňujte lano k nárazníku, ani k nápravám a podobně. Upevňujte ho vždy na místa k tomu určená!

Lano není v povinné výbavě, takže ho automaticky mít nebudete. Budete si ho muset koupit a bude záležet, jaké pořídíte. Dražší lana mají zpravidla karabiny, které se jednoduše zaháknou, levnější lana budete muset protáhnout a zajistit klínkem. Dejte pozor, aby se vám klínek při jízdě neuvolnil a lano nespadlo.

Rozestup mezi vozidly by měl být podle zákona 2,5 až 6 metrů. Zkontrolujte také, zda je lano označeno červeným praporkem o rozměrech minimálně 300 x 300 mm.

Označte tažené vozidlo

Tažené vozidlo musíte označit, ale rozhodně se tím nemyslí pustit výstražné blinkry! To nikdy nedělejte. Za prvé to zakazuje zákon, za druhé, protože nebudete moci používat ukazatele směru a řidiči za vámi tak nebudou vědět, kam jedete. Na tažené vozidlo umístěte výstražný trojúhelník – na zadní stěrač, za okno anebo kamkoliv, aby byl vidět. Pokud pojedete ve tmě nebo v mlze, musí tažné i tažené vozidlo předpisově svítit.

Před jízdou si ještě domluvte signály, které budete potřebovat – například pro zastavení a podobně. Jde například o užití světelné anebo zvukové houkačky. Telefon, ani jiné záznamové zařízení v ruce při jízdě držet nesmíte.

Dejme se do pohybu

Pokud máte všechny předchozí kroky hotové, je čas odjet. Máte domluvenou trasu? Je to lepší. Ideální je se také vyhnout hlavním tahům a frekventovaným silnicím a pokud to jde, jet spíše po silnicích s menším provozem.

Tažení (vlečení) autaVlečení vozidla není běžná věc a někteří řidiči ji nemusí zažít ani jednou za celý život. Pokud…

Zveřejnil(a) Bezpečné cesty.cz dne Pátek 22. února 2019

V taženém autě by měl sedět nejzkušenější z řidičů, protože jde o nejtěžší úkol. Je potřeba myslet na napnutí lana, včasné brzdění, ale i další věci. I řidič tažného auta musí ale myslet na to, že je potřeba se rozjíždět s citem, myslet na to, aby bylo napnuté lano a pozor také při brzdění. Brzdit je potřeba s citem!

A teď do aut. V taženém autě zapněte zapalování, odemkněte řízení, odbrzděte vozidlo a zařaďte neutrál. Pokud máte auto vybavené automatickou převodovkou, dejte pozor na to, že takové vozidlo byste neměli táhnout na laně vůbec, případně jen nouzově odstavit do bezpečí. Převodovku by to mohlo nenávratně zničit. V případě nenastartovaného motoru totiž není poháněno olejové čerpadlo v převodovce.

Řidič zadního, tedy taženého vozidla by se měl snažit držet napnuté lano po celou dobu tažení. Měl by při dobrzďování brzdit více, ale citlivě. Řidič vpředu by měl úmysl brzdit naznačit rozsvícením brzdových žárovek a brzdit jen velmi zlehka. Při opětovném rozjezdu by se naopak měl řidič předního auta rozjíždět pomalu a s citem a nejprve lano napnout.