Před několika dny se policisté z Olomouckého kraje vydali na velké kontroly hlavně motorkářů v oblasti Červenohorského sedla. Tamní silnice je velmi oblíbená, proto policisté na místě kontrolovali rychlost i technický stav. Součástí kontrol byla také prezentace nového přístroje na měření hluku výfuku.
Faktem je, že v tuto chvíli jde o jeden z mála přístrojů v republice a jeho použití navíc zatím probíhá pouze v rámci ukázek. Fakticky to stále znamená, že pokud má řidič motorky nebo auta hlučný výfuk, jen za tento fakt pokutu zatím dostat nemůže. Jakmile ale budou přístroje o něco rozšířenější, nebude pro policii hluk z výfuků složité kontrolovat. „Maximální možná hlučnosti je dána od každého výrobce motocyklu či automobilu. Tyto údaje jsou uvedeny v technickém průkazu nebo na štítku. Před samotným měřením se tyto hodnoty zjišťují. V případě, že motocykl překročí stanovenou hodnotu výrobcem o 4 dB, jedná se o porušení, které lze sankcionovat,“ vysvětlila nám vedoucí oddělení tisku olomoucké policie Petra Vaňharová.
Jakmile budou přístroje u policie v provozu – zatím však není přesně jasné, kdy se tak stane – pak to bude fungovat stejně jako při mobilních kontrolách emisí. S měřicím přístrojem bude moci vždy pracovat pouze speciálně proškolený policista.
Berlín si posvítí na příliš hlučná auta a motorky. V centru je nainstalován nový hlukový radar
A co pokuty?
Jakkoliv je měření hluku pro policii dnes takřka nemožné, neznamená to, že by řidiči hlučných aut a motorek nemohli odjet s pokutou. A co hůř, třeba i bez technické. „Ze strany Policie České republiky jsou prováděny kontroly výfukového potrubí z pohledu správnosti a funkčnosti systému tlumení hluku společně se správnými homologačními značkami. V případě, že policisté odhalí případ, kdy jsou části systému tlumení hluku uvolněny, poškozeny, nesprávně osazeny, chybí nebo jsou zjevně upraveny tak, že by to mohlo mít nežádoucí vliv na hlučnost, je takovéto protiprávní jednání řešeno jednak v rovině odpovědnosti za přestupek a současně z pohledu technické silniční kontroly,“ vysvětlil před časem policejní tiskový mluvčí David Schimmer.
Petra Vaňharová zdůraznila, že jakmile budou moci policisté homologovaný přístroj, který před nedávnem jen zkoušeli, reálně používat, pokuty i bez návštěvy STK budou běžné. „Jakmile budou policisté moci přístroj použít, při překročení norem bude řidičům hrozit omezení technické na 30 dnů a bloková pokuta na místě do 1500 Kč (v případě správního řízení 2000 Kč – 5000 Kč). Řidič navíc bude mít povinnost se s vozidlem dostavit na novou technickou prohlídku na pevném STK,“ dodala vedoucí oddělení tisku.
Ano, ten kdo si vybere auto, protože dělá kravál je vypatlanec. Že tím zbytečně a schválně votravujou okolí a nedochází jim to, taky o něčem svědčí.
Už aby to bylo. Těch vypatlanců, co musí svoji uřvanou poplenici všem předvádět především mezi 22 a 03 hod ranní, máme opravdu už dost!
Ještě by to chtělo přestat ignorovat vypalovače sítnic, kteří si naprali do světel „LED made in Ali“ místo halogenů, protože si myslí, že to je stejné, jako ty schválené LED, které ale stojí 3x víc. Akorát že vůbec – protože ty mají stejnou svítivost, jako halogenová žárovka + to, že to v nějakém halogenovém světle je povolené, neznamená, že to v jiném může být taky a neoslňuje to.
Pane mám Nissana GTR a věřte tomu ze je uřvaný od výroby a má veškeré homologace a je to i v TP. Takže s tím vy určitě nic neuděláte . A proč vypatlanci? Ze máme na takové auto od výroby tak jsme vypatlanci. Vy budete hodně zakomplexovanej člověk.
Přesně tak, mám Nissana 370Z Nismo a každý kdo nezávidí mi ten zvuk chválí a jsou nadšení jako já.
A o vás snad ten článek je? Je to o zoufalcích, kteří mají výfuky a ostatní „dodělávky“ v rozporu s homologací daného stroje. Typicky: koupím si skútr a narvu tam laďák, aby to víc jelo (a taky řvalo), protože na silnější nemám papíry a peníze.
Navíc předpokládám, že s GTRkem nemáte potřebu ve 2 ráno lítat mezi vesnicemi a pálit gumy, jako nějaký pacient.